رئیس کمیته امداد هر چند وقت یک‌بار با اظهارات تندی، وضعیت فقر در جامعه را در تریبون‌های رسمی یادآوری می‌کند.

فقر

 منهاي آنچه او در جلساتي كه رسانه‌اي مي‌شوند مي‌گويد، گاهي به‌نظر مي‌رسد مي‌خواهد توجه مردم و بيشتر از آنها مسئولان را به زندگي كساني جلب كند كه به تعبير خودش« يخچال‌هاي خالي» دارند.

سيد پرويز فتاح كه مدتي قبل در مجلس اعلام كرد بايد به عده‌اي از مسئولان پول بدهد تا به خانواده فقرا سركشي كنند، اين بار مددجويان را افرادي بي‌تريبون توصيف كرد و گفت: « مظلوم‌ترين افراد جامعه مددجويان هستند. آنان زبان گفتن ندارند و از ترس قطع مستمري جلوي مجلس صف نمي‌كشند. با جماعتي طرف هستيم كه صاحبي ندارند. هنگامي كه اخبار اختلاس و حقوق‌هاي نجومي را مي‌شنوند و دعواهاي سياسي را مي‌بينند چه نگاهي به حكومت مي‌توانند داشته باشند؟ اگر مردم ما روي نجابت و اعتقادات ديني سكوت و مدارا مي‌كنند به‌حساب خود نگذاريم اگر آنان واقعا تريبوني در خانه داشته باشند فرياد آنان را مي‌شنويم.»

فتاح كه روز گذشته در اجلاس زكات كشور سخنراني مي‌كرد، زكات را نسخه حل مشكل فقرا در جامعه دانست. درحالي‌كه عده‌اي زكات را «واجب فراموش شده» در كشور توصيف مي‌كنند، رئيس كميته امداد اما فراموشي دولت در پرداخت سهمش از اين فريضه ديني را يادآوري كرد و گفت: «در قانون زكات تصويب شده است سالانه دولت به‌عنوان تشويقي با رويكرد عمراني ۱۰۰ميليارد تومان پرداخت كند.اما 3 سال است دولت از سهم زكات، ريالي پرداخت نكرده است.»

او البته گفت كه مي‌داند اين عدم‌پرداخت به‌دليل وضع مالي دولت است و هم تأكيد كرد اين موضوع پيگيري مي‌شود. فتاح بعد هم با يادآوري توجه مردم به زكات، شايد خواست به دولت درخصوص عدم‌پرداخت سهم زكات كنايه ظريفي بزند. وي همچنين گفت:«اگر استان فارس را به‌دليل وسعت و كشاورزي كنار بگذاريم، كردستان، آذربايجان غربي و گلستان رتبه‌هاي خوبي را داشته‌اند. جالب است كه اين استان‌ها بيشتر اهل سنت هستند و پرداخت زكات از سوي آنان نشان از اعتماد به نظام دارد.» هر چند زكات و شيوه هزينه‌كرد آن مقررات خودش را دارد اما اگر آنطور كه فتاح گفته دولت سهمش از زكات در اين سه سال را بدهد در حدود 10درصد بودجه سالانه كميته امداد به بهبود وضعيت فقرا كمك خواهد شد.

  • پيش‌بيني جمع‌آوري 200ميليارد تومان زكات

تا پايان آبان‌ماه سال‌جاري مبلغ ۱۴۰ميليارد تومان زكات جمع‌آوري شده است.بيش از ۶۰درصد از سهم جمع‌آوري شده زكات به افراد تحت پوشش كميته امداد با اولويت مسكن و جهيزيه تعلق مي‌گيرد. همچنين ۴۰درصد سهم زكات براي رفع محروميت هزينه مي‌شود.كميته امداد امام خميني (به استان‌ها اختيار داده تا سهم نيازمندان را در زكات تا ۸۰درصد نيز افزايش دهند.پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال بيش از ۲۰۰ميليارد تومان زكات جمع‌آوري شود.

کد خبر 356206

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha