مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران با بیان اینکه پرداخت عوارض توسط شهروندان تا سال ۸۵بین ۲۰تا ۲۵درصد بود از افزایش دو‌برابری پرداخت عوارض توسط شهروندان در یک دهه گذشته خبرداد.

تهران

مهدي رزمي با اشاره به اينكه هم‌اكنون سهم پرداخت عوارض از سوي شهروندان به 45درصد رسيده، گفت: پرداخت الكترونيكي عوارض هر سال نسبت به سال‌هاي گذشته بهتر مي‌شود و اين روند همچنان ادامه دارد. نكته مهم اين است كه شهروندان مي‌توانند با اين نوع پرداخت، عوارض خود را به‌صورت قسطي يا ماهانه پرداخت كنند. وي درباره عوارض خودرو نيز گفت: براي افرادي كه عوارض خودروي خود را پرداخت نكرده‌اند پيامك ارسال مي‌شود و افرادي كه در پرداخت اين قبوض ديركرد داشته باشند مشمول جريمه مي‌شوند. مديركل درآمدهاي شهرداري با بيان اينكه در 20روز كاري باقي‌مانده تا پايان سال بايد با توجه به بحث درآمدهاي پايدار كوتاه‌مدت، براي كسب عوارض گام برداشت، گفت: اين پتانسيل وجود دارد كه با همكاري همه بخش‌هاي شهرداري پرداخت عوارض توسط شهروندان محقق شود. مثلا در تمام كمپين‌ها يا در زمان افتتاح و بهره‌برداري پروژه‌ها بايد به مردم گفت كه پروژه افتتاح شده حاصل پرداخت عوارض از سوي آنهاست چرا كه اگر مردم به اين باور برسند كه در قبال شهر وظايفي دارند و پرداخت عوارض به ارتقاي امور شهر مي‌انجامد همكاري خواهند كرد.

  • كفه سنگين درآمدهاي پايدار

رشد سريع شهرنشيني، معضلات و پيچيدگي‌هاي حاصل از آن نظير گستردگي و تنوع وظايف و خدمات كه از سوي شهرداري بايد به شهروندان ارائه شود باعث شده تا ساكنان در مقابل انتظاراتي كه مديران شهري دارند و در ازاي زندگي در شهر و انواع خدماتي كه دريافت مي‌كنند عوارضي نيز بپردازند تا دست اندركاران مديريت شهري درآمد حاصل از اينگونه درآمدها را كه اتفاقا از پايدارترين و مطمئن‌ترين نوع درآمدها به شمار مي‌رود، صرف ارائه خدمات بهتر و ارتقاي كيفيت زندگي در كلانشهرها كنند. اهميت مسئله اينگونه درآمدها كه از آ‌ن به‌عنوان درآمدهاي پايدار نام برده مي‌شود تا آنجاست كه شوراي شهر تهران طي مصوبه‌اي از شهرداري تهران خواسته است تا هرسال به ميزان 10درصد بر ميزان درآمدهاي پايدار خود بيفزايد و از درآمدهاي ناپايدار بكاهد. اما بي‌توجهي به مسئله پرداخت بموقع عوارض از سوي شهروندان و حتي اقدامات انجام شده از سوي دولت كه منجر به كاهش منابع درآمدي پايدار براي شهرداري‌ها شده از نظر مهدي رزمي ريشه تاريخي دارد.

وي دراين باره به لزوم فرهنگسازي تأكيد مي‌كند و معتقد است، چون بخش عمده‌اي از شهروندان هنوز به اين باور نرسيده‌اند كه با وجوه پرداختي‌شان در اداره بهتر امور شهر سهيم مي‌شوند‌، در پرداخت بموقع عوارض خود كوتاهي مي‌كنند. مديركل درآمدهاي شهرداري تهران با بيان اينكه با برگزاري جشن‌هاي خوش‌حسابي سعي در مشاركت بيشتر شهروندان در پرداخت عوارض شده است، اضافه كرد: اقداماتي كه تا‌كنون در زمينه افزايش پرداخت عوارض توسط شهروندان انجام شده است بايد آسيب شناسي شود تا نقاط ضعف اصلاح و نقاط قوت آن تقويت شود. وي درباره سهم شهرداري‌ها از عوارض گفت: تا پيش از سال 85 اين سهم تنها 3درصد بود اما از سال 87، سهم شهرداري‌ها از عوارض به 50درصد رسيد كه يكي از اقدامات مهم و بزرگ در 8سال گذشته در پايدار‌سازي‌ درآمدهاست.

از طرف ديگر رزمي از عدم‌همراهي دولت‌ها در تأمين هزينه‌هاي شهر سخن گفت و افزود: تا قبل از سال 62بخش عمده بودجه شهرداري‌ها از دولت تأمين مي‌‌شد اما در همان سال قرارشد دولت كمك‌هاي خود را به شهرداري‌ها قطع كند ولي درعوض دريك مهلت شش ماهه به منظور يك نظام درآمدي كارآمد براي شهرداري‌ها تهيه شود كه تاكنون اين امر محقق نشده ونه تنها شهرداري‌ها از نهادهاي عمومي و دولتي بودجه‌اي دريافت نداشته‌اند بلكه هرآنچه طبق قانون مي‌بايست از كمك‌هاي دولت بهره‌مند مي‌شدند نيز ميسر نشد مثل توسعه مترو كه به‌رغم سهم نصف - نصف ميان دولت و شهرداري اما شهرداري به‌ناچار سهم بيشتري را تقبل مي‌كند.

  • 70درصد بخشودگي جرايم دير‌كرد

بنابراين گزارش، شهرداري تهران هرسال به‌منظور تشويق شهروندان به پرداخت عوارض به ارائه يكسري تسهيلات تشويقي به مردم مي‌پردازد مثلا امسال اگر بدهكاران عوارض نوسازي در شهر تهران بدهي معوقه سال‌هاي گذشته خود را به‌صورت يكجا پرداخت مي‌كردند مشمول 70درصد تسهيلات در جرايم ديركرد مي‌شدند. به گفته قدرت گودرزي معاون مالي و اقتصادي شهرداري تهران، در واقع در سال‌هاي اخير سعي كرديم تا با بهره‌مند ساختن مردم از تسهيلات تشويقي و اقساطي كردن تمامي عوارض اعم از عوارض نوسازي، خودرو و همچنين جمع‌آوري پسماند ازمشكلات مردم دراين حوزه بكاهيم. وي از بهبود عملكرد وصول درآمدهاي پايدار شهري طي سال‌هاي 84تا 94خبر داد و گفت: در سال 84درآمدهاي پايدار 214ميليارد تومان بوده كه اين رقم در سال 94به مبلغ 4هزار و36ميليارد تومان رسيده است.

  • چه عوارضي مي‌پردازيم؟

مبالغ درج شده در قبوض عوارض جديد (عوارض نوسازي، كسب و پيشه، تابلوهاي صنفي و بهاي خدمات مديريت پسماند) مربوط به سال‌جاري است و چنانچه املاكي بدهي قبلي داشته باشند نيز در قبوض محاسبه و گنجانده مي‌شود. بنابراين گزارش، شهرونداني كه عوارض متعلقه ملك خود را تا تاريخ سي‌ام اسفندماه 95پرداخت كنند، شامل 10درصد تسهيلات خوش حسابي وبخشودگي 1.5درصد ماهانه بهاي خدمات مديريت پسماند خواهند شد. شهروندان مي‌توانند از طريق پرتال شهرداري تهران به نشاني www.tehran.ir، سامانه تلفني 137، اينترنت بانك، همراه بانك، تلفنبانك، ATM واز طريق درگاه‌هاي غيرحضوري بانك‌هاي طرف قرارداد شهرداري تهران نسبت به پرداخت قبوض اقدام يا به‌صورت حضوري به دفاتر خدمات الكترونيك شهر مراجعه كنند.

کد خبر 362498

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha