رئیس شورای شهر تهران برای چندمین بار طی مدت‌های اخیر نسبت به برگزاری نمایشگاه‌های همزمان، پرازدحام و پرترافیک در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران به‌شدت انتقاد کرد و گفت: درصورت توجه نکردن مسئولان به درخواست‌های مکرر شورا مبنی بر عدم‌برگزاری نمایشگاه در آن محل، حتما طی فراخوانی مقابل محل نمایشگاه‌ها زنجیره انسانی تشکیل خواهیم داد تا جلوی این کار گرفته شود.

مهدي چمران در حاشيه سيصد و نهمين جلسه شورا با بيان اينكه مسئولان نمايشگاه به بهانه اينكه برنامه اجرايي نمايشگاه از مدت‌ها قبل بسته شده و معتقدند طبق قرارداد براي سازمان نمايشگاه‌ها تعهد ايجاد شده، افزود: اين قراردادها قابل بازبيني و تغيير است و با هيچ دليلي قابل توجيه نيست كه نمايشگاه شهر آفتاب با اين امكانات مناسب و عدم‌مزاحمت براي شهروندان خالي بماند. موضوع دردسرهاي برگزاري نمايشگاه در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران واقع در بزرگراه چمران در جلسه سه‌شنبه هفته گذشته نيز مورد انتقاد تعدادي از اعضاي پارلمان شهر قرار گرفته بود.

رئيس شوراي شهر تهران  به مصوبه اخير سناي آمريكا مبني بر تمديد تحريم‌هاي ظالمانه عليه ايران به‌مدت 10سال ديگر نيز اشاره كرد و گفت: آمريكايي‌ها با اين عمل نشان دادند كه چه سياستي در قبال ايران دارند و هرآنچه كه به‌عنوان مذاكرات و برجام اجرا كردند جز فريب و نيرنگ و خدعه نبود. وي تأكيد كرد كه دولتمردان و ملت ايران بايد بيش از هر زمان ديگري با هم متحد شوند تا در مقابل اين دشمن غارتگر بايستيم.

  • كميته‌اي براي ارتقاي امنيت محله‌ها

همچنين با تصويب اعضاي شوراي شهر تهران به نيروي انتظامي فرصتي دوماهه داده شد تا طرح ساختار تشكيلاتي پليس افتخاري براي حضور در محله‌ها را به شوراي شهر ارائه كند. اينطور كه حجت‌الاسلام عبدالمقيم ناصحي، رئيس كميته فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران در جريان بررسي طرح «تشكيل كميته ارتقاي امنيت عمومي و اجتماعي شهر تهران» گفته، اين طرح با هدف ايجاد تعامل بين نيروي انتظامي، شوراي شهر تهران و شهرداري ارائه شده است.

گفتني است عبدالحسين مختاباد و پرويز سروري ازجمله اعضاي موافق با اين طرح بودند. مختاباد البته بر اين نظر بود كه بايد جايگاه و نقش مديريتي مديريت شهري در طرح مشخص شده و شهرداري تنها وظيفه ارائه بودجه به اين نيرو را نداشته باشد. محمدمهدي تندگويان اما بر اين نظر بود كه با وجود نهادهاي امنيتي موجود ايجاد كميته امنيت در مديريت شهري كاري موازي با ديگر نهادهاست.

مهدي چمران هم اعلام كرد كه براساس قانون نمي‌توان به نيروي انتظامي كمك نقدي كرد درحالي‌كه براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي و تنها براي شهر تهران مي‌توان به اين نيرو كمك‌هاي غيرنقدي ارائه كرد. محسن سرخو نيز در همين‌باره اظهار داشت: هرگونه كمك به نيروي انتظامي بايد منوط به اين باشد كه اين نيرو زير مجموعه مديريت شهري قرار گيرد.

سپس احمد حكيمي‌پور با ارائه سؤالي خواستار توضيح درخصوص اينكه آيا تشكيل كميته امنيت دخالت درحال اجراست يا خير؛ شد. اسماعيل دوستي نيز بر اين نظر بود كه به جاي امنيت عمومي مي‌توان از كلمه انضباط اجتماعي استفاده كرد تا دايره كوچك‌تري را در حيطه مديريت شهري در بر گيرد.

مرتضي طلايي، نايب‌رئيس شوراي شهر تهران و فرمانده اسبق نيروي انتظامي تهران بزرگ كه پيشنهاددهنده اين طرح بود اما ابتدا به سابقه تعامل ميان شهرداري و نيروي انتظامي اشاره كرد و سپس گفت: اكنون 36محله در اولويت دريافت اتاقك‌هاي پليس هستند كه اميدواريم با حمايت مديريت شهري اين موضوع عملياتي شود. به گفته وي تلاش اين طرح اين است كه نيروي انتظامي مورد پشتيباني مديريت شهري قرار گيرد تا ضريب امنيت در شهر ارتقا يابد.

ناصر اماني، معاون شهردار تهران با اعلام موافقت شهرداري با عملياتي شدن اين طرح گفت: هم‌اكنون رديف بودجه 10ميليارد توماني براي كمك به نيروي انتظامي در بودجه شهرداري وجود دارد. احمد مسجدجامعي نيز بر ضرورت ارائه طرح توسط نيروي انتظامي تأكيد كرد و گفت: بسياري از موضوعات همچون وضعيت معتادان با نگاه پليسي قابل حل نيست و بايد نگاه به آنها تغيير كند. سرانجام ناصحي با اشاره به اينكه اكنون در منطقه 18دو اتاقك پليس وجود دارد كه شهروندان بابت آنها همواره از مديريت شهري و نيروي انتظامي تقدير مي‌كنند، افزود:

ايجاد اين اتاقك‌ها هزينه زيادي را طلب نمي‌كند و شهرداري مي‌تواند با در اختيار قرار دادن اين اتاقك‌ها يا زمين‌هاي لازم براي آنها حتي به‌صورت اماني به اين موضوع كمك كند. در نهايت با رأي اعضاي شوراي شهر تهران مقرر شد تا نيروي انتظامي در فرصتي دوماهه ساختار تشكيلاتي جديد خود را درخصوص اين دستور جلسه به شوراي شهر ارائه كند.

گفتني است اعضاي شوراي شهر تهران ديروز فرصت يك‌ماهه‌اي براي طرح تحقيق و پژوهش پيرامون راهكارهاي مختلف استفاده از درب‌هاي ايمني ايستگاهي متروي تهران (PSD) تعيين كرده و به تصويب رساندند. برآورداعتبار مورد نياز براي اجراي اين طرح، نحوه دسترسي معلولان به قطار درصورت نصب درب‌هاي ايمني و اجرا شدن پايلوت يا سراسري طرح ازجمله مواردي بود كه مجتبي شاكري اعلام كرد بايد بررسي شوند و سپس در مورد آن تصميم بگيرند.

  • لبريز شدن كاسه صبر اهالي لب خط

رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر تهران هم نسبت به معضلات حاشيه خطوط ريلي راه‌آهن در مناطق 17و 18متذكر شد و گفت: اكنون كه مديرعامل راه‌آهن استعفا داده مشكلات سطح رويي زيرگذر راه‌آهن و حاشيه خطوط ريلي روسطحي در مناطق 17و 18دو چندان شده است.

پرويز سروري در جلسه شورا اعلام كرد كه مردم اين مناطق كاسه صبرشان لبريز شده است.اشاره وي به معضلاتي بود كه در حاشيه خطوط ريلي مسير تهران- تبريز و تهران- اهواز از نظر امنيت، تردد، آلودگي هوا و آلودگي صدا و لرزش ناشي از عبور قطارها، گرد و خاك و تاريكي فضاهاي اطراف وجود دارد. وي بر همين اساس از هيأت رئيسه شورا درخواست كرد اين موضوع را پيگيري كنند و گفت: مديرعامل جديد راه‌آهن بايد سريعا اين مورد را در اولويت قرار دهد و با شهرداري سريعا براي تعيين تكليف زمين‌هاي حاشيه خطوط به توافق برسند.

جدول

کد خبر 354445

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha