سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۲
۰ نفر

همشهری دو - لیلا مقدم‌فر: خلق یک کسب و کار نو در فضای دیجیتال، موضوعی است که مورد توجه گروه زیادی قرار گرفته است.

کسب‌وکار:  محتوای دیجیتال

 برگزاري استارتاپ‌هايي كه در قالب آن، افراد كارآفرين ايده‌هاي خود را عملي كنند يكي از نمودهاي اين رويكرد به بازار كار است، جايي كه افراد ايده‌پرداز، خلاق و جوان گرد هم مي‌آيند تا شغلي را بر بستر وب خلق كنند. البته خلق چنين شغل‌هايي به‌سادگي صفحاتي كه در اينترنت مي‌بينيم نيست چراكه اين افراد در حال انجام 2كار به‌صورت همزمان هستند؛ ايجاد يك كسب و كار و قابل استفاده‌كردن آن بر بستر وب. براي اينكه بتوانيد با اين فضاي پرطرفدار اما سخت اين روزهاي دنياي كارآفريني آشنا شويم، با چندشركت فعال در اين حوزه صحبت كرده‌ايم؛ يك شركت رسانه‌اي، يك آموزشگاه زبان، يك بنگاه معاملات ملكي و يك شبكه اجتماعي مخصوص زنان. نكته اينكه اغلب اين شركت‌ها به دلايل رقابتي و گاه حفظ اسرار، همه سؤال‌هاي ما را جواب ندادند!

  • رسانه ويژه براي زنان

خلق‌كنندگان اين شبكه اجتماعي ايراني معتقدند هر جا يك كلوني از جمعيت مشابه‌وجود داشته باشد، فرصت‌هاي زيادي وجود خواهد داشت كه براساس آن كارآفرينان مي‌توانند كسب و كار خود را ايجاد كنند و به نتيجه برسانند. بر اين اساس، سايتي طراحي شده است تا زنان ايراني با عضويت در آن و استفاده از خدماتي كه ارائه مي‌شود، فضايي را خلق كنند كه پيش از اين وجود نداشته است. ايده‌پردازان اين سايت معتقدند مزيتشان نسبت به ساير رقبا دسترسي به تكنولوژي برتر با به‌كارگيري برنامه‌نويسان خبره است؛ رويه‌اي كه باعث شده اين جامعه مجازي نسبت به موارد مشابه كيفيت خدمات بهتري داشته باشد. به‌نظر طراحان اين سايت، آنها براي به‌دست آوردن مخاطب بيشتر، با رقيبان‌شان بر سر ثانيه در سرعت ارسال پيام رقابت دارند. گروه آنها اكنون به‌طور مستقيم براي 40نفر اشتغال‌زايي كرده و با احتساب شغل‌هاي غيرمستقيم، اين تعداد به 100نفر هم رسيده تا اين گروه ايده‌پرداز با فراغت خاطر بيشتري بر توانمندسازي جامعه زنان ايراني از راه ايجاد يك شبكه اجتماعي ويژه براي آنها كار كنند.

آنها با استدلال حفظ اسرار كار تيمي، درباره ميزان سرمايه اوليه براي شروع چنين كسب و كاري صحبت نمي‌كنند، تنها مي‌گويند سرمايه‌گذار دارند و از آنجا كه تمامي خدمات اين سايت براي بانوان ايراني مجاني است، طبيعتا تا‌كنون درآمد مستقيمي از اين راه نداشته‌اند. با وجود اين، همچنان در حال توسعه ايده و زيرساخت‌هايشان هستند تا با اجراي مراحل بعدي برنامه، مسئله درآمدزايي شكل ديگري به‌خود بگيرد. آنها تأكيد مي‌كنند كه هزينه‌هاي راه‌اندازي چنين كسب و كاري بالاست و كساني كه دوست دارند وارد چنين فضايي شوند، فكر نكنند صرفا با راه‌اندازي يك سايت سر و كار دارند. آنها جوان بودن تيمشان را يك مزيت مي‌دانند و معتقدند تنها يك تيم جوان با ذهني قوي و هوشمند مي‌تواند در چنين سطحي برنامه‌نويسي كند. همچنين معتقدند در كشور ما در اين حوزه كار زياد است اما نيروي متخصص كمي وجود دارد، به‌طوري كه اكنون مهم‌ترين دغدغه اين تيم جذب نيروي بيشتر است.

  • قانوني، فيلم آنلاين ببينيد

«ما مي‌خواستيم مردم بتوانند به‌صورت قانوني فيلم آنلاين ببينند»؛ اين جمله ايده اصلي شكل‌گيري يك سايت مي‌شود كه حالا هر روز گستره وسيع‌تري را در حوزه تخصصي خود دربرمي‌گيرد. كار آنها آسان نبوده است چراكه براي عملي شدن اين ايده، ايده‌پرداز مجبور شده تك‌تك، با صاحبان فيلم‌هايي كه حالا روي سايتش قرار داده مذاكره كند تا بتواند آنها را متقاعد كند و قرارداد چنين كاري بسته شود. فيلم نت، پلان، دانا و...، مجموعه‌اي از اپليكيشن‌هايي هستند كه در فضاي استارتاپ شكل گرفته و عملي شده‌اند، بعد هم كارشان را از يك اتاق در دفتر يك شركت شروع كرده‌اند اما حالا خودشان شركتي بزرگ شده‌اند. رشد و توسعه اين كار باعث شده تا هزينه فيلم‌هاي روي سايت، گاه از يك سي‌دي كه مخاطب مي‌خواهد از سوپر‌ماركت بخرد، كمتر باشد. برخي محتواها رايگان روي سايت قرار گرفته و در مرحله توسعه كار، فيلم‌هاي مستند، فيلم تئاترهاي اجرا شده و بسياري محصولات ديگر، به مجموعه محصولات اين نوع سايت‌ها با رعايت حق كپي‌رايت اضافه شده است. در زمينه اشتغال هم، با اينكه فقط يك سال و‌نيم است كه به‌صورت حرفه‌اي كارشان را شروع كرده‌اند، تاكنون براي حدود 60نفر اشتغال‌زايي داشته‌اند. اين تعداد هم به‌خاطر گسترش كار با راه‌اندازي بخش‌هايي مانند خبر و گفت‌وگوهاي تخصصي بوده است. ضمن اينكه ايجاد بخش‌هايي مانند تأمين، ماركتينگ، روابط عمومي، تيم نرم‌افزاري، تبليغات و برندينگ از ديگر كارهايي بوده كه در مسير رشد طي كرده‌اند. همه اين برنامه‌ريزي‌ها هم باعث شده آنها اكنون به ركورد ديده شدن 880هزاردقيقه فيلم آنلاين در روز از طريق اين سايت برسند. ضمن اينكه تا‌كنون، 130هزار بار اپليكيشن‌هاي اين سايت نصب شده است؛ آماري كه در مجموع باعث شده از كار درآمدزايي در فضاي ديجيتال راضي باشند.

  • كلاس زبان در وب

گرچه انواع كلاس‌ها و سي‌دي‌هاي آموزشي وجود دارد اما شايد آشنايي با يكي از اين كلاس‌ها از نزديك، ذهن ما را براي انتخاب كمي شفاف كند. داستان از اين قرار است كه مدير يك مؤسسه آموزشي كه از سال64 در حال تدريس حضوري زبان بوده تصميم مي‌گيرد كارش را به فضاي ديجيتال ببرد. در نتيجه نرم‌افزار آموزش زبان را به كمك برنامه‌نويسان طراحي و كاري مي‌كند كه يك فضاي نسبتا واقعي از كلاس زبان ايجاد شود؛ به‌طور ويژه براي كساني كه حوصله و فرصت و هزينه رفتن به كلاس زبان ندارند. او در ادامه تعداد شعبه‌هاي مؤسسه‌اش را از 44شعبه به 2 شعبه مي‌رساند. اين 2 شعبه هم جايي براي آزمون گرفتن از همه كساني مي‌شود كه با استفاده از نرم‌افزار طراحي شده اين تيم، زبان انگليسي ياد گرفته‌اند. با اين روش، آموزش 50هزار نفر به نرم‌افزار و اينترنت سپرده مي‌شود؛ تجربه‌اي كه كسب و كاري بزرگ را از فضاي فيزيكي به دنياي ديجيتال منتقل مي‌كند.

  • بنگاه املاك از راه دور

رها شدن از ترافيك شهري و گشتن در خيابان‌ها براي سر‌زدن به بنگاه‌هاي معاملات املاك، دليل اصلي محمد اسپيدمهر براي راه‌اندازي سايت ملك‌يابي بوده است. او مي‌گويد: «من در فضاي واقعي تجربه كار ملك داشتم، از طرفي نرم‌افزار هم مي‌دانستم، بنابراين اين سايت را طراحي كردم. بعد از راه‌اندازي سايت هم تا به‌حال چند منطقه از تهران را پوشش داده‌‌ايم چون بايد فايل تمام ملك‌هاي فروشي، اجاره و رهن هر منطقه را داشته باشيم، ملك‌ها را ببينيم و اطلاعات دقيقي حاوي عكس و متراژ و ساير شرايط را در سايت ثبت كنيم تا مشتري مراجعه‌كننده به سايت، بتواند انتخاب درستي داشته باشد». يكي ديگر از كارهايي كه او بايد انجام بدهد، قراردادبستن با بنگاه‌هايي است كه به‌نظرش در كارشان منصف هستند؛ چون با وجود درخواست املاكي‌هاي زياد براي قراردادبستن با اين تيم جوان، آنها تنها با كساني قرارداد مي‌بندند كه به قول خودشان صادق باشند. اسپيدمهر مي‌گويد: «به خاطر سايت ما، يك املاكي درآمدش 10برابر شده چون كارمان را خوب انجام داده‌ايم. ما در واقع همان بنگاه املاك هستيم، منتها به‌صورت الكترونيك. املاكي‌هايي كه با آنها قرارداد بسته‌ايم، ملكي را به ما مي‌سپارند، ما مي‌رويم نگاه مي‌كنيم، هم تصوير را مي‌گذاريم و هم نقشه ساختمان را. اين روش باعث شده چانه‌زني حضوري افراد تأثيري بر قيمت املاك نداشته باشد؛ ضمن اينكه ما خودمان، هم قيمت ملك را كارشناسي مي‌كنيم و هم اين قيمت و هم قيمت پيشنهادي املاكي را در سايت مي‌گذاريم تا مشتري بتواند تصميم درست‌تري بگيرد. يك بخش هم گذاشته‌ايم براي املاكي كه صاحبانشان مي‌خواهند ارزان‌تر بفروشند». اسپيدمهر در مورد درآمد مجموعه‌شان مي‌گويد: «6سال پيش براي نخستين‌بار يك ميليون و 200هزار تومان سرمايه‌گذاري كردم اما تا به حال 50ميليون تومان هزينه كرده‌ام. نكته مهم اين است كه به‌خاطر آشنا نبودن اغلب مردم با فرايند كار ما، تا‌كنون درآمدزايي مورد نظرمان را نداشته‌ايم اما قطعا از يك بنگاه موفق‌تر عمل كرده‌ايم». اين فعال حوزه املاك تأكيد مي‌كند:« براي طراحي چنين نرم‌افزاري، طراح بايد حتما با فضاي واقعي كار آشنا باشد چون اين شغل ريزه‌كاري‌هاي مخصوص خودش را دارد».

کد خبر 352729

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha