سی و دومین جشنواره موسیقی فجر که قرار بود از ۲۲ دی با اجرای ارکستر موسیقی ملی در تالار وحدت آغاز شود، با ۲ روز تأخیر از روز گذشته با اجرای چند برنامه همزمان در ساعت ۱۸:۳۰ افتتاح شد و رضا صادقی هم نخستین خواننده پاپ بود که در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی روی صحنه رفت.

موسیقی فجر

به گزارش همشهري، براي دومين دوره پياپي حميدرضا نوربخش رياست جشنواره موسيقي فجر را بر عهده دارد و تالارهاي وحدت و رودكي و سالن‌هاي ميلاد نمايشگاه بين‌المللي تهران، برج آزادي و فرهنگسراي نياوران ميزبان بخش‌هاي مختلف هستند. ضمن اينكه چند اجرا در مركز همايش‌هاي بين‌المللي برج ميلاد روي صحنه مي‌رود و مانند دوره‌هاي گذشته بخش پژوهشي جشنواره موسيقي فجر در خانه هنرمندان ايران برگزار مي‌شود.

  • پررنگ در بخش بين‌الملل

بخش بين‌الملل همواره از جذاب‌ترين بخش‌هاي موسيقي فجر بوده و امسال هم گروه‌هايي از كشورهاي ارمنستان، پاكستان، تاجيكستان، اوكراين، ژاپن، اسپانيا، پرتغال، فرانسه و هلند در تهران به اجراي برنامه مي‌پردازند. شهيد پرويزخان از هند، تريو هلندي رامبرانت با همراهي حسام اينانلو، ژيوان گاسپاريان نوازنده سر‌شناس دودوك از ارمنستان، گيوم پره آهنگساز و نوازنده ساكسيفون تنور و كيبورد از فرانسه، داكوئنده و ديه‌گو دل‌مورائو، نوازندگان فلامنكو از اسپانيا، گروه كوبه‌اي ژاپن، دولتمند خالف آهنگساز و خواننده سرشناس تاجيك و ايگور شوتسوف (پيانو) و يان مركر (ويلنسل) از اوكراين از اجراهاي بين‌المللي اين دوره هستند.

  • گروه‌ها و چهره‌هاي نام‌آشنا

يكي از انتقادهايي كه همواره به جشنواره موسيقي فجر مي‌شود، غيبت چهره‌هاي بنام يا حضور چهره‌هاي تكراري است. عليرضا افتخاري پس از مدت‌ها خانه‌نشيني، امسال نخستين اجراي خود را با اركستر ملي به رهبري فريدون شهبازيان تجربه مي‌كند. سالار عقيلي با اركستر راز و نياز، وحيد تاج خواننده و بهزاد عبدي رهبر اركستر گروه خنياگران مهر، ناصر نظر با رهبري اركستر پارس و شهرداد روحاني با رهبري اركستر سمفونيك تهران از نامدارترين چهره‌هاي اين دوره هستند.

  • سهم موسيقي نواحي

سهم جشنواره موسيقي فجر و مخاطبان تهراني از موسيقي غني محلي تنها 6 اجرا در بخش موسيقي نواحي است. گروه موسيقي ديلمون به سرپرستي و خوانندگي محمود فرضي‌نژاد از گيلان، گروه موسيقي سوربانگ به سرپرستي احسان عبدي‌پور از لرستان، گروه موسيقي حاوا به سرپرستي پروين بهمني با اجراي منتخبي از قطعات موسيقي قشقايي و گروه موسيقي بانگ به خوانندگي و سرپرستي كورش اسدپور با اجراي قطعات ايل بختياري در اين بخش حضور دارند. گروه نام‌آشنا و محبوب ليان هم براي دوستداران موسيقي جنوب مي‌نوازد.

  • 10گروه موسيقي تلفيقي

حضور 10گروه موسيقي تلفيقي نشان‌دهنده علاقه‌مندي مخاطبان و البته توجه سازمان‌دهندگان جشنواره به اين‌گونه از موسيقي است. گروه موسيقي آوايي كاكوبند براي نخستين‌بار در جشنواره موسيقي فجر روي صحنه مي‌رود. كاوه آفاق، ميلاد درخشاني، كيان پورتراب، گروه بُمراني، گروه داماهي، گروه كماكان به سرپرستي مهدي ساكي، كنسرت موسيقي «قلم را بچرخان» با خوانندگي اشكان خطيبي، حجت اشرف‌زاده و آريا عظيمي‌نژاد هم از ديگر هنرمندان اين بخش هستند.

  • درآمدزايي از موسيقي پاپ

اجراهاي بخش موسيقي پاب نه‌تنها براي مخاطبان عادي جشنواره جذاب است بلكه ضمانتي است براي درآمدزايي جشنواره موسيقي فجر از محل بليت‌فروشي. گواه اين ادعا هم فروش بليت كنسرت‌هاي برخي خوانندگان پاپ با سرعتي سرسام‌آور است كه جشنواره را ناچار كرد براي يك خواننده 2نوبت كنسرت اضافي درنظر بگيرد. بخش پاپ امسال تركيبي از خوانندگان قديمي و جديد است و در آن نام‌هايي چون رضا صادقي، سيامك عباسي، پرواز هماي، فريدون آسرايي، فرزاد فرزين، اميد حاجيلي، اشوان، محمد عليزاده، حامد همايون و زانيار خسروي به چشم مي‌خورد.

کد خبر 358573

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha