مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

عباس ثابتی راد: نوسازی بافت‌های فرسوده در کشور نیازمنــد شکل‌گیری مدیریت یکپارچه است.

بافت فرسوده

مديريتي كه بتواند نهادها‌ و سازمان‌هاي مرتبط را در كنار هم جمع كرده تا به نوسازي بيش از 30درصد مساحت شهري كشور بپردازد.
در حال حاضر بالغ بر 20ميليون نفر در بافت‌هاي فرسوده شهري زندگي مي‌كنند و عزم دولت براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهري منجر به شكل‌گيري ستاد ملي بازآفريني در تمامي كشور شده است. اما قطعا در اين راستا، آنچه داراي اهميت است، تجربه يك دهه نوسازي بافت فرسوده در تهران و رشد 10درصد نوسازي در اين شهر است.

مديرعامل سازمان نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهر تهران با اشاره به اينكه در گذشته نوسازي بافت‌هاي فرسوده چندان هماهنگ و يكپارچه نبود، گفت: در گذشته هر كس حرف خودش را مي‌زد. اما در اين دوره اين فرصت پيش آمده است تا تمامي سازمان‌ها و نهادهاي درگير براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده دست به‌دست هم دهند و كاري مشترك و در عين حال هماهنگ را به اجرا درآورند.

عبادالله فتح‌اللهي در ادامه گفت كه علاوه بر سياست‌هاي تشويقي كه شهرداري تهران براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده اعمال كرده‌است، با هماهنگي‌هاي صورت گرفته، سياست‌ يكپارچه مبني بر افزايش توان بخش خصوصي براي نوسازي بافت فرسوده در دست اجرا داريم.

به گفته وي مديريت شهري براي واحدهاي ريزدانه‌هاي مستقر در پهنه بافت‌فرسوده پايتخت وام قرض الحسنه درنظر گرفته‌است. در واقع بنا بر سياست كلان مديريت شهري مبني بر افزايش توان مالكان بافت‌هاي فرسوده و نگاه ويژه مديريت شهري به محرومان و مستضعفين باعث شده است تا وامي كه براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده درنظر گرفته مي‌شود، وام به شكل قرض الحسنه باشد.

وي رويكرد مديريت شهري را مبتني بر توزيع عادلانه بسته‌هاي مالي دانست و افزود: در گذشته در تهران پلاك‌هايي كه بالاي 150متر بود، از بسته‌هاي تشويقي استفاده مي‌كردند و پلاك‌هاي زير 150متر امكان استفاده از اين مشوق‌ها را نداشتند. اما الان با نگاه عدالت محورانه‌اي كه در مديريت شهري تهران وجود دارد، بسته‌هاي تشويقي براي پلاك‌هايي كه زير 100متر هستند نيز وجود دارد به‌نحوي كه اين واحدها مي‌توانند با كمك مالي مديريت شهري تجميع شده و به بالاي 150متر رسيده و از سياست‌هاي تشويقي مديريت شهري بهره‌مند شوند.

  • الگويي به نام تهران

ستاد ملي بازآفريني در هر استان تشكيل شده است تا نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهري را به سرعت به اجرا درآورد. اگرچه تجربه يك دهه نوسازي شهر تهران همواره پيش روي اين ستاد بوده، اما در حال حاضر همچنان تجارب نويي را در نوسازي بافت فرسوده در دستور كار دارد. به گفته فتح‌اللهي اين ستاد متشكل از نهادها و سازمان‌هاي مختلف است و‌‌ با هماهنگي كامل و به‌صورت يكپارچه سعي در رفع مشكلات نوسازي بافت‌‌هاي فرسوده كشور دارد.

مديرعامل سازمان نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهر تهران در اين‌باره گفت: ما براي حذف هزينه نظام مهندسي جلسات متعددي را داشتيم و خوشبختانه به مشتركات بسيار خوبي رسيده‌ايم، به‌گونه‌اي كه محل‌هاي منابع درآمدي را براي نظام مهندسي مشخص كرديم و هم‌اكنون كارگروهي مشخص در تلاش است تا با بررسي تمامي جوانب، زمينه را براي حذف هزينه‌هاي نظام مهندسي به‌وجود آورد.
وي دليل شكل‌گيري اين اتفاقات را هماهنگي كامل و يكپارچه مديريت شهري مي‌داند. به گفته وي تمامي سازمان‌ها‌ و نهادهاي ذي‌مدخل در بافت‌هاي فرسوده به اين باور رسيده‌اند كه براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده تلاش گسترده‌اي انجام دهند.

به گفته فتح‌اللهي با بسته تشويقي فعلي حدود 25تا 35درصد هزينه ساخت كاهش يافته است. فتح‌اللهي در ادامه گفت كه اين سياست‌ ضد‌تورم است كه در پيش گرفتيم. از طرفي با تزريق وام در تلاش هستيم تا رونق را به نوسازي بافت فرسوده بكشانيم. در بسته تشويقي جديد اين دو سياست‌ در كنار هم قرار گرفته است.

  • مشاركت دولت و مديريت شهري براي تشويق مالكان

هنگامي كه صحبت از مديريت يكپارچه به ميان مي‌آيد، به اين معناست كه تمامي نهادها و سازمان‌هاي درگير مي‌بايست از يك الگوي واحد براي فرايندي خاص استفاده كنند. مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران نمونه اين اتفاق را در ارائه سياست‌هاي تشويقي به بافت‌هاي فرسوده مي‌داند. آنگونه كه فتح‌اللهي مي‌گويد وام قرض الحسنه‌اي كه به متقاضيان نوسازي بافت‌هاي فرسوده داده مي‌شود با سود بسيار حداقلي است.

به اين دليل كه 9درصد از سود وامي كه به بافت‌هاي فرسوده براي نوسازي داده مي‌شود را دولت متقبل شده است و مابقي سود وام را نيز شهرداري تهران به‌عهده گرفته است. وي همچنين به نمونه سياست‌هاي هماهنگ و يكپارچه‌ ديگري اشاره مي‌كند كه در ستاد ملي بازآفريني استان تهران به آن توجه شده است. به گفته وي تمامي عوارضي كه منشأ آنها شورا و شهرداري است به‌صورت كامل حذف مي‌شوند.

اما نكته مهم در سخنان فتح‌اللهي حذف عوارض كشوري است كه توسط دولت و مجلس وضع شده است. فتح‌اللهي در اين‌باره گفت: در تلاش هستيم تا عوارضي كه ربطي به شهرداري تهران ندارد و به‌عنوان مثال از ناحيه مجلس و دولت به ساكنان بافت‌هاي فرسوده اعمال مي‌شود نيز بخشيده شود‌. هم‌اكنون فرايند كارشناسي براي حذف اين عوارض آغاز شده است‌.

کد خبر 344817

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha