شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام‌حسین ‌عالمی: عقل چراغی است که خداوند آن را در دست همه آدمیان قرار داده تا راه را از چاه تشخیص دهند. چراغ را در تاریکی باید به کمک طلبید و از نور روشنی‌بخش‌اش استفاده کرد.

عقل در زمینه‌های مختلف زندگی بشری احکامی دارد که با کمی تفکر و توجه، روشنایی‌بخش بودنش برای همگان اثبات خواهد شد. عقل فراتر از ملیت و نژاد و تحصیلات است. عقل گمشده بشریت است و دارایی پنهان همه ما. عقل به انسان حکم می‌کند که سؤال بپرسد. سؤال پرسیدن شاه‌کلید دانستن است. اما هزار حیف که انسان‌ها سؤال پرسیدن را مایه خاری و شکست می‌دانند و به جای شنیدن از عاقلان، بیشتر درحال تجربه کردن و آزمودن دوباره هستند. کثرت و تعدد و فراوانی زندگی‌‌های بدون خدا از غربی و شرقی، بهترین شاهد مثال بر این نقیصه بشر است؛ چراکه بشریت به‌جای دانستن و سؤال کردن از خالق خود، خودش را مستقل و آزاد فرض کرده و با زیرکی به خودش گفته: اگر هم اکنون نمی‌دانم، غمی نیست، آزمون و خطا می‌کنم تا بالاخره روزی بدانم!

بشریت باید یک سؤال از خالقش می‌‌پرسید و سپس به جهانگشایی مشغول می‌شد؛ اما این سؤال را هنوز نپرسیده و جوابش را پیدا نکرده است. و چون جواب این یک سؤال را پيدا نكرده به این گمراهی حیرت‌آور مبتلا شده است. انسان قواعد فراوان فیزیک و شیمی و ریاضی را کشف کرده اما هنوز انسان را نمی‌شناسد و چون خودش را نمی‌شناسد و در ‌شناختن خودش ناتوان شده، در تمامی ابعاد سبک‌زندگی به بن‌بست رسیده است.

مهم‌ترین مزیت سبک زندگی با‌خدا، بر سبک زندگی بدون خدا، شناخت انسان است. وقتی انسان به عنوان موضوع و هدف سبک زندگی، درست و کامل شناخته شود، عقلانیت و اخلاق به عنوان 2ویژگی انسان خدامدار بروز و ظهور می‌کنند. اما در سبک زندگی بدون خدا، نه عقل و نه اخلاق آنگونه که باید و شاید حضور ندارند. این مقدار عقلانیت و اخلاقی که امروز در کره خاکی یافت می‌شود هیچ گاه کفاف هدایت و مدلسازی برای زندگی بشر در دنیا و آخرت را نمی‌کند. بشریت اگر به حکم عقلش گوش ‌کرده و از خالق انسان در مورد حقیقت انسان سؤال می‌كرد امروز حال و روز بسیار بهتری داشت.

کد خبر 359347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha