چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

اعضای شورای شهر تهران در ۲نوبت صبح و بعدازظهر به بررسی لایحه بودجه سال آینده شهر تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه آن پرداختند.

شورای شهر

البته در جلسه عصر ديروز كه با تأخير و از ساعت14:30 آغاز شد 10نفر از اعضا حضور نداشتند و در نهايت اين جلسه ناتمام ماند.
عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه وبودجه شوراي شهر تهران صبح ديروز و در آغاز جلسه با اشاره به اينكه طبق برنامه 5ساله بايد بودجه سال آينده شهرداري تهران 22هزار و 850ميليون تومان مي‌بود، گفت: وقتي 1600ميليارد تومان از سهم درآمدهاي پايدار شهرداري كم مي‌كنند ما مجبور مي‌شويم به‌دليل عقب افتادگي درآمدها و محدوديت‌هاي تحقق منابع بودجه را 17هزار و 900ميليون تومان ببنديم و هيچ افزايشي در بودجه سال96 نداشته باشيم.

يكي از تأكيدات ديروز دبير اين بود كه امسال براي دومين بار منابع شركت‌ها و سازمان‌هاي تابعه شهرداري همزمان با بودجه شهرداري ارائه شده كه اين امر اتفاق خوبي است. به گفته رئيس كميسيون برنامه و بودجه مبلغ كل بودجه شهرداري با لحاظ كردن بودجه سازمان‌ها و شركت‌ها 22هزار و 914ميليارد تومان است كه اگر 17هزار و 900ميليارد تومان را از اين بودجه كم كنيم بودجه سازمان‌ها و شركت‌هاي شهرداري برابر با 5هزار و 14ميليارد تومان مي‌شود.

  • خبر خوش براي آتش‌نشان‌ها

رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران در ادامه جلسه با اعلام اينكه خبري خوش براي آتش‌نشان‌ها دارد، گفت: در بودجه اين سازمان اختصاص 464ميليارد تومان مربوط به حقوق و مزايا و هزينه‌هاي جاري و 36ميليارد تومان به‌منظور ترميم و جبران حقوق مامورين عملياتي آتش‌نشاني از مرتبه 4 تا 14 درنظر گرفته شده كه اين افزايش حقوق براي نيرو‌هاي عملياتي است و مديران سازمان را شامل نمي‌شود.

دبير با اشاره به ماموريت اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران ادامه داد: با همكاري سازمان آموزش و پرورش، سرانه كمك به مدارس دولتي شهر تهران 33ميليارد تومان تعيين شد كه با توجه به محروميت‌ها و فرسودگي مدارس به آنها تخصيص خواهد يافت.
دبير با مهم خواندن مديريت ايمني و بحران ادامه داد:

باوجود اينكه در جدول منابع و مصارف برنامه پنج ساله دوم شهرداري تهران سهم مأموريت ايمني و مديريت بحران معادل 2.9درصد از كل بودجه سال1396 تعيين شده بود اما با توجه به اهميت موضوع حتي با وجود كاهش مبلغ 49600ميليارد ريال از سقف بودجه سال1396 سهم مأموريت ايمني و مديريت بحران به 4.76درصد از كل بودجه سال1396 افزايش يافته است. دبير در ادامه با توجه به اهميت حمل‌ونقل عمومي ادامه داد:

در بودجه سال آينده 42درصد بودجه شهرداري به حمل ونقل عمومي اعم از مترو، اتوبوس و تاكسي اختصاص يافته ضمن اينكه علاوه بر بودجه‌اي كه درنظر گرفته شده فقط در بحث عمراني مترو از شهرداري خواستيم كه اوراق مشاركت و صكوك را نيز تا 2هزار ميليارد تومان عرضه كنند ضمن اينكه در مترو 12درصد رشد حقوق و دستمزد لحاظ كرديم. وي در مورد اتوبوسراني نيز از حضور فعال‌تر بخش خصوصي در حوزه اتوبوسراني براي سال آينده خبر داد و افزود: بخش خصوصي اتوبوس را تأمين مي‌كند و اين امر مي‌تواند به نوسازي ناوگان نيز منجر شود.

دبير از تلاش شهرداري تهران براي جابه‌جايي رايگان كودكان استثنايي با استفاده از امكانات شركت اتوبوسراني تشكر كرد واز آن به‌عنوان عاملي مؤثر در كاهش ترك تحصيل كودكان استثنايي نام برد. رئيس كميسيون برنامه و بودجه در ادامه سخنانش با اشاره به اينكه 17هزار تاكسي فرسوده داشتيم كه سال گذشته 11هزار دستگاه آن نوسازي شد، گفت: ‌امسال نيز 6هزار دستگاه تاكسي نوسازي خواهيم كرد ‌. وي از همكاري شهرداري تهران در سال‌جاري بابت خريد 200دستگاه ماشين جديد براي پليس راهنمايي و رانندگي نيز خبر داد.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه با اشاره به منابع انساني و تبديل وضعيت آنها از پيماني به قراردادي افزود: تعداد كل نيروهاي پيماني شهرداري تهران 4580نفر است كه در 11شركت تأمين نيروي انساني مشغول به فعاليت هستند كه بايد تا پايان سال تبديل وضعيت شوند و در قالب 2قرارداد هاديان شهر يا خدمات اداري شهر قرار گيرند. عليرضا دبير با اشاره به حذف پروژه‌هاي جديد و فاقد اولويت گفت:

در سال1395 تعداد كد پروژه بودجه مصوب 2420مورد بوده كه با توجه به بررسي‌هاي كارشناسي برخي كد پروژه‌هاي جديد و فاقد اولويت حذف شد و تعداد آنها به 2259پروژه رسيد. بنابراين گزارش، پس از پايان گزارش عليرضا دبير برخي اعضا به اظهارنظرات خود پرداختند و يكي از مهم‌ترين مباحثي كه مطرح شد مسئله نحوه تخصيص اعتباراتي بود كه تحت عنوان كمك به ساخت يا تعمير و نوسازي مساجد و حسينيه‌ها درنظرگرفته مي‌شود. برخي از اعضا نسبت به نحوه تخصيص‌ها انتقاد و تأكيد داشتند كه حتما بايد عدالت در اين‌باره رعايت شود تا مثلا به يك مسجد اعتبارات بيشتر و به مسجد ديگر كمك كمتري صورت نگيرد و حقي دراين بين ضايع نشود.

  • پايان نيمه كاره جلسه

در نوبت ديروز عصر شوراي شهر تهران، بررسي و تصويب 42تبصره از بودجه 96 تهران در دستور كار قرار گرفت كه البته در زمان بررسي سيزدهمين تبصره به‌دليل خروج احمد مسجدجامعي از جلسه شورا، تعداد اعضا از حد نصاب خارج شد و بررسي تبصره‌ها نيمه‌تمام ماند. اين امر مهدي چمران رئيس شوراي شهر را ناچار كرد تا ادامه بررسي و راي‌گيري در مورد تبصره‌هاي بودجه سال 1396شهرداري تهران را به روز شنبه آينده موكول كند. چمران ضمن انتقاد از غيبت اعضاي شوراي شهر گفت: من و بقيه نفراتي كه تا لحظه آخر در جلسه بوديم هم مثل غايبين كار داشتيم. وي تأكيد كرد كه قطعا با غايبين در جلسه برخورد شده و حق‌الجلسات آنها كم خواهد شد.

در نوبت بعد‌از‌ظهر روز گذشته شوراي شهر 12تبصره از 42تبصره بودجه مورد بررسي و تصويب قرار گرفت.تبصره يكم بودجه بر اين موضوع تأكيد دارد كه تمامي واحدها و مناطق شهرداري تهران موظفند تمام منابع درآمدي خود را به‌طور مستقيم فقط به حساب‌هاي درآمد شهرداري تهران واريز كنند.

عليرضا دبير رئيس كميسيون برنامه و بودجه در توضيح ديگر تبصره‌هاي مهم بررسي شده به تبصره 3اشاره كرد كه براساس آن به شهرداري تهران اجازه داده مي‌‌شود به‌منظور جبران كسري هزينه‌هاي شركت بهره‌برداري مترو معادل 3هزار و 500ميليارد ريال در قالب بودجه مصوب سال 1396 از محل مازاد درآمدها و رديف‌هاي هزينه‌نشده، هر ماه معادل يك‌دوازدهم رقم مذكور را به‌صورت نقد به شركت بهره‌برداري پرداخت كند.

وي همچنين از تكليف شهرداري براي بازنشستگي، بازنشستگي انگيزشي يا بازخريدي داوطلبانه 4درصد از نيروي انساني شاغل غيركارشناسي واحدها و مناطق تابعه‌اش سخن گفت و در توضيح تبصره‌هاي پنجم و ششم افزود: شهرداري تهران مجاز است درصورت وقوع حوادث پيش‌بيني‌نشده اعم از سيل، طوفان، زلزله، آتش‌سوزي و موارد مشابه در شهر تهران، از سرجمع اعتبارات هزينه‌اي و تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي به‌منظور كنترل اوضاع و عادي‌سازي وضعيت، هزينه عمليات مربوطه را تأمين و پرداخت كرده و مراتب را در تفريغ بودجه سال‌1396 ارائه كند.

همچنين به‌گفته دبير در تبصره يازدهم به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود از خدمات كاركنان يگان حفاظت شهرداري تهران همچنين از كاركنان نيروي انتظامي، در موارد خاص در ساعات غيرموظف براي تأمين امنيت بوستان‌هاي شهري و موارد مشابه استفاده شود و حق‌الزحمه آنان به ازاي هر نوبت كاري (5ساعت) به‌ترتيب براي افسران ارشد450هزار ريال، افسران جزء 290هزار ريال، درجه‌داران 270هزار ريال و مأمورين وظيفه 210هزار ريال پرداخت شود.

در تبصره دوازدهم بودجه هم به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود در اجراي ماده 6قانون تاسيس كتابخانه‌هاي عمومي از محل نيم‌درصد درآمدهاي نقدي محقق شده شهرداري تهران براي نگهداري كتابخانه‌هاي عمومي شهر هزينه شود. بنابراين از اين محل، مبلغ 60ميليارد ريال مستقيما به‌حساب انجمن كتابخانه‌هاي عمومي شهر تهران اختصاص داده مي‌شود.

  • تجمع تعدادي از كسبه پاساژ كناري پلاسكو در شوراي شهر

‌در حاشيه جلسه علني ديروز شوراي شهر تهران تعدادي از كسبه املاك مجاور ساختمان پلاسكو كه بنا به دستور دادستان و شهرداري براي تسريع در امدادرساني و آواربرداري تخريب شده بود، در مقابل ساختمان شوراي شهر تجمع كردند. نظر اين كسبه اين بود كه بعد از اتمام عمليات امدادرساني و آواربرداري‌ كسي پاسخگوي ضرر و زيان‌هاي مالي وارده به آنها نيست. به گفته اين افراد، در زمان آواربرداري از پلاسكو، مغازه‌هاي آنها از سوي نهادهاي امدادرسان تخريب شده است.

جدول

کد خبر 362137

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha