همشهری آنلاین: چین، دومین اقتصاد برتر دنیا در سال ۲۰۱۶ کمترین نرخ رشد اقتصادی خود را در ۲۶ سال اخیر تجربه کرده است.

 پایین‌ترین نرخ رشد اقتصادی چین در ۲۶ سال اخیر رقم خورد

به گزارش ایرنا، اداره آمار ملی چین به تازگی ارقامی از وضعیت اقتصادی این کشور را در تارنمای خود منتشر کرده که نشان می دهد رشد اقتصادی این کشور در سال 2016 میلادی به 6.7 درصد رسیده است.

اگرچه این ارزش تولید ناخالص داخلی ملی موسوم به «جی دی پی» باز هم طبق پیش بینی های دولت مرکزی چین بدست آمده است اما این پایین ترین رشد اقتصادی چین در 26 سال گذشته محسوب می شود.

اداره ملی آمار چین در گزارشی اعلام کرده است که در سه ماهه چهارم سال 2016 رشد اقتصادی کشور به 6.8 درصد رسیده است که در مقایسه با دوره سه ماهه قبل از آن نشانه هایی از بهبود داشته است.

لی کچیانگ نخست وزیر چین در ماه مارس سال 2016 در جریان ارایه گزارش دولت به کنگره ملی خلق گفت که پیش بینی دولت دستیابی به رشد اقتصادی شش و نیم تا 7 درصدی برای آن سال است که اداره آمار تصریح کرده این هدف حاصل شده است.
ارزش رشد تولید ناخالص داخلی کشور در سال 2016 میلادی به 10 هزارو 830 میلیارد دلار رسید که 51.6 درصد آن مربوط به صنعت خدمات بوده است.

رشد صنعتی چین که در سال 2015 میلادی 6.1 یک درصد بوده با کمی کاهش در سال گذشته میلادی به شش درصد رسید.

ارزش خرده فروشی کشور در سال 2015 میلادی 10.7 درصد بود که در سال 2016 به 10.4 درصد رسید و سرمایه گذاری در اموال غیرمنقول در شهرهای چین هم 8.1 درصد رشد کرد که کمتر از رشد 10 درصدی سال 2015 میلادی است.

«نینگ جیه جه» معاون رییس کمیته ملی توسعه و اصلاحات و رئیس اداره ملی آمار چین در سخنانی که رادیو بین المللی چین آن را منتشر کرد، گفت: سال 2016 با توجه به پیچیدگی فضای اقتصادی داخلی و خارجی، با رهبری درست کمیته مرکزی حزب کمونیست چین با محوریت «شی جین پینگ»، اقتصاد کشور حرکتی با ثبات داشته است.

او گفت که این حرکت مطلوب نشان دهنده آغازی خوب برای اجرای سیزدهمین برنامه توسعه پنج ساله چین است.

گفتنی است رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۵ میلادی 6.9 درصد بود و این کشور سال 2014 رشد اقتصادی قابل توجه حدود 7.3 درصدی را تجربه کرده بود.

کد خبر 359434

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha