پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: زلاتان ابراهیموویچ (Zlatan Ibrahimovic) متولد ۳ اکتبر ۱۹۸۱ در شهر مالمو در سوئد، فوتبالیستی سوئدی است که در پست فوروارد بازی می‌کند.

زلاتان

زلاتان از والدینی اهل بوسنی و کرواسی متولد شده است. زلاتان تا سال ۲۰۱۶ برای تیم فوتبال پاریس سن ژرمن در لیگ فوتبال فرانسه موسوم به لوشامپیونه و همچنین تیم ملی فوتبال سوئد بازی کرد. در فوریه ۲۰۰۹ ابراهیموویچ با دریافت حقوقی معادل ۹ میلیون یورو به همراه کاکا، بیشترین حقوق را در میان بازیکنان فوتبال جهان دریافت می‌کرد همچنین در ۲۸ ژولای ۲۰۰۹، نام ابراهیموویچ در بین ۵ بازیکن برتر فصل ۲۰۰۹-۲۰۰۸ قرار گرفته بود. وی در حال حاضر بعد از جدایی از آث میلان و پیوستن به تیم فوتبال پاریس سن ژرمن پردرآمدترین بازیکن لیگ فوتبال فرانسه شد. او در جولای ۲۰۱۶ به منچستر یونایتد پیوست.

  • اوایل زندگی

ابراهیموویچ در سوئد متولد شده است. پدر وی سفیک ابراهیموویچ بوسنیایی است که در سال ۱۹۷۷ به سوئد سفر کرده است. مادر وی نیز جورکا گراویچ یک زن کروات مهاجر به سوئد است. وی در کنار سه خواهر و دو برادر خود در شهر روزنگارد بزرگ شده است. زلاتان از شش سالگی فوتبال بازی کردن را شروع کرده است. وی در کودکی در یک بازی وقتی که در نیمه اول تیمش با ۴ گل عقب افتاده بود در نیمه دوم به عنوان جانشین وارد زمین شده و ۸ گل به ثمر می‌رساند.

  • زندگی ورزشی
  • مالمو

زلاتان برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ با مالمو قرارداد بست و در سال ۱۹۹۹ در ترکیب اول این تیم در لیگ اول سوئد قرار گرفت که در این سال این تیم با رتبه سیزدهم به لیگ دوم سقوط کرد ولی فصل بعد به لیگ اول بازگشت. زمانی که لئو بینهاکر سر مربی آژاکس علاقه خود را به جذب این بازیکن نشان داده بود، آرسن ونگر نیز تلاشی ناموفق برای انتقال وی به آرسنال انجام داد. در ۲۲ مارس ۲۰۰۱ ابراهیموویچ با قرار دادی معادل ۸۰ میلیون کرون سوئد به آژاکس پیوست.

زلاتان ابراهیموویچ

  • آژاکس

ابراهیموویچ تحت سرمربیگری کو آدریانس فرصت کمی برای بازی می‌یافت ولی از نوامبر ۲۰۰۱ که رونالد کومان سر مربی آژاکس شد وی در ترکیب اصلی قرار می‌گرفت که با قهرمانی فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۲ این تیم در لیگ هلند همراه بود. در فصل بعد ابراهیموویچ در پیروزی ۲ بر ۱ برابرلیون قهرمان فرانسه در ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۲ با زدن دو گل مقابل این تیم اولین تجربه بازی در لیگ قهرمانان اروپا را کسب کرد. او در این فصل ۴ گل برای آژاکس در لیگ قهرمانان اروپا به ثمر رساند.

در آخرین فصل حضورش در آژاکس وی گلی بسیار زیبا را مقابل ناک بردا در ۲۲ اکتبر ۲۰۰۴ به ثمر رساند که در نهایت توسط بینندگان یورو اسپورت به عنوان بهترین گل سال انتخاب شد.
در ۱۸ اوت ۲۰۰۴ ابراهیموویچ در طی یک بازی دوستانه مقابل هلند باعث مصدومیت هم باشگاهی خود رافائل فان در فارت شد که منجر به وارد شدن اتهامات از سوی فان در فارت به وی مبنی بر عمدی بودن این کار گردید. این حادثه سرانجام منجر به فروش ناگهانی ابراهیموویچ به یوونتوس در ۳۱ آگوست شد.

زلاتان ابراهیموویچ

ابراهیموویچ با ۱۶ میلیون یورو از آژاکس به یوونتوس انتقال یافت. وی به دلیل مصدومیت بهترین گلزن تیم، دیوید ترزگه بلافاصله به ترکیب اصلی راه یافت و ۱۶ گل در اولین فصل حضورش در یوونتوس به ثمر رساند. فصل بعد در مقایسه با فصل اول حضورش در یوونتوس کمرنگ تر بود. نقش وی در خط هجومی یوونتوس تغییر یافت و بیشتر در کناره‌ها به کار گرفته می‌شد و به همین دلیل تعداد پاس گل‌های او افزایش یافت. وی بعد از رسوایی فوتبال ایتالیا که منجر به کسر امتیاز از یوونتوس و سقوط این تیم به سری بی شد از یوونتوس جدا شد.

زلاتان ابراهیموویچ

در ۱۰ اوت ۲۰۰۶ ابراهیموویچ با قراردادی ۴ ساله به ارزش ۲۴/۸ میلیون یورو به اینتر میلان پیوست. وی کار خود را در این باشگاه با یک گل و یک پاس گل در بازی سری آ مقابل فیورنتینا آغاز کرد و فصل اول خود را با عنوان بهترین گلزن اینتر میلان با ۱۵ گل به پایان رساند. اینتر در آن سال بعد از ۱۷ سال قهرمان سری آ شد. آن‌ها فصل را با ۹۷ امتیاز که یک رکورد محسوب می‌شد به پایان رساندند. در آن فصل اینتر میلان رکورد ۵ لیگ بزرگ اروپا را با ۱۷ برد پشت سر هم شکست. رکوردی که سال ۲۰۱۵ رئال کارلو آنجلوتی با ۲۱ برد شکست.

ابراهیموویچ صدمین بازی خود را در سری آ در ۱۶ ستامبر ۲۰۱۰ انجام داد. وی در ۲ اکتبر ۲۰۰۷ دو گل مقابل پی اس وی در لیگ قهرمانان اروپا به ثمر رساند که اولین گل‌های او در این جام بعد از دسامبر ۲۰۰۵ بود. وی لیگ قهرمانان آن سال را با ۵ گل در ۷ بازی به پایان رساند.

در فصل ۲۰۰۸-۲۰۰۹ ابراهیموویچ شروعی بسیار عالی داشت. گل وی مقابل بولونیا به عنوان بهترین گل سال انتخاب شد. وی این گل را بدون جابجایی و با پاشنه کفش خود روی سانتر آدریانو به ثمر رساند. حرکات زلاتان در این فصل بسیار چشم نواز و پاس‌های وی بسیار عالی بود. در بازی پایانی فصل ابراهیموویچ دو بار مقابل آتالانتا گلزنی کرد که عنوان آقای گلی را به تنهایی برای وی بالاتر از مارکو دیوایو و دیگو میلیتو با ۲۵ گل به ارمغان آورد.

زلاتان ابراهیموویچ

بارسلونا
بعد از انتقال مکسول به بارسلونا خوان لاپورتا اعلام کرد که توافقی بین اینتر میلان و بارسلونا برای انتقال ابراهیموویچ به بارسلونا در ازای انتقال ساموئل اتوئو به اینتر میلان به همراه مقداری پول صورت گرفته است. بعد از گذراندن تست پزشکی بارسلونا ابراهیموویچ در مقابل ۶۰۰۰۰ طرفدار بارسلونا در نیوکمپ به هواداران معرفی شد.

ابراهیموویچ در فصل ۲۰۰۹-۲۰۱۰ کار خود را برای بارسلونا با پاس گل برای مسی در بازی سوپر کاپ اسپانیا شروع کرد. در ۲۰ اکتبر وی اولین گل خود را در لیگ قهرمانان اروپا برای بارسلونا مقابل روبین کازان روسیه به ثمر رساند و ۵ روز بعد در پیروزی ۶ بر ۱ مقابل رئال ساراگوسا دو گل زد. وی در هفته دوازدهم بعد از مصدومیتی ۳ هفته‌ای در نیمه دوم بازی مقابل رئال مادرید به جای تیری هانری به میدان رفت و هشتمین گل خود را در لالیگا به ثمر رساند.

وی در سال ۲۰۰۹ به همراه بارسلونا با پیروزی مقابل استودیانتس به مقام قهرمانی جام باشگاه‌های جهان رسید. ابراهیموویچ در این سال در تیم منتخب اروپا قرار گرفت و در سال ۲۰۱۰ با ۱۶ گل ششمین گلزن برتر لالیگا لقب گرفت. ابراهیموویچ آخرین بازی خود را برای بارسلونا در سوپر کاپ اسانیا با پیروزی ۳ بر ۱ مقابل سویا به ثمر رساند و آخرین بازی خود را برای این تیم در تاریخ ۲۵ اوت ۲۰۱۰ در جام خوان گمپر مقابل آث میلان انجام داد که بعد از آن به رسانه‌ها اعلام کرد که رابطه‌اش با سرمربی تیم جوزپه گوآردیولا رو به زوال می‌باشد و سرمربی از ماه مارس با وی صحبت نکرده است.

زلاتان ابراهیموویچ

  • آث میلان

در ۲۰ اوت ۲۰۱۰ باشگاه آث میلان در سایت رسمی خود اعلام کرد که ابراهیموویچ را برای فصل ۲۰۱۰-۲۰۱۱ به خدمت خواهد گرفت. وی به طور قرضی به میلان پیوست با این اختیار که می‌تواند در پایان فصل با قیمت ۲۴ میلیون یورو به طور کامل به این تیم بپیوندد. وی کار خود را با میلان با بازی در پیروزی ۲ بر صفر برابر چزنا در ۱۱ سپتامبر آغاز کرد که در آن بازی یک پنالتی را از دست داد و اولین گل خود را برای میلان در پیروزی مقابل اوسر در اولین بازی میلان در جام باشگاه‌های اروپا در ۱۵ سپتامبر به ثمر رساند. در ۱۴ نوامبر ابراهیموویچ تک گل میلان را در داربی شهر میلان وارد دروازه اینترمیلان کرد.

در اولین بازی رسمی ۲۰۱۱-۲۰۱۲ اولین گل میلان را در سوپر کاپ ایتالیا مقابل اینتر میلان به ثمر رساند. وی همچنین اولین گل میلان را در سری آ۲۰۱۱-۲۰۱۲ در تساوی ۲ بر ۲ مقابل لاتزیو زد. زلاتان سومین گل خود را در اولین بازی لیگ قهرمانان اروپا مقابل ویکتوریا پلزن از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند و دومین گل نیز با پاس وی به ثمر نشست. گلزنی وی مقابل کیه وو وی را به صدمین گل خود در سری آ رساند.

وی در ماه دسامبر ۲۰۱۱ نیز فرم ایده‌آل خود را ادامه داد و در هر ۵ بازی سری آ گلزنی کرد. زلاتان بعد از جدایی از بارسلونا و پیوستن به میلان با انتشار کتابی در مورد خاطراتش از باشگاه بارسلونا، کادر فنی و بازیکنان این تیم، ضمن انتقاد شدید از گواردیولا سرمربی بارسلونا به شرح دلایل عدم موفقیتش در این تیم پرداخت. چند هفته پس از انتشار این کتاب جنجالی و رسانه‌ای شدن دلایل درگیری زلاتان و گواردیولا، به دلیل همگروی میلان و بارسلونا در مرحلهٔ گروهی لیگ قهرمانان اروپا این دو تیم مقابل هم قرار گرفتند و زمینهٔ رویارویی دوباره ابراهیموویچ و گواردیولا فراهم شد. در دیدار برگشت میلان و بارسلونا، که درورزشگاه سن سیرو برگزار می‌شد زلاتان توانست یک گل وارد دروازه تیم تحت هدایت جوزپه گواردیولا کند تا به نوعی جواب بی مهری‌های بارسلونایی‌ها را در زمین مسابقه داده باشد.
در ۱۵ فوریه ۲۰۱۲ در مرحله رفت یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل آرسنال زلاتان ۲ پاس گل برای روبینیو داد و یک گل از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند و باعث پیروزی ۴ بر صفر میلان شد. زلاتان در رقابتهای سری آ فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۲ توانست با به ثمر رساندن ۲۸ گل برای میلان، عنوان آقای گلی این مسابقات را کسب کند.

زلاتان ابراهیموویچ

  • پاریس سن ژرمن

زلاتان ابراهیموویچ بعد از گذراندن چند فصل موفقیت آمیز و درخشان با پیراهن میلان سرانجام در اواسط ژوئیه ۲۰۱۲ به ازای دریافت دستمزد سالیانه ۱۵ میلیون یورو در هر سال به پاریس سن ژرمن پیوست. زلاتان در طول حضور و بازی خود در پاریس سن ژرمن به عنوان ستاره و رهبر این تیم شناخته می‌شد. زلاتان در مجموع ۱۲۲ بازی خود برای پاریس ۱۱۳ گل به ثمر رساند. وی در چهار آخرین فصل بازی خود در این باشگاه در ۴۹ بازی از رقابت‌های مختلف ۴۶ گل برای این تیم فرانسوی به ثمر رساند. ایبرا با پاری‌سن‌ژرمن ۱۱ عنوان قهرمانی از جمله چهار قهرمانی در لوشامپیونه را تجربه کرد.

زلاتان ابراهیموویچ

  • منچستر یونایتد

زلاتان ابراهیموویچ در اول جولای 2016 با حضور در شهر منچستر و پشت سر گذاشتن تست پزشکی قراردادی یک ساله با منچستریونایتد امضا کرد. ابراهیموویچ 34 ساله که سابقه بازی برای باشگاه هایی چون آژاکس، یوونتوس، اینترمیلان، بارسلونا، آث میلان و پاری سن ژرمن را دارد به عنوان بازیکن آزاد به منچستریونایتد ملحق شده است.

ستاره پیشین پاری سن ژرمن درباره این انتقال به وبسایت باشگاه منچستریونایتد گفته:" واقعا از پیوستن به منچستریونایتد خوشحالم و مشتاق بازی در لیگ برتر هستم. نمی توانم بیشتر از این برای بازی زیر نظر مورینیو صبر کنم. او مربی فوق العاده ای است و برای این چالش جدید و هیجان انگیز آماده هستم. همیشه از فوتبالم لذت بردم و خاطرات خوبی دارم. حالا آماده ام که خاطرات ویژه ای در انگلیس بسازم."

خوزه مورینیو هم درباره پیوستن این فوق ستاره سوئدی به تیمش گفته:" زلاتان نیازی به معرفی ندارد. آمار و آمار به جای او صحبت می کنند. ایبرا یکی از بهترین مهاجمان دنیا است و همیشه با تمام توانش بازی می کند. او بیشترین تعداد لیگ را در بین بازیکنان دنیا فتح کرده و حالا این فرصت را دارد که در بهترین لیگ دنیا بازی کند. مطمئنم که استعدادش باعث خوشحالی هواداران باشگاه می شود و تجربه اش برای رشد و پروشر بازیکنان جوان تیم ارزشمند خواهد بود."

زلاتان ابراهیموویچ یورو ۲۰۱۲

  • تیم ملی

با این که ابراهیموویچ می‌توانست برای تیم‌های ملی بوسنی و هرزگوین یا کرواسی نیز بازی کند ترجیح داد عضو تیم ملی کشور زادگاهش سوئد شود. ابراهیموویچ اولین بازی ملی خود را در تساوی صفر بر صفر در بازی دوستانه مقابل جزایر فارو در ۳۱ ژانویه ۲۰۰۱ انجام داد. وی اولین بازی رسمی خود را در بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ در پیروزی ۳ بر صفر مقابل آذربایجان با زدن یک گل به این تیم انجام داد.

در جام جهانی ۲۰۰۲ در ۲ بازی مقابل آرژانتین و سنگال به عنوان یار جانشین به میدان رفت.ابراهیموویچ در تمام بازی‌های یورو ۲۰۰۴ در ترکیب اصلی قرار داشت که یک پنالتی را در پیروزی ۵ بر صفر مقابل بلغارستان به ثمر رساند و در بازی مؤثر مقابل ایتالیا گل تساوی بخش و دیر هنگام سوئدی‌ها را به زیبایی وارد دروازه بوفون دروازه‌بان با تجربه ایتالیا کرد اما در مرحلهٔ بعدی رقابتها با از دست دادن یک ضربه در ضربات پنالتی مقابل هلند باعث حذف سوئد از این جام شد.

در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ در پیروزی ۷ بر صفر مقابل مالت ۴ گل به ثمر رساند ولی در هیچ‌یک از بازی‌های جام جهانی ۲۰۰۶ که در آن سوئد به وسیله آلمان در مرحله یک هشتم نهایی حذف شد، موفق به گلزنی نشد.قبل از بازی مقابل لیختن اشتاین در مقدماتی یورو ۲۰۰۸ ابراهیموویچ و دو تن از هم بازی‌هایش در تیم ملی، ویلهمسون و ملبرگ هتل را ترک کرده و به یک کلوپ شبانه رفته بودند که به همین دلیل سرمربی لارس لاگربک از حضور آن‌ها در بازی ممانعت کرده و آن‌ها را به خانه فرستاد. ابراهیموویچ به خاطر این کار مدتی با تیم ملی قهر بود و از حضور در سه بازی ملی امتناع کرد ولی در بازی مقابل ایرلند شمالی در ۲۸ مارس به تیم بازگشت.
وی در هیچ‌یک از ۱۲ بازی مقدماتی یورو ۲۰۰۸ گلی نزد. ابراهیموویچ و اولاف ملبرگ مدافع باتجربه سوئدی‌ها با زدن دو گل بهترین گلزنان سوئد در این دوره از رقابتها بودند.

در مقدماتی یورو ۲۰۱۲ ابراهیموویچ کاپیتان تیم ملی سوئد بود. در بازی مقابل سن مارینو یک گل زد و در پیروزی ۵ بر صفر مقابل فنلاند هت تریک کرد.

وی همچنین در تمامی دیدارهای کشورش در مسابقات یورو ۲۰۱۲ که با میزبانی مشترک کشورهای اوکراین و لهستان برگزار می‌شد حاضر بود و در حالیکه بازوبند کاپیتانی سوئد را بر بازو می‌بست هرچه تلاش کرد نتوانست مانع حذف تیمش از مرحلهٔ گروهی این رقابت‌ها شود. با این حال زلاتان با زدن دو گل به تیم‌های اوکراین و فرانسه از نظر هواداران سوئدی به عنوان بهترین بازیکن تیم ملی سوئد در این رقابتها معرفی شد. سوئدی‌ها در مرحله گروهی یورو ۲۰۱۲ با تیمهای اوکراین یکی از دو میزبان رقابتها، فرانسه و انگلستان همگروه بودند و با قبول دو شکست پیاپی مقابل اوکراین و انگلستان به ترتیب با نتایج دو بر یک و سه بر دو و همچنین کسب پیروزی دو بر صفر در دیدار پایانی گروه برابر فرانسه، با به دست آوردن سه امتیاز و کسب عنوان سومی گروه از صعود به مرحلهٔ بعدی مسابقات بازماندند.

زلاتان برای مسابقات یورو ۲۰۱۶ به همراه تیم ملی سوئد حضور داشت. وی در سه بازی در مقابل تیم‌های ملی بلژیک، ایتالیا و جمهوری ایرلند یک پاس گل داد ولی نتوانست گلی را به ثمر برساند. زلاتان اعلام کرده بود که یورو ۲۰۱۶ آخرین تورنمنت وی با تیم ملی کشورش خواهد بود. ابراهیموویچ پس از پایان بازی با بلژیک در پیکارهای یورو ۲۰۱۶ از تیم ملی سوئد خداحافظی کرد. او در ترکیب تیم ملی سوئد ۱۱۶ بازی ملی انجام داد و ۶۲ گل به ثمر رساند. زلاتان به عنوان بهترین گلزن تاریخ فوتبال سوئد به شمار می‌رود.

  • زندگی خصوصی

ابراهیموویچ و شریک زندگی وی هلنا سِگِر دارای دو فرزند به نام‌های ماکسیمیلیان (متولد ۲۲ ستامبر ۲۰۰۶) و وینسنت (متولد ۶ مارس ۲۰۰۸) می‌باشند. وی هم اکنون در پاریس به سر می‌برد ولی سالانه به خانه خود در مالمو سوئد نیز سر می‌زند. ابراهیموویچ در ۱۷ سالگی کمربند مشکی تکواندو گرفته است. وی به زبان‌های سوئدی، صِربی، بوسنیایی و انگلیسی تسلط دارد. او ایتالیایی نیز صحبت می‌کند. وی ریشه‌ای بوسنیایی و کروات دارد و مذهب وی مسیحی کاتولیک می‌باشد.

  • در فرهنگ عامه

کتابی که او دربارهٔ زندگی خودش نوشته بود به عنوان کتاب برتر سال در سوئد شناخته شد. عملکرد فوق‌العاده زلاتان ابراهیموویچ باعث شده تا در سوئد، فعلی به نام زلاتانرا به معنای برتری داشتن و تسلط داشتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی به عنوان یکی از محبوب‌ترین چهره‌های تاریخ سوئد به شمار می‌رود.

کد خبر 355211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha