یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۲
۰ نفر

محسن پرویز: اگر بخواهیم درباره عملکرد علی جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۳ سال گذشته درست، منطقی و دور از جانبداری حرف بزنیم، قاعدتا باید شواهد و مدارک دوره مدیریتی او را درنظر بگیریم؛

محسن پرویز

چه‌بسا در وزارتخانه برنامه‌ريزي‌هايي شده كه ما از آن اطلاع نداريم يا برخي فعاليت‌ها تاكنون رسانه‌اي نشده است. اما اگر بخواهيم عملكرد وزارت ارشاد را براساس نتايج اتفاق‌هايي كه افتاده قضاوت كنيم، تصورم چيزي فراتر از انجام برنامه‌هاي معمولي و عادي نيست. وزارتخانه يكسري برنامه‌ها دارد كه در همه دوره‌ها ارائه مي‌شود اما انجام اين برنامه‌ها براساس سياستگذاري‌ و سلايق مديران است و شايد شكل و نگاه در ارائه خدمات متفاوت باشد. براي مثال، صدور مجوز توليد يا نمايش فيلم براساس گرايش سياسي و نگاه مسئولان گاهي سخت است و گاهي سهل اما در عملكرد اجرايي افراد تأثيرگذار نيست.

در چند سال اخير وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به‌عنوان متولي اصلي حوزه فرهنگ اقدام‌هاي چشمگير و اثرگذار و برنامه‌ريزي براي حل معضلات و مشكلات اين حوزه نداشته است. البته در هر معاونت كارهاي خوب هم داشته‌ايم؛ معاونت فرهنگي توانست بعد از سال‌ها با يك برنامه‌ريزي درست نمايشگاه بين‌المللي كتاب را به شهر آفتاب منتقل كند. گرچه نمايشگاه باز هم مشكل داشت اما نسبتا فراتر از انتظار ناشران و كارشناسان برگزار شد. در معاونت هنري هم كارگروه ساماندهي مد و لباس توانست كارهايي درخور و ارزشمند انجام دهد يا در معاونت قرآني نمايشگاه‌ بين‌المللي قرآن نسبت به سال‌هاي گذشته بهتر برگزار شد اما اين اقدام‌ها، اقناع‌كننده نيست.

مسئله مهم اين است كه متوليان امور در اين وزارتخانه گزارش‌هايي درباره عملكرد و برنامه‌ها تهيه كنند و با برنامه‌ريزي بتوانند در حل مشكلات موفق شوند. در اين صورت يك ناظر بيروني هم متوجه مي‌شود كه كارهايي براي حل مشكلات انجام شده است. با توجه به تغيير وزير در آخرين سال دولت آقاي روحاني، اين جابه‌جايي نگراني‌هايي براي اهالي فرهنگ و هنر در پي دارد. در ميان اهل فرهنگ- بدون درنظر گرفتن سلايق سياسي و حزبي- يك نگاه عمومي وجود دارد كه جابه‌جايي مديران را در سطح كلان زياد مفيد نمي‌دانند و به آن خوش‌بين نيستند. وقتي چهره‌اي تازه وارد مي‌شود، تا مدتي سرگرم امور روزمره خواهد شد و همين امر به اتلاف زمان مي‌انجامد.

درباره تغيير آقاي جنتي هم ميان اهالي فرهنگ و هنر تعابير مختلف شنيده مي‌شود كه گاهي در تضاد با يكديگر است. برخي سهل‌انگاري در صدور مجوزها را عامل اصلي مي‌دانند و برخي مي‌گويند در صدور مجوزها سختگيري شده است. بايد بگويم اهالي فرهنگ و هنر فارغ از اهداف و مقاصد اين جابه‌جايي‌ها تنها نگرانند كه فرد بعدي كي مي‌تواند گره از مشكلات حوزه باز كند و چقدر زمان خواهد داشت تا با امور و مسائل اجرايي وزارتخانه و شيوه مديريت آنها آشنا شود.

  • معاون سابق وزارت ارشاد
کد خبر 350364

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha