دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سه‌شنبه ۱۱ آبان‌ ماه، اول ماه صفر است؛ دعا، نماز، روزه، صدقه و قرائت زیارت اربعین در اربعین حسینی از اعمال توصیه شده برای این ماه است.

به گزارش ایکنا، برای ماه صفر همانند سایر ماه‌های قمری اعمالی ذکر شده است که برخی از این اعمال بین ماه‌های سال مشترک و برخی اعمال اختصاصی این ماه است.

از جمله اعمال مشترک که به عنوان اعمال مستحبی در اول ماه صفر آنها انجام مي‌شود، می‌توان به دعا در هنگام رویت هلال ماه اشاره کرد که پس از رویت هلال ماه سه مرتبه بگویید: اللّهُ اَکْبَر و سه مرتبه لا إلهَ الَّا الْلّه و سپس بگویید: اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی أذْهَبَ شَهْرَ کَذا وَ جاءَ بِشَهْرِ کَذا»، خواندن هفت مرتبه سوره حمد، سه روز روزه گرفتن که پنج‌شنبه اول ماه و پنج‌شنبه آخر ماه و چهارشنبه اول از دهه وسط ماه بهترین روزها برای روزه ذکر شده و نماز شب اول ماه و نماز روز اول ماه را می‌توان نام برد.

  • اعمال مستحبی ماه صفر

خواندن دعا، تلاوت قرآن، اقامه نماز و روزه‌داری اعمال مستحبی است که برای ماه صفر ذکر شده است. در برخی از روایات اسلامی آمده است که مسلمانان از انجام کارهای مهم در ماه صفر، پرهیز و برای دفع آفات و بلایای این ماه بسیار صدقه دهند. دعای ویژه ماه صفر نیز از محدث بزرگ مرحوم «فیض کاشانی» نقل شده که مستحب است هر روز ۱۰ مرتبه قرائت شود:

یا شَدیدَ الْقُوی وَیا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی کُنْتُ مِنَ الظّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللّهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ.

ای سخت نیرو و ای سخت عقوبت! ای عزیز، ای عزیز، ای عزیز! در برابر عظمت تو همه آفریدگانت خوار شدند، پس کفایت کن از من شر خلقت را. ای نیکو ده، ای زیبایی‌بخش، ای نعمت‌بخش، ای فزون‌بخش، ای که معبودی جز تو نیست! منزهی تو و من از ستمکاران هستم. پس دعای او (یونس) را اجابت کردیم و از اندوه نجاتش دادیم و این چنین نجات دهیم مؤمنان را و درود خدا بر محمد و آل پاک و پاکیزه‌اش.

سید بن طاووس در کتاب اقبال الاعمال نیز اعمالی را برای ماه صفر ذکر کرده که به شرح ذیل است:

  • روز سوم

در روز سوم ماه صفر، دو رکعت نماز بخوان که در رکعت اول سوره حمد و سوره فتح و در رکعت دوم سوره حمد و سوره توحید قرائت شود و پس از سلام نماز، صد بار صلوات بفرست و صد بار آل ابی سفیان را لعنت کن و صد مرتبه استغفار نما و آنگاه حاجت خویش را از خداوند بخواه.

  • روز بیستم: اربعین حسینی

در روز اربعین زیارت امام حسین (ع) مستحب است و مورد تأکید قرار گرفته. در روایتی که شیخ طوسی از امام حسن عسکری(ع) نقل کرده، چنین آمده است: نشانه‌های مؤمن پنج چیز است: به جای آوردن ۵۱ رکعت نماز (۱۷ رکعت نماز واجب و ۳۴ رکعت نافله)؛ خواندن زیارت اربعین امام حسین(علیه السلام)؛ انگشتر را بر دستِ راست نهادن؛ پیشانی را به هنگام سجده بر خاک گذاردن و «بسم الله الرّحمن الرّحیم» را در نماز بلند گفتن.

کد خبر 351201

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha