رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشوربا اشاره به اجرای طرح تنفس جنگل گفت: از این پس هرگونه بهره‌برداری از عرصه‌های جنگلی به منزله قاچاق است و اگر تاکنون متخلفان در قالب مجوزهای بهره‌برداری و صنعتی بهره‌برداری غیرمجاز انجام می‌دادند از این پس دیگر امکان انجام این تخلفات وجود ندارد.

جنگل

 به گزارش مركز اطلاع‌رساني سازمان جنگل‌ها، خداكرم جلالي با اشاره به اينكه دستور توقف بهره‌برداري از عرصه‌هاي جنگلي و اجراي طرح استراحت جنگل از جانب وزير جهادكشاورزي و تأييد مجلس شوراي اسلامي ابلاغ شده است، تصريح كرد: نياز بازار به چوب در كشور سالانه حدود ۶ ميليون و ۵۰۰ هزار مترمكعب است كه ۵۵۰ هزار مترمكعب آن از منابع جنگلي و مابقي از طريق واردات و زراعت چوب تأمين مي‌شود. خداكرم جلالي با بيان اينكه قراردادهاي بهره‌برداري از جنگل‌ها تمديد نمي‌شود، تصريح كرد: بسياري از مجوزهاي بهره‌برداري تا پايان امسال تمام مي‌شود و ديگر به هيچ عنوان تمديد نخواهد شد.

  • تعرفه واردات چوب صفر درصد است

رئيس سازمان جنگل‌ها افزود: براي واردات چوب تعرفه صفر درصد است و شرايط سهل‌تري براي واردات پيش‌بيني شده است.رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري افزود: كارخانجات صنعت چوب بري و واحدهايي كه تاكنون مجوز بهره‌برداري از عرصه‌هاي جنگلي را داشتند براي ادامه فعاليت مي‌توانند طرح‌هاي زراعت چوب و بهره برداري‌هاي چند منظوره غيرچوبي را اجرا كنند. جلالي گفت: برنامه‌هاي توقف يكباره و تدريجي بهره‌برداري از عرصه‌هاي جنگلي تدوين شده است كه با تأمين منابع و اعتبارات لازم با همراهي مجريان طرح‌هاي جنگلداري اجرا مي‌شود. وي افزود: طرح‌هاي حفاظت و نهال كاري در سطح يك ميليون هكتار از عرصه‌هاي جنگلي شمال و مرمت جاده‌ها در قالب قراردادهاي جديد انجام مي‌شود.

وي دوران تنفس و استراحت عرصه‌هاي جنگلي را ۳ تا ۵ سال در سطح يك ميليون هكتار اعلام كرد و گفت: بودجه مورد نياز براي اجراي طرح در بودجه سال آينده پيش‌بيني شده است. جلالي افزود: درصورت اجراي يكباره طرح تنفس و استراحت جنگل به سالانه ۴۰۰ ميليارد تومان و اگر تدريجي اجرا شود به سالانه ۱۵۰ ميليارد تومان اعتبار نياز است كه بر اختصاص اين بودجه در دستورالعمل وزير جهادكشاورزي تأكيد شده است. رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري با تأكيد براينكه در ديگر عرصه‌هاي جنگلي به هيچ وجه بهره‌برداري نداريم و رويكرد حفاظتي است، گفت: استراحت جنگل‌ها به منزله رها كردن عرصه‌ها نيست بلكه بايد در قالب اجراي طرح‌هاي مديريتي عوامل آسيب رسان كنترل و مهار شود.

کد خبر 354992

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha