علی ابراهیمی: سازمان ملی استاندارد از در دستور کار قرار گرفتن و رصد مداوم بهبود استانداردهای مصرف سوخت خودروها برای کاهش آلایندگی هوا خبر می‌دهد.

سوخت

شمارش معكوس براي افزايش ميزان آلايندگي هواي كلانشهرها با فرا‌رسيدن فصل سرما و وارونگي هوا در حالي آغاز شده كه هنوز هم 80درصد آلايندگي هوا به‌دليل تردد وسايط نقليه موتوري است. همچنين سهم تردد خودروهاي با طول عمر بالا و داراي استاندارد‌هاي قديمي(يورو‌2) و موتورسيكلت‌هاي پرمصرف كابراتوري در آلايندگي، قابل توجه است. با وجود اين هنوز هم توليد و عرضه برخي خودروهاي با طول عمر 20سال (پرايد و پژو) در كشور ادامه داشته و هنوز هم خبري از اجباري شدن استاندارد يورو‌5 در توليد و عرضه خودروهاي سواري نيست.

  • خودروهاي پير آلايندگي بيشتري دارند

الزامي شدن استفاده از استاندارد آلايندگي يورو‌5 درشركت‌هاي معتبر خودروسازي جهان در حالي است كه هنوز هم برخي موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري و خودروهاي با طول عمر بيش از 15سال داراي استانداردهاي آلايندگي يورو 2در حال تردد هستند، استانداردهايي كه به‌دليل افزايش طول عمر و مستهلك شدن اينگونه خودروها فاقد كارايي لازم بوده و مي‌تواند منجر به افزايش مصرف سوخت و آلايندگي اين خودروها شود.

معاون نظارت بر اجراي استانداردهاي سازمان ملي استاندارد در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام كرد، واقعيت آن است كه خودروهاي داراي استانداردهاي آلاينگي پايين‌تر‌(يور2) با مرور زمان و به‌دليل فرسودگي و به هم خوردن تنظيمات موتور و انژكتور، مصرف سوخت ناقص و در نتيجه آلايندگي بيشتري دارند، بر اين اساس بايد سيستم مصرف سوخت اين خودروها تعمير يا تعويض شود و هدف از اجباري شدن هر ساله معاينه فني خودروها نيز نظارت بر ميزان مصرف سوخت و آلايندگي اينگونه خودروهاست.

وحيد مرندي‌مقدم وظيفه سازمان استاندارد در مقابله با آلوگي هوا را بهبود و ارتقاي مداوم استانداردهاي مصرف سوخت خودرو و ساير وسايط نقليه موتوري قلمداد كرد و افزود: بهبود استانداردهاي معيار مصرف سوخت خودروها در دستور كار اين سازمان قرار دارد و بر مبناي جداول تدوين شده، ميزان مصرف سوخت هر خودرو با توجه به كلاس و حجم موتور آن كنترل و نظارت مي‌شود.

وي در مورد الزامي شدن استفاده از استاندارد يورو‌5 در توليد خودروهاي داخلي گفت: اكنون استاندارد آلايندگي مبنا براي توليد و عرضه خودرو، استاندارد يورو‌4 است و استاندارد يورو 5 نيز اختلاف زيادي با اين استاندارد ندارد با وجود اين متولي تدوين و ابلاغ استانداردهاي آلايندگي خودروها، سازمان حفاظت محيط‌زيست است و اين احتمال وجود دارد كه از ابتداي سال آينده با تصويب سازمان حفاظت محيط‌زيست، استفاده از استاندارد يورو5 در توليد خودروهاي داخلي نيز الزامي شود. مرندي مقدم همچنين از توقف شماره‌گذاري موتورسيكلت‌هاي كابراتوري خبرداد.

  • وزارت صنعت متولي توقف خودروهاي پير

براساس آيين‌نامه «ارتقاي كيفيت خودرو، قطعات و مجموعه‌هاي مرتبط» از ابتداي سال ۱۳۹۵، توليد خودروهاي سواري داخلي با عمر بيش از ۱۰‌سال و خودروهاي سواري با برند خارجي كه بيش از 7سال از زمان نخستين توليد و عرضه‌ آنها مي‌گذرد، بايد متوقف شود و طول عمر عرضه خودروهاي خارجي داخلي‌سازي‌ شده نيز حداكثر نبايد از 10سال بيشتر باشد. به‌گفته وحيد مرندي مقدم، متولي اجراي اين قانون وزارت صنعت است و سازمان استاندارد، فقط متولي تدوين استانداردهاي ايمني خودرو (52استاندارد) و تطبيق خودروهاي توليدي با اين استانداردهاست. درصورتي كه خودرويي با هر ميزان طول عمر قادر به پشت سر گذاشتن اين استانداردها باشد.

  • استانداردهاي سختگيرانه پيش روي خودروسازان

معاون نظارت بر اجراي استانداردهاي سازمان ملي استاندارد با بيان اينكه سازمان استاندارد در حال تدوين استانداردهاي سختگيرانه و جديدي براي توليد خودرو است اما اين استانداردها مربوط به ايمني و كيفيت خودروهاي توليدي است، افزود: تا پايان امسال تدوين حداقل 8استاندارد جديد براي خودرو نهايي شده و از ابتداي سال آينده اين استانداردها پس از تصويب نهايي در شوراي‌عالي استاندارد ابلاغ و اجرا مي‌شود. با اين روند به‌تدريج تعداد استانداردهاي خودرو از 52 استاندارد موجود به 81 استاندارد افزايش خواهد يافت. استانداردهاي جديد به‌گونه‌اي است كه خودروهاي قديمي به‌راحتي قادر به پاس كردن آن نيستند اما درصورتي كه بتوانند با تغييرات اين استانداردها را پاس كنند مجوز شماره‌گذاري خواهند داشت و در غيراين صورت توليد آنها متوقف مي‌شود.

کد خبر 350096

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha