دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۶ - ۰۷:۰۷
۰ نفر

محمدحسین شریعتمدار: جیمز واتسون، کاشف دی ان‌ای، به‌دلیل اظهاراتش درباره تفاوت ضریب هوشی در نژادهای مختلف، به قول ایرانی‌ها «ممنوع‌الصحبت» شده است.

پس از آنکه جیمز واتسون، در مصاحبه‌ای اظهار داشت که توان هوشی آفریقاییان کمتر از سفید پوستان است، موزه علوم لندن، از مؤسسات معتبر علمی در انگلیس، در بیانیه‌ای اعلام کرد که به‌دلیل سخنانی که از حد مباحثه قابل قبول فراتر رفته است، سخنرانی دکتر واتسون را لغو می‌کند.

 در این بیانیه آمده است: گرچه محققان برجسته گاه سخنانی بحث‌برانگیز ابراز می‌دارند و این موزه از طرح چنین دیدگاه‌هایی امتناع نمی‌ورزد، اما ماهیت اظهارات اخیر دکتر واتسون غیرقابل قبول بوده و امکان برگزاری سخنرانی او در روز جمعه وجود ندارد.

جیمز واتسون در مصاحبه‌ای با هفته نامه بریتانیایی ساندی تایمز نسبت به آینده آفریقا ابراز نومیدی کرده و نابرابری هوشی نژاد سیاه و سفید را عامل عقب ماندگی آفریقاییان دانسته بود.

در این مصاحبه، دکتر واتسون گفته که گرچه امیدوار است تمامی نژادها یکسان باشند، اما دلیلی وجود ندارد که نشان دهد ساکنان مناطق مختلف جغرافیایی به شکلی یکسان تکامل یافته و از توانایی عقلی یکسانی برخوردارند.

 یکی از اعضای انجمن بریتانیایی مسئولیت اجتماعی در تحقیقات علمی اظهار نظر نژاد پرستانه دکتر واتسون را «مهملات ژنتیکی» توصیف و آن را رد کرده است. همچنین، دیوید لامی، از اعضای دولت بریتانیا، سخنان جیمز واتسون درباره تفاوت نژادی را اهانت آمیز خوانده و گفته است که چنین اظهاراتی جز برانگیختن احساسات نژاد پرستانه نتیجه دیگری ندارد. تعدادی از سازمان‌های دفاع از حقوق بشر و حمایت از برابری نژادی نیز این سخنان را به شدت محکوم کرده‌اند.

جیمز واتسون، دانشمند 79 ساله آمریکایی، همراه با فرانسیس کریک و موریس ویلکینز، 2 پژوهشگر انگلیسی، یکی از کاشفان ساختار دی‌ان‌ای یا عامل انتقال خصوصیات موجودات زنده از طریق توارث است و به همین دلیل در سال 1962 جایزه نوبل را دریافت کرد.

وی از سال 1968 مدیریت آزمایشگاه کلد اسپرینگ هاربر در نیویورک را برعهده دارد که از پژوهشکده‌های مشهور در زمینه تحقیقات مربوط به ژنتیک و سرطان شناسی است. دکتر واتسون در سال 1968 کتاب «مارپیچ‌های دوگانه» را انتشار داد که در قالب نوعی زندگینامه شخصی، ماجرای کشف دی ان‌ای را بیان می‌کند.

مارپیچ‌های دوگانه از جمله پرفروش‌ترین کتاب‌های غیرتخیلی قرن بیستم محسوب می‌شود. اخیرا این پژوهشگر آمریکایی کتاب دیگری را با عنوان «از مردم کسالت آور اجتناب کنید» منتشر کرده و یکی از هدف‌های سفر او به انگلیس معرفی این کتاب است. جیمز واتسون پیش از این هم به خاطر ابراز نظرات جنجال برانگیز هدف حمله و انتقاد قرار داشته است.

در سال 2000، وی در سخنانی در دانشگاه کالیفرنیا، در برکلی، موضوع بیشتر بودن تمایل و توان جنسی افرادی با پوست تیره‌تر را مطرح کرده و پیش از آن نیز درباره موضوعاتی مانند امکان درمان حماقت نظراتی را ابراز داشته بود. قرار است جیمز واتسون در طول دیدار از بریتانیا در چند گردهمایی دیگر از جمله جشنواره سالانه دیدگاه‌ها که با حمایت دانشگاه بریستول برگزار می‌شود، و در جلساتی در چند شهر دیگر سخنرانی کند.

هنوز این مراکز در مورد برگزاری یا لغو سخنرانی دکتر واتسون اطلاعیه‌ای انتشار نداده‌اند اما دانشگاه بریستول گفته است که بهترین راه برای پاسخگویی به اظهارات جیمز واتسون به چالش گرفتن نظرات او در یک سخنرانی آزاد است.

کد خبر 34596

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز