ماموران پلیس فتای خراسان رضوی در جریان ۲ عملیات جداگانه ۳ مرد را که اقدام به فروش اینترنتی آهوی کمیاب و حیوانات تاکسیدرمی شده می‌کردند، دستگیر کردند.

گوزن

رسيدگي به اين دو پرونده با شكايت سازمان محيط‌زيست مشهد آغاز شد. بررسي نخستين شكايت نشان مي‌داد كه فردي با انتشار آگهي در سايت ديوار قصد فروش 2آهوي كمياب به قيمت هر كدام 4ميليون تومان را دارد و احتمالا اين فرد از شكارچيان غيرمجاز است. با اين شكايت تيمي از مأموران وارد عمل شدند و در جريان بررسي‌هاي تخصصي موفق شدند منتشر‌كننده آگهي را شناسايي كنند.

اين مرد پس از دستگيري اعتراف كرد كه فروشنده اصلي مردي است كه در شهرستان درگز زندگي مي‌كند و او فقط نقش واسطه را داشته است. با اين اطلاعات، تيمي از مأموران راهي شهرستان درگز شدند و محل زندگي فروشنده اصلي را در يكي از مناطق اطراف شهر شناسايي كردند. آنها پس از ورود به اين محل با 2آهوي كمياب روبه‌رو شدند كه در شرايط بدي نگهداري مي‌شدند. با دستگيري فروشنده اصلي مشخص شد كه وي شكارچي غيرمجاز بوده و حدود 10ماه پيش آهوها را از منطقه حفاظت‌شده محيط‌زيست دزديده است.

اين مرد در بازجويي‌ها گفت: از آنجا كه از زمان زاد و ولد آهوها در منطقه حفاظت‌شده محيط‌زيست باخبر بودم، مخفيانه راهي آنجا شدم. بي‌آنكه مأموران محيط‌باني متوجه شوند، محل زندگي اين‌گونه از آهوهاي كمياب را شناسايي كردم و وقتي ديدم آهوي مادر 2بره به دنيا آورده، آنها را دزديدم و با خودم به خانه آوردم. كارم اين بود كه چند ماهي از آهوها در داخل خانه مراقبت مي‌كردم و وقتي آنها كمي بزرگ‌تر مي‌شدند، اقدام به فروش آنها مي‌كردم.

اين بار هم قصد داشتم اين دو آهو را با كمك يك دلال بفروشم كه دستگير شدم. با اعترافات اين مرد، آهوهاي كمياب در اختيار محيط‌زيست قرار گرفته و در دامان طبيعت بازگردانده شدند و پرونده متهمان نيز با صدور قرار قانوني در اختيار مرجع قضايي قرار گرفت.

  • گوزن تاكسيدرمي؛ 8ميليون

اما دومين شكايتي كه از سوي سازمان محيط‌زيست در اختيار پليس فتا قرار گرفت، از فروش حيوانات تاكسيدرمي شده در سايت ديوار حكايت داشت. در اين شكايت آمده بود كه فردي با انتشار آگهي از گوزن تاكسيدرمي‌شده قصد فروش آن را دارد. با اين شكايت، تحقيقات مأموران آغاز و مشخص شد كه فرد مورد نظر مبلغ 8ميليون تومان براي فروش گوزن تاكسيدرمي شده درنظر گرفته و عكس‌هايي از آن را نيز منتشر كرده است.

تحقيقات براي دستگيري اين فرد آغاز شد و مأموران موفق شدند در بررسي‌هاي تخصصي محل زندگي وي را شناسايي كنند. پس از دستگيري اين مرد مشخص شد كه وي مجرمي سابقه‌دار است كه پيش از اين نيز به جرم شكار غيرمجاز بازداشت شده است. مأموران در خانه او گوزن تاكسيدرمي‌شده‌اي را كشف كردند كه در جريان بررسي‌هاي تخصصي مشخص شد اين پيكر تاكسيدرمي شده تقلبي است و متهم با استفاده از وسايلي كه در اختيار داشته به طرز كاملا ماهرانه‌اي اقدام به ساخت گوزن تاكسيدرمي شده تقلبي كرده است.

سرهنگ جواد جهانشيري، رئيس پليس فتاي خراسان رضوي با بيان اين خبر گفت: با دستگيري متهم 30ساله، تحقيقات براي مشخص‌شدن ساير جرايم و شاكيان احتمالي او آغاز شده است. وي با اشاره به اينكه اطلاعات مردمي نقش مهمي در حفاظت از محيط‌زيست دارد، از تمامي دوستداران محيط‌زيست درخواست كرد درصورت اطلاع از فروش حيوانات محافظت شده و شكارچيان غيرمجاز، اين اطلاعات را از طريق سايت پليس فتا، بخش پيام‌هاي مردمي در اختيار پليس قرار دهند تا مأموران به سرعت بتوانند مجرمان را شناسايي و دستگير كنند.

کد خبر 362125

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha