دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: آندره وایدا، فیلمساز نامی لهستان که برخی از آثارش جایزه‌های معتبر جهانی همانند جایزه جشنواره کن را به خود اختصاص داده بود، در ۹۰ سالگی درگذشت.

به گزارش همشهری‌آنلاین خبر درگذشت این کارگردان نامی را آسوشیتدپرس به نقل از یکی از همکاران وایدا اعلام کرد و گفت که او اخیرا چند روزی در بیمارستان بستری بود.

او به رغم کهولت سن تا آخرین لحظه دست از فیلمسازی نکشید و حتی فیلم‌آخرش(پویدوکی) که زندگی یک نقاش آوانگارد به نام ولادیسلاو استرزمینسکی است به عنوان نامزد رسمی کشور لهستان برای بهترین فیلم خارجی اسکار ۲۰۱۷ به این جایزه جهانی معرفی شده است. اگر چه وایدا پیش از این به خاطر عمری فعالیت سینمایی جایزه افتخاری اسکار را در پرونده کاری خود به ثبت رسانده بود.

آندره وایدا در ایران نیز کارگردان مشهوری به شمار می‌رود و در سال‌های دهه شصت و هفتاد هفته‌های فیلمی برای آثارش برپا شد و نیز برخی از فیلم‌هایش همانند سرزمین موعود، دانتون، مرد آهنین و مرد مرمرین بارها در سینماهای ایران به نمایش در‌آمد و نیز بارها و بارها از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شد.

او برای فیلم مرد آهنین جایزه بهترین کارگردانی سال ۱۹۸۱ را در جشنواره کن از آن خود کرد. از جمله ویژگی‌های برخی از فیلم‌های او روایتی منحصر به فرد از جنبش‌های کارگری در لهستان دوره لخ والسا به شمار می‌‌رود.

او در ۸۵ سالگی بالاترین نشان دولت لهستان را دریافت کرد.

فیلم دانتون با بازی ژرار دپارتیو از جمله آثار ماندگار اوست که تصویری منحصر به فرد از تاریخ دوره‌ای از کشور فرانسه به دست داده است.

کد خبر 349130

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha