مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۶ - ۰۵:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین-المیرا صدیقی: همه ما در طول زندگیمان در مورد تست های هوش حرف های زیادی شنیده‌ایم و افراد باهوشی را دیده‌ایم که به قولی IQ بسیار بالایی دارند.

IQ

حال بد نیست بدانیم این IQ یا همان هوش انسان که توسط تست‌های پیچیده آزمایش می‌شود چیست و چه خصوصیاتی دارد.

تست IQ :

کلمه IQ مخفف Intelligence Quotient یا همان بهره هوشی است. این بهره هوش سال هاست که به صورت تست مورد آزمایش قرار می‌گیرد و  نشان می دهد توانایی و هوش هر فرد در مقابل جمعیت جهان چقدر است.

تست فوق نمره استانداری دارد که میانگین آن 100 است. در اکثر این تست‌ها نمره‌ای بین 90 تا 110 هوش متوسط فرد را نشان می‌دهد. نمره بالای 130 هوش بالا را نشان می‌دهد و نمره زیر 70 نشانگر مشکلات مغزی فرد است.

این تست مانند هر تست دیگری در مورد کودکان متفاوت است زیرا تفاوت سنی می‌تواند تغییراتی را در نتیجه این تست اعمال کند.

ارزیابی هوش با تست

در این تست چه چیزی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد سئوالی است که در این قسمت به آن پاسخ می‌دهیم.

 پاسخ به این سئوال طبق آنچه داشنمندان اعلام کرده‌اند آن است که این تست می‌تواند توانایی فرد را در مقابل حل مشکلات و همچنین نگهداری و استفاده از اطلاعات دریافتی اعلام کند. این توضیح دقیقا به این معناست که فرد تا چه حد می‌تواند تحلیلگر باشد، مسائل را حل کند، توانایی برقراری ارتباط بین مفاهیم را داشه باشد و اطلاعات را به سرعت  دریافت و در ذهن ذخیره کند.

تست هوش در چند حوزه می‌تواند انجام پذیرد:

- توانایی شناخت حجم ها: توانایی اینکه فرد بتواند اشکال را با مهارت دست‌کاری کند  و حجم آنها را درک کند.

-توانایی حل مسائل ریاضیات: توانایی حل مسائل و استفاده از منطق.

-توانایی بیان: توانایی تکمیل جملات و به یاد داشتن کلمات، زمانی که لغات حذف شده‌اند.

-توانایی بالای حافظه: توانایی به یاد سپردن اشکال و اجسامی که قبلا دیده و یا شنیده شده است.

سئوالات در هر کدام از این حوزه‌ها می‌تواند توانایی فرد را در یک رشته مشخص کند اما برخی از روانشناسان معتقدند که این حوزه‌ها می‌تواند توانایی کلی هوش و حافظه راتعیین کند.

برخی از افراد در بعضی از این حوزه‌ها بهتر پاسخگو هستند و در بعضی دیگر کمتر فعالند. اما محققان معتقدند که افرادی که در یکی از این روشهای نمره بالایی کسب کنند در دیگر حوزه‌ها نیز بسیار خوب هستند و اگر در دیگر حوزه‌ها ضعیف عمل کنند در دیگر پاسخها هم ضعیف خواهند بود.

بر اساس این تئوری محققان معتقدند که تست‌های هوش یا همان تستهای آی کیو می‌تواند توانایی هوش هر فردی را تعیین کند.

میزان IQ ثابت است

از آنجایی که تست‌های هوش بر اساس فهم شما از مسائل است و به معلوماتتان ارتباطی ندارد یادگیری مسائل نمی‌تواند کمکی به بالا رفتن اندازه آی کیو شما بکند. یادگیری می‌تواند به تمرینات مغزی شما کمک کند که در نهایت به فعالیت بیشتر مغز شما می‌رسد اما دانشمندان به ازتباط پیشرفت کاری مغز و بالا رفتن هوش اعتقادی ندارند.

تحقیقات نشان می‌دهد که بالا بودن هوش به نظر می‌رسد که بیشتر به عوامل ژنتیکی بستگی داشته باشد تا به عوامل محیطی. اما آنچه تمامی محققان معتقدند آن است که یادگیری در طول زمان می‌تواند در بهبود کار مغز تاثیرات مهمی داشته باشد.

اما آیا شما می‌توانید هوش یا همان آی کیو خود را بالا ببرید؟

بعضی از شواهد نشان می‌دهد که کودکانی در دوران بسیار کوچکی که از نظر تغذیه به شکل خاصی رسیدگی شده‌اند توانایی‌های مغزی و هوشی بالایی دارند و در دوران ابتدایی مدرسه می‌توانند تفاوتهای بسیاری را از سایرین نشان دهند اما این تفاوتها در سالهای بعد به شکلی در می‌آید که انها نیز با کودکان عادی یکسان می‌شوند.

هوش افراد بزرگسال هم با گذشت زمان بالا نمی‌رود. شواهدی نیز وجود دارد که نشان می دهد که یادگیری روشهای جدید و یا حل کردن انواع پازل‌ها می‌تواند توانایی‌های مغز را بالا ببرد اما هیچیک از این راهها همیشگی نبوده و هرگز تنوانسته‌اند نمرات تست هوش فرد را بالا ببرند.

در نهایت نتیجه آن است که نمره تست هوش شما شما تغییرناپذیر است و فرقی نمی‌کند که شما چقدر درس بخوانید و معلوماتتان را بالا ببرید.اما این به معنا هم نیست که نتوانید هوش خود را بالا ببرید. تست آی کیو در واقع تنها راهی بسیار مفید برای اندازه‌گیری جنبه‌هایی از هوش است.

بسیاری از منتقدان معتقدند که این تست نمی‌تواند قدرت خلاقیت, توانایی های اجتماعی , دانش و معرفت را اندازه گیری کند. ارزش این تست تنها به آن است که می‌تواند توانایی‌های کلی را که به اندازه هوش ربط پیدا می‌کند را ارزشیابی کند.

گرچه مثال های بسیار زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی که دارای نمره بالای تست آی کیو هستند توانسته‌اند در داشنگاه و محیط کار خود موفق باشند اما نمونه‌های بسیاری هم وجود دارند که عکس این موضوع را ثابت می‌کنند.

کد خبر 36215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز