پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: تغییر آب و هوا و گرمایش جهانی و همچنین دلهره‌هایی که در دل دولتمردان غربی از بالا رفتن قیمت نفت ایجاد شد، آنها را بر آن داشت تا به انرژی‌های جایگزین بیاندیشند. انرژی‌هایی با نام انرژی‌های تجدیدپذیر.

انرژی‌های تجدیدپذیر از منابع طبیعی مانند نور خورشید، باد و گرمای درونی زمین به دست می‌آیند که معمولا هم دوباره بازسازی می‌شوند.

بیشترین میزان انرژی‌های تجدیدشونده با کمک روش‌های سنتی مثل سوزاندن چوب به دست می‌آید. نیروی هیدروژنی دومین نوع انرژی‌های تجدیدشونده است که در جهان مصرف می‌شود.

بعضی‌ها این ایراد را به تکنولوژی تولید انرژی‌های تجدیدشونده وارد می‌دانند که هنوز چندان قابل اعتماد نیست، با این حال استفاده از این نوع انرژی هر روز در جهان در حال گسترش است.

در سال 2006 میلادی در حدود دو هزار مگاوات برق از طریق سلول‌های خورشیدی تولید شد و هم‌اکنون آلمانی‌ها مصرف‌کنندگان پر و پا قرص سلول‌های خورشیدی هستند.

اصلی‌ترین منابع تولید انرژی‌های تجدیدشونده به طور مستقیم یا غیر مستقیم از خورشید نیرو می‌گیرند. این گوی بزرگ آتشین آسمان سالیان سال است که هیدورژن‌هایش را برای زندگی بشر می‌سوزاند.

اگر تا امروز این سوزاندن انرژی تنها به کار رشد گیاهان و جانوران و انسان و ... می آمد، چند سالی است که به شکل‌های مستقیم‌تری به کار تولید انرژی می‌آید.

انرژی باد و آب ساده‌ترین نوع انرژی‌های تجدیدشونده هستند که سالیان درازی است بشر از آنها استفاده می‌کند.

انرژی باد

نیروی باد در همه جای دنیا در دسترس است و هم‌اکنون در جهان با توجه به تکنولوژی‌های به کار رفته 74 هزار و 223 مگاوات برق از این راه تولید می‌شود.

کشورهای اروپایی و آمریکایی در حال حاضر به صورت گسترده از این انرژی استفاده می‌کنند.

وزش باد می‌تواند سبب شود توربین‌های بادی به حرکت دربیایند.

میزان انرژی تولید شده در این توربین‌ها به میزان باد و نوع توربین بستگی دارد.

اگر توربین‌ها در بلندی و دور از ساحل نصب شوند بهتر است.

حسن این انرژی به این است که تجدیدشونده است و هیچ گاز گلخانه‌ای مانند دی‌اکسید کربن تولید نمی‌کند.

نیروی آب

توربین‌های آبی کتاب علوم دوره راهنمایی همان‌هایی هستند که در این روش برای تولید انرژی به کار می‌روند. اصولا ساختن سد برای به‌ خدمت گرفتن این نوع از انرژی است.

دانشمندان امروزه از انرژی موج هم استفاده می‌کنند.

کد خبر 35449

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز