همشهری‌آنلاین: محسن کرامتی مدرس و ردیف دان و خواننده آواز که یک دهه قبل مجموعه تصنیف‌های عبدالله خان دوامی با نت نویسی استاد فرامرز پایور را منتشر کرده بود، این بار به سراغ گردآوری استاد پایور از ردیف آوازی استاد دوامی رفته و آن را خوانده و از سوی انتشارات ماهور به بازار موسیقی عرضه کرده است.

کرامتی در یادداشتی که بر این آلبوم نوشته آورده است: استاد عبدالله دوامي، اگر نگوييم معتبرترين، بي‌شک از راويان معتبر رپرتوار (کارگان) موسيقي دستگاهي ايران بوده است. او از محضر سرچشمه‌هاي رديف، يعني ميرزا عبدالله و آقا حسينقلي کسب فيض کرده بود و با بزرگان ديگري چون درويش‌خان، عارف قزويني، حسين‌خان اسماعيل‌زاده و چند تن ديگر نيز مأنوس بود. دوامي آواز را نزد علي خان نايب السلطنه، و تمبک نوازي را از حاجي خان ضرب فراگرفت.

او به مدد حافظه ي فوق العاده و حُسنِ سليقه اي که داشت مجموعه اي قابل توجه از ملودي هاي قديمي را در قالب تصنيف ثبت و ضبط کرد و از خود به يادگار گذاشت. دوامي، روايتي آوازي از راست و پنجگاه را در قالب يک دستگاه آوازي به رپرتوار موسيقي دستگاهي اضافه کرد که پيش از او وجود نداشت.

محسن کرامتی درباره آلبومی که خوانده  نیز نوشته است: اجرايي که در مجموعه  حاضر مي شنويد از روي آوانگاري استاد فرامرز پايور و از کتاب رديف آوازي و تصنيف هاي قديمي به روايت استاد عبدالله دوامي   (تهران: ماهور،    1375)     خوانده شده است و منتهاي تلاشم را کرده ام اين روايت را بي کم وکاست و دقيق اجرا کنم.

این آلبوم در سه سی دی به بازار موسیقی عرضه شده است.

کد خبر 345441

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha