مدیرعامل بانک شهر با بیان اینکه واگذاری سهام شهروند و شهر آفتاب به این بانک نیاز به مجوز بانک مرکزی و شورای شهر دارد اعلام آمادگی کرد شرایطی را مهیا کند که سهام شهروند و شهر آفتاب با مکانیسم‌های بورس به متقاضیان دیگر واگذار شود.

به گزارش همشهري، به‌دنبال بحث درباره واگذاري سهام فروشگاه شهروند و نمايشگاه آفتاب به بانك شهر كه هم‌اكنون سهامش در بازار پايه فرابورس داد و ستد مي‌شود و قرار است به‌زودي به بورس تهران منتقل شود، مديرعامل بانك شهر آخر هفته قبل با برگزاري يك نشست خبري درباره جزئيات فروش سهام شهروند و شهر آفتاب به سهامداران توضيح داد.

آنطور كه بورس‌پرس از اين نشست خبري گزارش داده حسين پورزرندي پيشنهاد كرده است سهام فروشگاه شهروند و شهر آفتاب به سرمايه‌گذاران ديگري فروخته شود و وجه نقد حاصل از اين فروش به بانك شهر در مقابل مطالباتش پرداخت شود. حسين پورزرندي حتي پيشنهاد كرده است سهام شهروند و شهر آفتاب از طريق بورس فروخته شود. همچنين آنطور كه مديرعامل بانك شهر گفته است گويا اين دو شركت هم‌اكنون مشترياني هم دارند. برخي تحليلگران بر اين باورند اگر سهام فروشگاه شهروند و شهر آفتاب در بورس عرضه شود با استقبال خريداران مواجه مي‌شود.

اما خبرگزاري ايرنا و بورس‌پرس درباره جزئيات نشست خبري مديرعامل بانك شهر اينطور گزارش كرده‌اند كه بانك شهر براي دريافت سهام فروشگاه شهروند و شهرآفتاب نياز به مجوز بانك مركزي دارد و شهرداري نيز بايد مجوز شوراي شهر را دريافت كند.حسين پورزرندي درباره واگذاري 60درصد سهام فروشگاه شهروند و مجتمع شهر آفتاب به بانك شهر به نقش اين بانك فرابورسي در كمك به حمل‌ونقل عمومي و متروي تهران و ساير شهرها اشاره كرد و گفت:

شهرداري تهران فعلا منابع مالي لازم براي بازپرداخت مطالبات را ندارد؛ به همين دليل پيشنهاد واگذاري فروشگاه‌ شهروند و شهر آفتاب داده‌ شده است. وي ادامه داد: واقعيت اين است كه بانك شهر برنامه و علاقه براي بنگاه‌داري ندارد اما بايد قادر به دريافت مطالبات باشد. برهمين اساس به شهرداري اعلام شد وجوه حاصل از فروش 2دارايي فوق را به بانك شهر پرداخت كند اما به‌دليل ارزش زياد اين دو مجموعه، هم‌اكنون امكان فروش نيست.

اين مقام مسئول در واكنش به اين نكته كه تملك 2دارايي اعلامي توسط بانك شهر، مصداق بنگاه‌داري و مغاير با اهداف نظام بانكي و مقررات بانك مركزي است، توضيح داد: بعد از انتقال فروشگاه شهروند و مجموعه شهر آفتاب، اين دو مجموعه را واگذار خواهيم كرد. پورزرندي افزود: قول مي‌دهم بعد از نهايي شدن واگذاري اين دو دارايي، اقدام به فروش با فرمولي مدنظر شود و طي آن بانك شهر به خريداران تسهيلات مي‌دهد تا توان مالي خريد اين دو مجموعه را داشته باشند.

  • كمك بانك‌شهر براي واگذاري شهروند و شهرآفتاب

خبرگزاري ايرنا هم درباره اينكه حجم مطالبات بانك شهر از شهرداري چقدر است، به نقل از مديرعامل بانك شهر نوشت: مطالبات ما از شهرداري متغير است اما بخشي از آن به توسعه خط 6متروي تهران بازمي‌گردد.پورزرندي در ادامه افزود: ما براي دريافت اين مطالبات حتي به شهرداري‌ها اعلام كرده‌ايم كه حاضريم بخشي از منابع مورد نياز خريداران را با نرخ‌هاي پايين‌تر از نرخ مصوب تأمين كنيم تا اين به جاي واگذاري به بانك به‌صورت اجاره به شرط تمليك در يك مدت معين به اشخاص ديگر واگذار شود.

اين مدير بانكي با تأكيد بر اينكه بانك‌ها دنبال بنگاه‌داري نيستند بلكه براي وصول مطالبات خود نياز به راه‌هايي دارند كه معوقات خود را به سرعت به پول نقد تبديل كنند، افزود: در كنار واگذاري املاك، ايده واگذاري سهام نيز مطرح شده كه اين شيوه براي رسيدن به پول نقد آن هم از طريق واگذاري سهام در بورس بهتر است.

پورزرندي تأكيد كرد: شهرداري تهران براي واگذاري بخشي از سهام خود از محل فروشگاه شهروند و شهرآفتاب نياز به كسب مجوز شوراي شهر را داشت كه اقدامات اوليه آن را انجام داده است اما هنوز شيوه قيمت‌گذاري و واگذاري اين سهام مشخص نشده است.
وي افزود: در مقابل بانك شهر نيز بايد مجوزهاي لازم را از بانك مركزي دريافت كند و در اين رابطه امروز نامه‌اي براي بانك مركزي تهيه شده است تا نظر اين نهاد اخذ شود.

پورزرندي ادامه داد: با اينكه موضوع واگذاري سهام فروشگاه شهروند و شهرآفتاب قطعي نشده است اما در همين مدت كوتاه چند روزه تماس‌هاي بسياري با مسئولان بانك براي خريد آن گرفته شده است، درحالي‌كه تكميل فرايند واگذاري حداقل 3‌ماه زمان مي‌برد.

  • سود صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، تابع مقررات بورس

مديرعامل بانك شهر درباره نرخ سود صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بانك‌ها نيز گفت: اين صندوق‌ها با مجوز بورس و براساس مقررات اين نهاد تشكيل شده و نرخ سود آن نيز اندكي بيش از نرخ سود بانك است. وي تأكيد كرد: صندوق‌ها نرخ ثابت 18درصد دارند و 1.5تا 2درصد نيز نرخ بازدهي درنظر مي‌گيرند و بر اين اساس نرخ سود آن بين 19.5تا 20درصد تعيين مي‌شود. پورزرندي درباره اينكه بانك مركزي به بانك‌ها ابلاغ كرده كه صندوق‌ها نيز بايد تابع مقررات شوراي پول و اعتبار باشند، گفت: اين صندوق‌ها تحت مقررات بورس هستند و اگر مشكلي در اين زمينه وجود دارد بايد مسئولان بانك مركزي و بورس در نشستي آن را حل و فصل كنند.

کد خبر 347999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha