همشهری آنلاین: سازمان بهداشت جهانی، پایان وضعیت اضطراری ایجاد شده از ویروس زیکا را اعلام کرد.

ویروس زیکا

به گزارش مهر، سازمان بهداشت جهاني، که در ماه‌های گذشته به دلیل انتشار و انتقال ویروس زیکا شرایط اضطراری و آماده باش را اعلام کرده بود، اکنون در خبری پایان این وضعیت را منتشر کرده است.

اعلام پایان وضعیت آماده باش و اضطرار از سوی WHO در حالی است که این سازمان اعلام کرده، این ویروس ریشه کن نخواهد شد و به موضوع وجود ویروس ميكروسفالي در نوزادان مناطق آلوده اشاره می‌کند.

ویروس میکروسفالی در مناطق آلوده به ویروس زیکا بروز کرده و باعث می‌شود نوزادان با سری کوچک متولد شده و مغز رشد کافی نکرده و منجر به بروز معلولیت گسترده و ناتوانی‌‌های فراوان شود. در واقع در این اختلال بافت مغز به طور غیرعادی کوچک می‌شود.

دکتر دیوید هایمن، رئیس کمیته اضطراری زیکا در سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: از توجه سازمان بهداشت جهانی به این ویروس کاسته نشده اما ما معتقدیم که این ویروس همچنان در مناطق آلوده باقی خواهد ماند و نیاز به ریشه کنی و مقابله دراز مدت دارد.

در ماه فوریه علت تولد کودکانی با مشکلات مغزی در این مناطق مشخص نبود اما پس از بررسی‌ها و در ماه آوریل مشخص شد که عفونت ناشی از زیکا باعث ابتلای نوزادان به بیماری میکروسفالی می‌شود. این ویروس با نیش پشه به انسان منتقل شده و با ارتباطات جنسی به دیگران منتقل می‌شود.

دکتر پیتر سالاما، مدیر اجرایی کمیته اضطراری زیکا در سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: هنوز موارد ناشناخته بسیاری در رابطه با این ویروس وجود دارند که باید در طرح‌ها و برنامه‌های بلندمدت بررسی و شناخته شوند. این ویروس در موارد خاص باعث مرگ فرد آلوده می‌شود و ما بر این باوریم که از هر پنج فرد آلوده به ویروس تنها یک نفر بیمار شده و علائم بعدی را از خود بروز می‌دهد.

کد خبر 353250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha