چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

بازار مسکن سومین سال رکود را پشت سر گذاشت. گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات معاملات مسکن در تابستان سال جاری و مقایسه آن با ۱۱ فصل قبل از آن نشان می‌دهد که بازار مسکن به جز نوسانات جزئی در تعداد معاملات، تغییر چشمگیری را در جهت رونق تجربه نکرده است.

نمودار تعداد معاملات زمين و مسكن در اين 12 فصل نشان‌دهنده حركت بر روي خط ركود است و هيچ‌گاه رشد معنادار و دنباله‌داري در معاملات اتفاق نيفتاده است.در تابستان95، با افزايش تعداد معاملات فروش آپارتمان‌هاي مسكوني، اظهاراتي مبني بر خروج مسكن از دوره ركود و ورود به دوره پيش رونق مطرح شد اما آمارهاي بعدي منتشر شده از سوي بانك مركزي و اتحاديه مشاوران املاك اين فرضيه را با چالش جدي مواجه كرد چراكه اين آمارها حاكي از افت تعداد معاملات در پاييز بود.

براساس گزارش بانك مركزي از تحولات بازار مسكن شهر تهران در آذرماه سال‌جاري، تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران در مقايسه با‌ماه قبل ۵.۱درصد و نسبت به ‌ماه مشابه سال قبل ۵.۹درصد كاهش نشان مي‌داد. از ديگر سو، حسام عقبايي، رئيس اتحاديه مشاوران املاك نيز اخيرا از كاهش معاملات مسكن كشور در دي‌ماه پرده برداشت و آن‌را بازگشت به ركود لقب داد.

  • افزايش 6درصدي قيمت مسكن

مركز آمار ايران از معاملات انجام‌شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي در شهر تهران در تابستان95، گزارشي منتشر كرده است كه براساس آن، متوسط قيمت فروش هر مترمربع زمين يا زمين ساختمان مسكوني كلنگي 4ميليون و 541هزار تومان با ميانگين مساحت ۲۷۷مترمربع بوده كه نسبت به فصل قبل ۰.۲درصد كاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳.۳درصد افزايش داشته‌ است. همچنين تعداد معاملات فروش زمين يا زمين ساختمان مسكوني كلنگي انجام شده نسبت به فصل قبل ۲۱.۱درصد افزايش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵.۳ درصد كاهش داشته است.

جدول

برمبناي اين گزارش، متوسط قيمت فروش هر مترمربع زيربناي مسكوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي در شهر تهران نيز ۴ميليون 272هزار تومان بوده كه نسبت به فصل قبل ۰.۸درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۶درصد افزايش داشته است. همچنين تعداد معاملات فروش زيربناي مسكوني انجام شده در اين مدت نسبت به فصل قبل ۲۴.۹درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۲درصد افزايش داشته است.مركز آمار در گزارش خود از افزايش 9.9درصدي اجاره‌بهاي هر متر زيربناي مسكوني در تابستان95 نسبت به فصل مشابه قبل خبر داده است.

طبق اعلام مركز آمار ايران، متوسط مبلغ اجاره ماهانه به‌علاوه 3درصد وديعه پرداختي براي اجاره يك مترمربع زيربناي مسكوني معامله‌شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي در شهر تهران۲۲۵ هزارو ۱۴۴ريال با ميانگين مساحت ۷۷مترمربع و متوسط عمر بناي ۱۳سال بوده است كه نسبت به فصل قبل ۶.۱ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۹.۹درصد افزايش داشته است. همچنين تعداد معاملات اجاره زيربناي مسكوني انجام شده در اين مدت نسبت به فصل قبل ۳۴.۲درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴.۴درصد افزايش داشته است.

کد خبر 358497

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha