همشهری آنلاین: نتایج انتخابات اخیر در برخی کشورهای اروپایی مانند مولداوی و بلغارستان از یکسو و همسویی احتمالی دونالد ترامپ با روسیه ،سبب نگرانی اعضای اتحادیه اروپا از تحولات و چرخش اروپا به سوی مسکو شده است.

نگرانی اتحادیه اروپا از چرخش برخی کشورهای اروپایی و آمریکا به سمت روسیه

درروزهای اخیرنامزد سوسیالیست ها در دوکشور 'مولداوی' و 'بلغارستان' که در گذشته جزو بلوک شرق به شمار می رفتند، در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسیدند و این امر به گرایش هرچه بیشتر این دوکشور به سوی روسیه خبر می دهد.

'ایگور دودون' سوسیالیست نیز در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری مولداوی بر 'مایا ساندوی' طرفدار اروپا و غرب به پیروزی رسید که به گفته ناظران بین المللی این امر نشانه ای از نزدیکی مولداوی به روسیه است.

شبکه تلویزیونی یورونیوز به دنبال پیروزی سوسیالیست ها در مولداوی در گزارشی عنوان کرد: با پیروزی ایگور دودون درانتخابات ریاست جمهوری مولداوی، وی شعار برقراری یک رابطه عمیق استراتژیک با مسکو دراین کشور را محقق می کند.

درهمین حال در بلغارستان بعنوان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، پیروزی 'رومن رادف' در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور که وی نیز یک سوسیالیست خواهان برقراری روابطی بهتر با روسیه است، غرب و متحدان ناتو را با نگرانی مواجه ساخته است.

یورونیوز در گزارشی دراین باره گفت که رئیس جمهوری جدید بلغارستان در تلاش برای لغو تحریم های غرب علیه مسکو است و وی پیشتر الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را منطقی دانسته بود چرا که کریمه در اصل به روسیه تعلق داشت.

به هر صورت به نظر می رسد ، وقایع اخیر در این دو کشور شرق اروپایی و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که درجریان کارزار انتخاباتی خود، به تمجید از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پرداخته بود و در نظر دارد پس از سوگند ریاست جمهوری ، هرچه سریعتر با پوتین دیداری داشته باشد، رهبران اروپا را نسبت به چرخش ناگهانی اروپا به سوی روسیه و احیای احتمالی روابط واشنگتن - مسکو نگران کرده است.

وزیران خارجه اروپا در این راستا به منظور بررسی نزدیکی روابط این اتحادیه با سیاست های خارجی دولت آتی آمریکا، یکشنبه گذشته برابر با 23 آبان ماه در 'بروکسل' در یک نشست فوق العاده و یک شام کاری حضور یافتند که رسانه های خارجی از آن به عنوان 'شام وحشت' اتحادیه اروپا درپی پیروزی ترامپ یاد کردند.

آنچه که اتحادیه اروپا را به مراتب به هراس ناگهانی سوق داده است، علاوه بر ابراز تمایل دونالد ترامپ برای گسترش همکاری های آمریکا- روسیه، اظهارات وی درمورد ناتو مبنی بر اینکه آمریکا نباید تامین کننده اصلی مالی ناتو باشد،بوده است.

کد خبر 352805

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha