مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۸۶ - ۲۰:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ابر میکروب‌‌‌ها نه موجودات فضایی هستند و نه هیولاهایی حشره‌مانندی که در فیلم‌های علمی- تخیلی در خیابان‌ها وول می‌خورند.

superbug

ابرمیکروب‌ها (superbugs) میکروب‌های مرگبار مقاوم به داروها هستند که پزشکی نوین تلاش می‌کند با آنها مقابله کند.

اما معنای این کلمه در طول زمان دچار دگرگونی‌ها شده است.

کلمه ابرمیکروب یا سوپرباگ، بر اساس جستجوی پایگاه داده‌های اخبار LexisNexis، در اوائل دهه هفتاد میلادی در مطبوعات عامه‌پسند ظاهر شد، و در ابتدا برای توصیف میکروب‌های "آلودگی‌خوار" به کار می‌رفت. از آن پس این کلمه دچار دگرگونی معنایی شد و امروزه برای توصیف بیماری‌های عفونی سخت و خطرناک به کار می رود.

 دکتر مارتین بلیزر استاد دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک و رئیس پیشین جامعه بیماری‌های عفونی آمریکا در این باره می‌گوید:‌"این کلمه  کاملا یک اصطلاح رسانه‌ای است، اما عموما برای اشاره به باکتری‌هایی به کار می‌رود که به انتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند."

به گفته بلیزر بر اساس این تعریف حتی ویروس‌هاس مقاوم به دارو مانند HIV یا ویروس ایدز را هم می‌توان ابرمیکروب خواند، چرا که آنها نیز می‌توانند در مقابل داروهای دست‌ساز انسان مقاومت پیدا کنند.

بلیزر می‌گوید: "اگر شما  HiV را یک ابرمیکروب به حساب آورید، این ویروس یکی از بدترین‌ ابرمیکروب‌ها است."

گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال 2006 درباره ایدز تخمین می‌زند که 2.9 میلیون نفر در سراسر جهان در سال گذشته بر اثر این بیماری مرده‌اند.

MRSA یا باکتری "استافیلوکوک طلایی مقاوم به متی‌سیلین"  نیز به علت مقاومت قدرتمندش در برابر داروهای ضدباکتری،عنوان ابرمیکروب را دارا شده و اخیرا بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

کارشناسان معتقدند در حالی که جمعیت جهان در حال افزایش است و آنتی‌بیوتیک جدیدی کشف نمی‌شود، ما با میکروب‌های بیشتری مانند MRSA روبرو خواهیم شد، اما پژوهش‌های بسیاری در حال انجام است تا به این تهدید فزاینده را برطرف کند.

MRSA که معمولا "مرسا"‌ تلفظ می‌شود، نیز مشکلی هراس‌آور است، زیرا بسیاری از بیماران در هنگام اقامت در بیمارستان به آن آلوده می‌شوند.

اما تا هنگامی که رویکردهای جدیدی برای مقابله با ابرمیکروب‌ها ایجاد شود، از دست ما چه کاری بر می‌آید؟

اغلب کارشناسان پزشکی یک اقدام احتیاطی ساده را توصیه می‌کنند:‌ دست‌های را با آب وصابون به طور  کامل و برای چند ثانیه شستشو دهید، و این کار را مکررا انجام دهید.

LIveScience, 30 Oct., 2007

کد خبر 35357

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز