همشهری آنلاین: یک محقق دانشگاه دورهام معتقد است که زندگی مدرن در حال از بین بردن حس بویایی بشر و متمایل کردن طبع او به سمت مصرف خوراکی‌های چرب و نمکی است.

زندگی مدرن در حال از بین بردن حس بویایی بشر است

به گزارش ایرنا، دکتر "کارا هوور" کارشناس تکامل بویایی و محقق دانشگاه دورهام گفت: حس بویایی انسان در چشم‌اندازی بسیار غنی و در تعامل مستمر و منظم با محیط زیست تکامل یافته است؛ اما امروزه تعامل انسان با محیط زیست بسیار کاهش یافته و یا متوقف شده است و ما با انواع آلودگی‌ها به سر می‌بریم.

وی افزود: رایحه‌های تند و ساده حاصل از انواع آلودگی همچون آلاینده‌های هوا، زباله‌های جمع نشده و حتی خانه‌های کثیف و به هم ریخته، در حال تباه کردن توانایی انسان برای تشخیص طیف‌های مختلف طبیعت و گسترش بیماری‌ها است.

وی که در نشست انجمن پیشرفت علم در بوستون در آمریکا سخن می‌گفت، افزود: در این میان، بحث آسیب به بویایی است که در نتیجه آن، احتمال چاق شدن افراد هم بیش‌تر می‌شود، زیرا افرادی که دچار آسیب‌دیدگی بویایی می‌شوند، توانایی چشایی آنها هم ضعیف می‌شود و بر این اساس، خوراکی‌هایی را ترجیح می‌دهند که همچون غذاهای چرب و پرنمک، مزه قوی‌تری دارند.

به عکس، مطالعات قبلی نشان داده‌اند افرادی که حس بویایی قوی دارند، احتمال وزن سالم در آن‌ها بیش‌تر است.

به گفته دکتر هوور، افرادی که مشکل اختلال بویایی دارند، در معرض خطر بیش‌تر ابتلا به مشکلات سلامت روانی مانند اضطراب و افسردگی قرار دارند؛ به عوان مثال، تعدادی زیادی از آن‌ها به خاطر بی‌اطلاعی از رایحه بدن خود دچار اضطراب می‌شوند؛ اضطراب این افراد همچنین می‌تواند به خاطر ناتوانی در تشخیص رایحه‌های خطرناک مانند نشت گاز یا دود باشد. افزون بر این، مشکل ارتباط با سایرین در مبتلایان به مشکل اختلال بویایی افزایش می‌یابد و در مجموع مسائل جدی سلامت روانی این افراد را بیش‌تر تهدید می‌کند.

بر اساس تحقیق جدیدی نیز که ماه جاری میلادی انجام شد، آلودگی دیزلی می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را دو برابر کند، همچنین در سایر مطالعات ارتباط میان کیفیت ضعیف هوا با احتمال بیش‌تر ابتلا به حمله قلبی و یا سکته مغزی مشخص شده است.

کد خبر 362933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha