سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتخاب ماه‌های پی در پی در سال ۲۰۱۶ به عنوان گرمترین ماه در طول تاریخ در نهایت منجر به آن خواهد شد که احتمالا سال ۲۰۱۶ به عنوان گرمترین سال در رکورد جهانی ثبت شود.

گرمای جهانی

براساس گزارش BBC، داده‌هاي 9 ماه اول سال 2016 حاكي از آن هستند سال 2016 به احتمال 90 درصد ركورد سال 2015 را پشت سر گذاشته و به گرمترين سال ثبت شده در تاريخ تبديل خواهد‌شد.

به گفته سازمان جهاني هواشناسي دماي هوا در اين سال از ماه ژانويه تا سپتامبر 1.2 درجه بالاتر از دماي پيش صنعتي بوده‌است. به گفته اين سازمان دماي هوا در جهان براي ادامه سال 2016 به اندازه‌اي بالا باقي خواهد ماند كه ركورد جهاني پيشين شكسته شود.

ال‌نينو يكي از عوامل افزايش دماي جهاني بوده‌است، اما اصلي‌ترين عامل افزايش دماي جهاني آلودگي‌هاي دي‌اكسيد كربني بوده‌است. اعلام وضعيت موقتي درباره آب و هواي جهاني در سال 2016 با هدف راهنمايي مذاكره‌كنندگان در نشست مغرب صورت گرفته‌است،‌ نشستي كه هدف آن پيشبرد توافقنامه اقليمي پاريس است.

در اين اسناد آمده‌است كه دماي سال 2016 تا ماه سپتامبر 0.88 درجه بالاتر از ميانگين دما در سال‌هاي 1961-1990 بوده‌است. اين درحالي است كه سال 2015 كه ركورد گرمترين سال را شكست تنها 0.77 درجه بالاتر از اين ميانگين بوده‌است.

اگرچه تاپايان سال 2016 چندين ماه باقي مانده‌است، تحليل‌هاي اوليه از داده‌هاي دمايي در ماه اكتبر نشان مي‌دهند سال 2016 در مسير شكستن ركورد دمايي سال پيش قرار گرفته‌است. به گفته پتري تالاس دبير كل سازمان جهاني هواشناسي، يك سال ديگر ركورد دماي هوا شكسته شد؛ دربخش‌هايي از روسيه دماي هوا 6 تا هفت درجه بالاتر از ميانگيني طولاني مدت بوده‌است و در بسياري از مناطق قطبي و اطراف قطب در روسيه، آلاسكا و شمال غرب كانادا نيز دما دست‌كم سه درجه بالاتر از ميانگين بوده‌است.

در اين مدارك به شكسته شدن ركورد ديگر شاخص‌هاي اقليمي، مانند ميزان گازهاي گلخانه‌اي در اتمسفر زمين اشاره شده‌است. در سال 2016 ميزان گازهاي گلخانه‌اي موجود در اتمسفر رو به افزايش گذاشته‌اند. ذوب شدن يخ‌هاي قطبي ادامه يافته‌اند و صفحه‌هاي يخي گرينلند زودتر از هميشه آغاز به ذوب شدن كرده‌اند.

کد خبر 352728

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha