همشهری آنلاین: ابرآتشفشانی ایتالیایی به نظر در آستانه فوران قرار گرفته‌است، رویدادی که می‌تواند برای ۵۰۰ هزار ساکن مناطق اطراف این آتشفشان خبری ناخوشایند باشد.

آتشفشان

براساس گزارش واشنگتن‌پست،‌ كمپي فلگري حفره‌اي بزرگ روي يك آتشفشان باستاني است كه فوران انفجاري كه در حدود 39 هزار سال پيش موجب شكل‌گيري آن شد، بزرگترين فوران آتشفشاني طي 200 هزار سال گذشته بوده‌است و احتمال مي‌رود عامل انقراض نئاندرتال‌ها همين فوران بوده باشد.

آتشفشان

از آن زمان به بعد، اين آتشفشان تنها دو فوران بزرگ ديگر داشته‌است، 35 هزار سال پيش و 12 هزار سال پيش اما فوراني كوچكتر نيز در سال 1538 رخ داد كه به اندازه‌اي قوي بود تا با كمك گدازه‌هايش كوهي جديد ايجاد شود.

اكنون فعاليت‌هاي زيرزميني باري ديگر در اعماق اين گودال اوج گرفته‌است. اين فعاليت‌ها از سال 2005 آغاز شده‌است و در سال 2012 به سطح هشدار رسيده‌است تا حدي كه نظارت لرزه‌شناسي بر اين منطقه شديد‌تر شده‌است.

در سال‌هاي اخير ميزان لرزه‌هاي خفيف و تغيير‌شكل‌هاي زميني در اين منطقه رو به افزايش گذاشته‌است و محققان در مقاله‌اي كه به تازگي در نشريه نيچر منتشر كرده‌اند وضعيت حفره آتشفشاني را وخيم و تحت فشار شديد گازهاي آتشفشاني اعلام كرده‌اند كه ممكن است به فوران شديد آتشفشاني منجر شود.

هنوز اين امكان وجود ندارد كه با قطعيت آغاز فوراني جديد را در اين آتشفشان اعلام كرد اما محققان اميدوارند با انجام تحقيقات بيشتر بتوانند به خاطر ساكنان اين منطقه تخمين دقيق‌تري از احتمال فوران آتشفشان به دست آورند.

کد خبر 356576

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha