جمعه ۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین- علی کدخدازاده: سلاح‌های کشتار فقط اسلحه و چاقو نیست برخی از موادی که به راحتی می‌تواند جان انسان‌ها را بگیرد و یا زندگی آنها را تباه کند به راحتی در هر نقطه از شهر قابل تهیه است.

وسايلي كه مي‌توان جان انسان‌ها را با آن تهديد كرد فقط به اسلحه گرم و يا چاقو ختم نمي‌شود. در شهرهاي ما به راحتي مي‌توان موادي را تهيه كرد كه با استفاده از آن، زندگي‌ها تباه مي‌شود و گاه مرگ محصول استفاده از آن است.

چندي پيش به دستور تعميركار ماشين لباس‌شويي براي خريد مقداري اسيد اقدام كردم. تعميركار تاكيد كرد بايد اسيد قوي بخريم و هشدار داد كه" مراقب باش اين اسيد خيلي خطرناك است و اگر قطره‌اي از آن روي لباس بريزد تمام پوست و گوشت را نابود مي‌كند". با ترس به يك فروشگاه ابزارآلات مراجعه كردم. وقتي ماده مورد درخواست را گفتم به من يك گالن چهار ليتري اسيد با خلوص 90 درصد داد!

با نگراني گفتم آيا حجم كمتري وجود ندارد؟ جوابش منفي بود. پرسيدم؛ اگر كسي قصد اسيدپاشي داشته باشد شما از كجا مي‌فهيميد. پاسخ داد به من ربطي ندارد. گفتم يك مراجعه كننده عادي چه نيازي به چهار ليتر اسيد 90 درصد دارد كه آنها را در اين حجم تهيه مي‌كنند؟ گفت: نمي‌دانم.

به اين ترتيب به راحتي هر كسي مي‌تواند اسيد بخرد و با توجه به حوادث مكرر در خصوص اسيد پاشي ظاهرا هيچ نهادي تصميم به كنترل فروش آن نگرفته است. استفاده از اسيد فقط در تخصص‌هاي خاص مورد نياز است و اگر شهروندان به هر طريقي به آن نياز داشته باشند بايد با مكانيزم‌هاي خاص بتوانند تهيه كنند. واقعا چه تفاوتي دارد كه فرد براي خريد اسلحه مراجعه كند يا يك گالن چهار ليتري اسيد؟

اين موضوع در مورد قرص‌هاي برنج نيز صادق است. راحت مي‌توان از هر مغازه عطاري اين قرص‌ها را تهيه كرد. آيا هيچ ماده جايگزيني براي مقابله با آفت‌هاي برنج انبار شده در خانه‌ها وجود ندارد كه اين قرص‌ها به وفور فروخته مي‌شود؟ طبق اطلاعات سازمان‌هاي مسئول، استفاده از قرص برنج براي خودكشي بسيار متداول است.

به نظر مي‌رسد سازمان‌هاي متولي سلامت و حتي نيروي انتظامي بايد در خصوص كنترل فروش چنين موادي دستورالعمل‌هاي سخت‌گيرانه‌اي را تهيه كنند.

کد خبر 350815

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha