پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

همه چیز درباره روغن، از خرید تا نحوه نگهداری و ...

آشپزی

* زمان سلامت و ماندگاری روغن‌ها روی ظرف آن نوشته شده اما این زمان، به شرایط نگهداری و استفاده روغن‌ها بستگی دارد. روغن را باید در محیطی خنک، خشک، دور از بوهای شدید و تابش مستقیم نگهداری کرد.

* بهترین جا برای روغن، نه در یخچال که در کابینت آشپزخانه است؛ البته به شرطی که دما، بین 15 تا 25 درجه سانتی‌گراد باشد.

* روغن را به اندازه بخرید چرا که نگهداری طولانی‌اش زیاد درست نیست. اما اگر پیش آمد، باید آن را در ظرف‌های تیره نگهداری کنید. رسیدن نور و هوا به روغن در درازمدت بر کیفیت آن اثر گذاشته و باعث اکسیداسیون آن می‌شود.

* هرچه روغن طبیعی‌تر باشد، زودتر خراب و فاسد می‌شود. حداکثر زمان مناسب برای نگهداری خانگی، 2 ماه است.

* برای قوطی روغن شخصیت قائل شوید و با یک قاشق ویژه و پاکیزه از آن روغن خارج کنید. قاشق خیس و آلوده به مواد غذایی، روغن را مستعد فساد می‌کند.

* وقت خرید حواستان باشد؛ متقلبین بازار، روغن حیوانی و گیاهی را قاتی می‌کنند و می‌فروشند. حتی ممکن است روغن گیاهی که می‌خرید، مخلوطی از روغن دنبه و پیه با روغن حیوانی واقعی باشد.

* برای نگهداری و استفاده از روغن، خلاقیت و نوآوری به خرج ندهید. مخلوط‌کردن روغن‌هایی که می‌خواهید برای مدت طولانی نگهداری کنید، کار درستی نیست.

* روغن‌های حیوانی «گوسفندی» اگر خالص باشند، به شکل نیمه جامد و دانه‌دانه (شبیه به شکرک مربا) است. هرچه روغن سفت‌تر باشد، امکان وجود پیه در آن بیشتر است.

* بهترین شیوه نگهداری کره حیوانی این است که کره را در دوغ غوطه‌ور یا آن را فریز کنید.

کد خبر 35537

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز