جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: لئونارد کوهن(Leonard Cohen) بیست و یکم سپتامبر سال ۱۹۳۴ در مونترال کانادا در متولد شد

پدرش که تاجر پوشاک بود، در نه سالگی لئونارد درگذشت. کوئن اولین کتاب شعرش را در سال ۱۹۵۶ در مونترال کانادا منتشر کرد، اولین رمان او نیز در سال ۱۹۶۳ به کتاب فروشی‌ها آمد.

او در رشته زبان انگلیسی از دانشگاه مک‌گیل دانش‌آموخته شد و در سال ۱۹۵۵ به خاطر نوشته‌های خلاقانه‌اش جایزه ادبی Mc. Naughton را از آن خود کرد.

او تا ۳۳ سالگی به صحنه موسیقی نیامده بود و اولین اجراهایش را در این سنین شروع کرد و به سرعت به عنوان یکی از ستاره‌های راک اندرول خود را به جامعه موسیقی کانادا و آمریکا شناساند.

نخستین آلبوم های او در سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۱ به بازار آمد و به نوعی از جمله قویترین آثار او به شمار می رفتند. موسیقی ملایم و فضای یاس‌آلود و عاشقانه از ویژگی‌های آثار کوهن به شمار می‌رود.

از جمله معروفترین کارهای او ترانه هاله لویاست که به نوعی شهرتی جهانی برای او به ارمغان آورد.

مصاحبه‌ای خواندنی با لئونارد کوهن

درون مایه شعرهای او دین، انزوا و روابط میان فردی است. همین حس انزوا و سرخوردگی سبب شد تا او یک دهه( دهه نود) را دور ار اجتماع به سر برد به تمرین و زیست در شیوه زندگی بودایی سپری کند تا در نخستین  سال‌های قرن ۲۱ دوباره به صحنه موسیقی و شعر باز آید.

کوئن در ۱۰ مارس ۲۰۰۸ به عنوان عضو جدید تالار مشاهیر راک اند رول معرفی شد.

آقای کوهن در مراسم گرمی سال ۲۰۱۰ در لس آنجلس جایزه یک عمر دستاورد هنری را دریافت کرد.

کوئن در سال ۲۰۱۱ به دلیل «مجموعه آثارش که بر سه نسل در سرتاسر جهان تأثیر گذاشته‌است» جوایز شاهدخت آستوریاس - یکی از معتبرترین جوایز ادبی اسپانیا - را دریافت کرد. هیئت داوران جایزهٔ پرنس آستوریاس در مورد کوئن گفتند که «او تصویری آفریده‌است که در آن، شعر و موسیقی درهم آمیخته‌اند و به چیز گران بهای تغییرناپذیری بدل شده‌اند»

برخی از اشعار و کتاب‌های کوهن به زبان فارسی نیز ترجمه شده‌اند و او در میان مخاطبان فارسی زبان وعلاقه‌مندان موسیقی در ایران نیز هواداران خاصی دارد.

گم شده بودم من- نگاهی به برخی شعرهای لئونارد کوهن

وی در 10 نوامبر سال 2016 درگذشت.

کد خبر 352272

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha