چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: روزنامه «آ ب ث» چاپ اسپانیا نوشت: نگاه سیاست خارجی اسپانیا در دوره جدید به تقویت جایگاه این کشور در حوزه اروپا، ایبروآمریکا و البته مغرب خواهد بود.

راهبرد جدید سیاست خارجی اسپانیا

به گزارش ایرنا، این روزنامه نوشت، اسپانیا که به دلایل مختلف از جمله دوره طولانی دولت موقت این کشور، شاهد تنزل جایگاه منطقه ای و جهانی خود شده، در نظر دارد با بهره گیری از شرایط موجود منطقه ای برای احیای نقش مادرید تلاش کند.

اعلام خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و بی ثباتی ایتالیا، دو موقعیت ویژه ای است که می تواند به بهبود جایگاه اروپایی مادرید منجر شود مخصوصا اینکه اگر «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان (در جایگاه دوست و حامی دولت کنونی اسپانیا) بتواند مجددا در آلمان رئیس دولت شود و از طرف دیگر، نامزد راست گرایان نیز پیروز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شود.

در چنین حالتی، مادرید قادر خواهد بود در کنار برلین و پاریس یک جبهه اروپایی تشکیل دهد که فورا مسائلی همچون مذاکرات خروج لندن از اتحادیه، وضعیت پناهجویان و سیاست های مشترک اروپا را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

نگاه سیاست خارجی اسپانیا در دوره جدید به تقویت جایگاه این کشور در حوزه اروپا، ایبروآمریکا و البته مغرب خواهد بود. در همین راستا، وزارت امور خارجه اسپانیا در حال مطالعه ایجاد یک اداره کل برای آفریقا است.

در مجموع، اسپانیا در سیاست خارجی‌ خود بر 8 نکته متمرکز شده است:

- فشار مهاجرتی: دولت به دنبال این است که اتحادیه اروپا به اتخاذ مدل همکاری که از اسپانیا از چندین سال قبل با کشورهای آفریقایی دارد و بر اساس ترکیب همکاری با اقدامات بازگشت افرادی که به طور غیر قانونی به خاک اتحادیه وارد شدند است، بپردازد.

- مذاکرات برای برگزیت: اسپانیا یک نگرش سازنده در روند مذاکرات با انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا را حفظ خواهد کرد. توجه ویژه ای به وضعیت اسپانیایی هایی‌ که در انگلیس خواهند ماند و همه آنچیزی که به منطقه جبل الطارق (مستعمره انگلیس در جنوب اسپانیا )، مرتبط می‌ باشد، خواهد داشت و نخواهد پذیرفت که مقامات جبل الطارق در مذاکرات با بروکسل شرکت کنند.

- سفر نخست وزیر اسپانیا به برزیل و آرژانتین: «ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا قصد دارد به دیدارهای دوجانبه به کشورهای ایبروآمریکا داشته باشد. برزیل و آرژانتین، اهداف اصلی‌ وی می‌ باشند هرچند که قبل از آن «مائوریسیو ماکری» رئیس جمهوری آرژانتین در ماه فوریه به اسپانیا سفر خواهد کرد. اسپانیا از سوی دیگر به چگونگی‌ توسعه وضعیت در کوبا و ونزوئلا توجه خواهد داشت.

- سفر پادشاه و ملکه اسپانیا: دولت در تلاش برای پیدا کردن تاریخ های جدید برای سفرهای لغو شده پادشاه و ملکه به انگلیس، ژاپن و کره جنوبی افزون بر مراکش است. علاوه بر آن اسپانیا می‌ کوشد که سفر پادشاه به عربستان سعودی که تا دو بار به دلایل مختلف لغو شد، محقق شود. قطر نیز خواهان سفر پادشاه اسپانیا به کشورش است و کوبا نیز در انتظار دیدار پادشاه می‌ باشد که البته این سفر به وضعیت کوبا بستگی دارد.

- یکپارچگی دفاع اروپایی: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و تهدیدهای دونالد ترامپ در تقاضای همکاری های بیشتر شرکای اروپایی پیمان آتلانتیک شمالی‌ (ناتو)، می‌ توانند روند یکپارچگی دفاع اروپایی را تسریع دهد. اسپانیا می‌ خواهد در خط مقدم این یکپارچگی با آلمان و فرانسه باشد و ماموریت های بین المللی زیر چتر اتحادیه اروپا مجهز به ابزار کافی‌ باشد.

- اجلاس دوجانبه: نبود یک دولت ثابت در سال 2016، مانع برگزاری اجلاس دوجانبه با آلمان، فرانسه، ایتالیا، پرتغال، ترکیه یا لهستان شد. پیش بینی‌ می‌ شود که اجلاس آینده با فرانسه باشد قبل از اینکه این کشور در بهار دوره پیش از انتخابات را آغاز کند. پس از آن می‌ تواند با پرتغال و ایتالیا باشد.

- مساله ترامپ در آمریکا: به نظر نمی‌ رسد که مختصات بزرگ روابط با آمریکا تغییر کنند، اما برخی‌ انتظارات به دلیل اقداماتی که می‌ تواند «دونالد ترامپ» در هنگام رسیدن به کاخ سفید اتخاذ کند، وجود دارد. در حال حاضر، برخی‌ تماس ها با افراد تیم او وجود دارد تا امکان یک دیدار میان راخوی و ترامپ در نیویورک برای روز 20 دسامبر (30 آذر )، در چارچوب سازمان ملل تحقق یابد.

- روابط با مغرب: اسپانیا در انتظار برگزاری جلسات در سطح بلند پایه با دو کشور بزرگ مراکش و الجزایر به دلیل همکاری علیه تروریسم، است.

کد خبر 355597

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha