همشهری آنلاین: رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پذیرش دو هزار و ۶۴۰ کودک خیابان طی دو ماه گذشته در تهران گفت: پیش‌بینی می‌شود چهار تا پنج هزار کودک کار در تهران باشند که از این تعداد حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ایرانی نیستند.

کودکان کار

به گزارش  ایرنا ، انوشیروان محسنی بندپی سه‌شنبه (18 آبان) در نشست خبری همایش مسئولیت اجتماعی افزود: این سازمان آمادگی دارد تا افراد رهاشده از جمله کودکان خیابان را با همکاری نیروی انتظامی پذیرش کند.

وی یادآور شد: طی دو ماه گذشته دو هزار و 640 از کودکان خیابان را در تهران پذیرش کردیم و امیدواریم تا قبل از پایان این ماه نسبت به پذیرش دیگر کودکان خیابان نیز اقدام شود.

محسنی بندپی خاطرنشان کرد: البته در این زمینه خلاء قانونی نیز وجود دارد یعنی اگر والدین بیایند و کودکان خود را بخواهند، بهزیستی که براساس حکم قضایی، مسئولیت موقت آنها را برعهده گرفته باید آنان را به والدین شان تحویل دهد.

وی تصریح کرد: معاونت پیشگیری قوه قضائیه به ما قول داده که از این به بعد اگر دو بار این اتفاق بیفتد (کودک به عنوان کودک خیابان پذیرش شود)، صورت جلسه‌ای تنظیم شود و برای بار سوم کودک به خانواده‌ها تحویل داده نمی‌شود.

محسنی بندپی افزود: 40 تا 50 درصد کودکان کار در کشور، غیرایرانی هستند.

محسنی بندپی یادآور شد: کودکان خیابان دو گروه هستند، گروه اول فاقد سرپرست، پناهگاه و مسکن هستند و گروه دوم نیز کودکان استثمار شدند از سوی افراد حرفه‌ای در برخی نقاط شهر برای مقاصد پلید و نامیمون استقرار یافته‌اند.

وی ادامه داد: ما برای گروه اول این آمادگی را داریم که حتی اگر دستگاه‌های همکار به ما کمک نکنند، نسبت به پذیرش آنها در کلانشهرها و آموزش آنها اقدام کنیم.

  • همایش مسئولیت اجتماعی

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: همایش مسئولیت اجتماعی ، 24 آبان ماه جاری در سالن اجلاس برگزار می شود و در آن سازمان های دولتی ، بنگاه های اقتصادی و حتی افراد نقش آفرین در ایفای مسئولیت اجتماعی از سوی رئیس جمهور تقدیر می شوند.
محسنی بندپی افزود: در جنبش مسئولیت اجتماعی در کشور ، 6 محور را شامل مسئولیت اجتماعی توسط خود دولت، ایجاد گفتمان مسئولیت اجتماعی ، چگونگی تاثیرپذیری از گفتمان اجتماعی، چگونگی تعریف مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی ، بهره گیری از فرهنگ غنی اسلام و تغییر نگرش فرهنگ به این مقوله را تعیین و تقسیم بندی کردیم.
رئیس سازمان بهزیستی گفت: مسئولیت اجتماعی را می توان یک وظیفه مبتنی بر مشارکت مثبت در زندگی با رویکرد متعهدانه دانست که حس تعلق اجتماعی را به همراه دارد.
محسنی بندپی افزود: اعطای نشان مسئولیت اجتماعی همزمان با یادواره شهید فیاض بخش -بنیانگذار سازمان بهزیستی- برگزار می‌شود و همایش مسئولیت اجتماعی در نظر دارد نسبت به شناخت آحاد جامعه به این مقوله و تغییر رویکرد همه سازمان‌ها در این زمینه، تلاش ویژه‌ای انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: مسئولیت اجتماعی در گذشته فقط به حقوق شهروندی و محیط زیست محدود بود اما امروز هفت محور شامل رهبری سازمان، توسعه و درگیر کردن جامعه، حقوق بشر، حقوق نیروی کار ، محیط زیست، اقدامات و عملیات خیرخواهانه و رضایتمندی مشتری را پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به راه اندازی دبیرخانه دائمی مسئولیت اجتماعی، اضافه کرد: تلاش می‌کنیم اقدامات مسئولیت اجتماعی را منسجم کنیم؛ نگاه نوین به مسئولیت اجتماعی، نگاه اخلاق مدارانه است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اگر بتوانیم اخلاق، شفافیت، پاسخگویی و رفتار مبتنی بر آگاهی را در جامعه نهادینه کنیم بسیاری از مسائل امروز که به عنوان ناهنجاری و معضلات شاهد آن هستیم به حداقل خواهد رسید.

محسنی بندپی تاکید کرد: کلید اصلی اصلاح امور، نهادینه کردن فرهنگ اخلاق مداری در جامعه است.

وی افزود: به دنبال آن هستیم تا منشور مسئولیت اجتماعی را مصوب دولت کنیم و شرایطی فراهم کنیم که انتظارات جنبش مسئولیت اجتماعی در کشور تامین شود.

وی یادآور شد: اگر نسبت به حقوق شهروندی یا حقوق مشتری، حس مسئولیت اجتماعی داشته باشیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود بطورمثال همه تحریم‌ها، 1.4 درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داد درحالیکه آلودگی منابع آب هفت تا هشت درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داد.

کد خبر 352095

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha