جمعه ۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

تعداد مـعـامـلات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مهر ۹۵نسبت‌ به ماه قبل ۲۷.۷درصد کاهش و از نظر میانگین قیمت در هر مترمربع ۱.۶درصد افزایش یافته است.

 تازه‌ترين گزارش بانك مركزي از تحولات بازار مسكن شهر تهران، از كاهش چشمگير تعداد معاملات مسكن و در عين حال از افزايش متوسط قيمت خريد و فروش آپارتمان‌هاي مسكوني خبر مي‌دهد. اين در حالي است كه برخي كارشناسان و همچنين متوليان حوزه مسكن در وزارت راه و شهرسازي پيش از اين برآورد كرده بودند مسكن در نيمه دوم 95وارد دوره پيش رونق شده و در سال آينده به رونق برسد؛ برآوردي كه به‌نظر مي‌رسد با نگاهي به آمارهاي رسمي منتشر شده از سوي بانك مركزي با چالشي جدي مواجه شود.

جزئيات آمارهاي منتشر شده نشان مي‌دهد كه در مهر سال‌جاري، تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني در شهر تهران به ۱۰ هزار و ۳۲۵ واحد رسيده كه نسبت به ‌ماه قبل 27.7درصد و نسبت به مهر سال گذشته ۱۰.۶ درصد كاهش داشته است. بررسي توزيع تعداد واحدهاي مسكوني معامله شده به تفكيك عمر بنا حاكي از آن است كه در اين‌ماه واحدهاي تا 5سال ساخت بيشترين سهم از واحدهاي مسكوني معامله شده را با سهم 51.7درصدي به‌خود اختصاص داده‌اند.

  • افزايش قيمت هر مترمربع مسكن

گرچه تعداد معاملات مسكن شهر تهران نسبت به‌ماه گذشته بيش از يك‌چهارم افت كرده اما تحولات قيمت مسكن حكايت از اين دارد كه قيمت يك مترمربع زيربناي واحد مسكوني در اين‌ماه نسبت به‌ماه قبل ۱.۶ درصد و ‌ماه مشابه سال قبل ۵.۹ درصد افزايش دارد و حدود 4ميليون و ۴۰۰ هزار تومان است. بيشترين افزايش قيمت به منطقه ۱۶ با ۱۲.۶ درصد افزايش و بيشترين كاهش مربوط به منطقه ۲۲ با ۳.۲ درصد كاهش مربوط بوده است.

در اين‌ماه بيشترين متوسط قيمت يك مترمربع زيربناي مسكوني معامله شده حدود ۱۰ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان در منطقه يك و كمترين آن 2 ميليون تومان و در منطقه ۱۸ بوده است. توزيع فراواني تعداد واحدهاي مسكوني معامله شده برحسب قيمت يك مترمربع بنا در مهر سال‌جاري نشان مي‌دهد كه حدود 62.8درصد واحدهاي مسكوني با قيمتي كمتر از متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني شهر تهران (4.4ميليون ريال) معامله شده‌اند.

طبق آمارهاي بانك مركزي، در 7ماهه منتهي به مهر امسال تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني در تهران به ۹۳ هزار و 524واحد مسكوني رسيده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۱۱.۲ درصد افزايش دارد اما هنوز 9.4درصد كمتر از حجم معاملات در مهر 93است؛ همانگونه كه مقايسه تعداد معاملات خريد و فروش شده در 7ماه نخست سال 94نيز نسبت به‌مدت مشابه سال 93افتي معادل 18.5درصدي داشته است. همچنين آمارهاي 7ماهه حاكي از اين است كه متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني در 7ماهه منتهي به مهر امسال حدود 4ميليون و ۳۰۰ هزار تومان بوده كه نسبت به سال 94حدود 4درصد و نسبت به سال 93حدود 0.2درصد افزايش داشته است.

  • افزايش شاخص اجاره‌بها وراي تورم

آمارها مي‌گويند افزايش قيمت مسكن در مهر سال‌جاري كمتر از افزايش شاخص تورم بوده و به همين مناسبت بانك مركزي معتقد است كه با توجه به رشد ملايم قيمت مسكن در سطحي كمتر از نرخ تورم در 7ماهه منتهي به مهر سال‌جاري و نيز گشايش‌هاي مالي اخير نظام بانكي در اين بخش به‌ويژه تك‌رقمي شدن نرخ سود تسهيلات صندوق پس‌انداز مسكن يكم كه به حدود ۹ درصد رسيده، اكنون شرايط مناسبي براي خانه‌دار شدن زوجين جوان و خانه اولي‌ها فراهم شده است.

روي ديگر تحولات بازار مسكن اما چيز ديگري مي‌گويد؛ در مهر سال‌جاري شاخص كرايه مسكن رشد داشته؛ به‌گونه‌اي كه در شهر تهران ۹.۵ درصد و در كل مناطق شهري ۹ درصد نسبت به‌ماه مشابه سال قبل افزايش يافته است. اين در حالي است كه نرخ تورم سالانه منتهي به مهر سال‌جاري 7.9درصد بوده و سهم هزينه مسكن در محاسبات شاخص كل بهاي كالا و خدمات به حدود ۲۸.۴ درصد مي‌رسد.

نمودار

کد خبر 350850

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha