یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: تازه‌ترین ساخته پیمان سلطانی، آهنگساز و موزیسین با عنوان وَشتَن(سعدی خوانی) با آواز شاهزیدی، جهاندار، کرامتی، شفیعی نوربخش و روایتگری آیدین آغداشلو رونمایی و روانه بازار موسیقی خواهد شد.

پیمان سلطانی سعدی خوانی

پیمان سلطانی که پیش از این نیز آثاری متفاوت را در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی به بازار موسیقی عرضه کرده بود، ضمن اعلام این خبر به همشهری‌آنلاین گفت:‌ هر یک از این خوانندگان  غزلی از سعدی را به همراه ارکستر خوانده‌اند که از سوی موسسه رهگذر هفت اقلیم به بازار موسیقی عرضه خواهد شد.

سلطانی سعدی را ، صورت ازلیِ فرهنگِ درخشان و متنوع فارسی و ترنمِ دل‌انگیزی از عشق شاعرانه دانسته و می‌افزاید:«در عاشقانه‌هایش، عشق پیشین را در اکنون و عشق اکنون را در آینده بیان می‌کند. بدین‌صورت که زمان‌های گوناگون را از طریق روایت‌های زبانی و زبان عاشقانه، بی‌‌زمان می‌کند و ترکیبی از زبان، زمان و هستی به دست می‌آورد...»

 «وشتن» (به معنای امید و عشق) اثر پیمان سلطانی است و آغداشلو عاشقانه‌های سعدی را در آن دکلمه کرده و پنج خواننده نام‌آشنا (شامل علی‌اصغر شاه‌زیدی، محسن کرامتی، علی جهاندار، مظفر شفیعی و حمیدرضا نوربخش) هر یک غزلی از سعدی را به شکل آوازی اجرا کرده‌اند.

پیمان سلطانی با اشاره به پیشینه این اثر و ایده آن در  نزدیک به دو دهه قبل می‌گوید «از سال 75 مجموعه‌‌ای را با شاعران معاصر آغاز کردم و صدای 18 شاعر معاصر را ضبط کردم؛ از جمله رضا براهنی، سیمین بهبهانی، محمدعلی سپانلو، عمران صلاحی، حسین منزوی، علی باباچاهی، محمد مختاری، منصور اوجی، بیژن جلالی و ... در این میان، برای هر شاعر، یک اثر متفاوت بر اساس ساختارهای فکری شاعر و دیدگاه خودم نسبت به آن اشعار ساخته‌‌ام و در حال آماده‌‌سازی و انتشار این آثار هستم. بعد از آن، روی آثار شعرای کهن و شاعران کلاسیک تمرکز کردم که از جمله‌ آن‌ها خیام‌‌خوانی، رودکی‌‌خوانی، سعدی‌‌خوانی ‌و نظامی‌‌خوانی هستند و از این مجموعه، نظامی‌‌خوانی با عنوان «سوئیت سمفونیک گفت و شنید» یک ماه پیش منتشر شد.»

پیمان سلطانی درباره همکاری‌اش با آیدین آغداشلو در این مجموعه می‌گوید: «دو سال پیش، من و آقای آغداشلو همدیگر را ملاقات کردیم. ایشان به من گفتند که مشغول سعدی‌خوانی هستند و دوست دارند من موسیقی آن‌ را بنویسم؛ البته ایشان تنها تعداد کمی از غزلیات را خوانده بودند و بخشی از خوانش‌‌شان قسمت‌هایی از گلستان و بوستان بود. به ایشان گفتم اتفاقاً من هم روی سعدی کار کرده‌ام و اثرم ضبط شده است (قبلاً به آقای احمدرضا احمدی پیشنهاد خوانش اشعار را داده بودم که به دلایلی این همکاری صورت نگرفت). به آقای آغداشلو پیشنهاد کردم که به‌ جای پراکنده‌‌خوانی آثار سعدی، روی غزل‌های عاشقانه‌اش کار کنیم. چرا که اثر من، ساخته و ضبط شده بود و سعدی را با عاشقانه‌هایش در اثر معرفی کرده بودم. بعد از آن، 30 غزل را انتخاب کردم و در اختیار ایشان گذاشتم و سپس اشعار را ضبط کردیم. سوئیت سمفونیک «وشتن» را (بر اساس اشعار سعدی) در سال 1390 برای ارکستر سمفونیک، سازهای ملی و آواز نوشتم که توسط نوازندگان ارکستر فیلارمونیک ارمنستان در سال 1392 در ایروان اجرا و ضبط شد.

دوستی میان من و آقای آغداشلو به سال‌های قبل بازمی‌گردد و من ایشان را هنرمندی یگانه، مستقل و اندیشمند می‌دانم.» این آهنگساز ادامه می‌دهد: «بخش مهم دیگر این اثر، اجراهای آوازی کم‌‌نظیر از خوانندگان توانایی است که در این مجموعه مرا همراهی کرده‌اند و هر یک، غزلی را در یکی از دستگاه‌های موسیقی کلاسیک ایرانی بر اساس آن‌‌چه در اثرم نوشته‌ام خوانده‌اند.  این اثر برای ارکستر سمفونیک، سازهای ملی و آواز نوشته شده و توسط نوازندگان ارکستر فیلارمونیک ارمنستان اجرا و ضبط شده است. نوازندگانی چون حاج قربان سلیمانی: دوتار، پیمان ناصح پور: دایره ، آزاده امیری: تار، مهیار طریحی: سنتور، علیرضا دریایی: کمانچه، بابک غسالی: عود، حسین مرشدپور: تنبک، زنگ، محمد یاراحمدی: تنبک، ضرب زورخانه، علی جعفری پویان: ویلن، میثم مروستی: ویلن، سهراب برهمندی: ویولا، مجید اسماعیلی: ویلنسل با این مجموعه همکاری کرده اند. پیمان سلطانی در مورد اثرش چنین می گوید: "وَشتَن" رقصی است که در آن، عاشق به پیشواز معشوق می رود. در "وَشتَن" عاشق از خراسان آغاز می کند به فارس و به آذربایجان می رود و دوباره باز می گردد و سالک، طریق را به مطلوب نهایی می رساند و صورت معشوق را طواف می کند.

کد خبر 354416

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha