نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رسیدگی به مواد ارجاعی از کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه با دوهفته مرخصی تشویقی برای پدران موافقت کردند.

مرخصی زایمان برای پدران

براساس اين مصوبه از تاريخ تصويب اين قانون كليه مردان شاغل در قواي سه‌گانه و در بخش‌هاي دولتي و غيردولتي كه صاحب فرزند مي‌شوند از دو هفته مرخصي تشويقي برخوردار مي‌شوند.

اين مصوبه مجلس در حالي است كه افزايش مرخصي زنان از 6 به 9‌ماه و تعيين مرخصي دوهفته‌اي براي مردان در گذشته هم مطرح بود كه به‌دليل شفاف‌نبودن قانون به‌درستي اجرا نمي‌شد. اعطاي مرخصي تشويقي به پدراني كه تازه صاحب فرزند شده‌اند يا همان «مرخصي زايمان براي پدران» در سال91 مطرح شد اما به‌دليل داشتن بار مالي از سوي شوراي نگهبان رد شد.

پس از آن اما لايحه ديگري تحت عنوان اصلاح قانون «ترويج تغذيه با شيرمادر» و مرخصي 9‌ماهه زايمان براي زنان و دوهفته‌اي پدران در هيأت وزيران تصويب شد كه منبع تأمين بار مالي آن نيز پيش‌بيني شده بود. اما با روي كار آمدن دولت جديد و دستور معاون اول رئيس‌جمهور مبني بر لغو مصوبات دولت دهم از اول خردادماه سال 92، اجراي مصوبه افزايش مرخصي زايمان مادران از 6‌ماه به 9‌ماه و مرخصي تشويقي پدران لغو شد ولي پس از مدتي، مجددا به روال عادي بازگشت. با وجود اين دولت اعلام كرد اين مرخصي دوهفته‌اي براي همه پدران كارمندي كه داراي فرزند شده‌اند، صدق نمي‌كند و تنها به مرداني تعلق مي‌گيرد كه همسر‌شان شاغل باشد. اما در تصميم جديد مجلس براي برنامه ششم توسعه، اين مرخصي به همه مردان شاغل در بخش‌هاي دولتي و عمومي غيردولتي تعلق مي‌گيرد. حال بايد منتظر تصويب آيين‌نامه و جزئيات اجراي اين قانون ماند؛ چه اينكه پيش‌بيني مي‌شود اين مرخصي قابل ذخيره كردن و حتي انتقال به زماني بعد از تولد فرزند نيست.

  • پوشش بيمه براي زنان خانه‌دار و اصحاب فرهنگ

با تصويب نمايندگان مجلس و در چارچوب برنامه ششم توسعه، اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه كه شغل خود را از دست مي‌دهند تحت پوشش بيمه بيكاري قرار مي‌گيرند. آيين‌نامه اجرايي اين ماده را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان‌هاي تبليغات و سازمان صدا و سيما تهيه كرده و به تصويب هيأت وزيران پس از 6‌ماه از لازم‌الاجراشدن اين قانون مي‌رسانند. همچنين وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مكلف است در راستاي سياست‌هاي تحكيم خانواده ظرف 6‌ماه بررسي و طرح لازم براي ايجاد بيمه تأمين اجتماعي زنان خانه دار حداقل داراي 3فرزند را براي تصميم‌گيري قانوني ارائه كند.

کد خبر 358856

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha