جمعه ۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد گذراندن دوره‌های طولانی پر از استرس و اضطراب ممکن است خطر اضافه‌وزن یا چاقی را افزایش دهد.

stresss

به گزارش هلث‌دی این پژوهشگران بریتانیایی که این بررسی را انجام داده‌اند، می‌گویند رابطه‌ای میان میزان‌های بالای هورمون کورتیزول که یک هورمون استرس است و بالا بودن وزن یافته‌اند.

البته به گفته آندرو استپتو، سرپرست این گروه پژوهشگران و استاد روانشناسی در یونیورسیتی کالج لندن بر اساس این بررسی نمی‌توان بالا بودن کورتیزول علت ایجاد چاقی بوده است.

این پژوهشگران برای بررسی میزان‌های کورتیزول، میزان آن در یک دسته مو به درازای ۲ سانتی‌متر که از نزدیک‌ترین فاصله ممکن به پوست سر بریده شده بود، استفاده کرند که به گفته آنان شاخص میزان این هورمون در دو ماه گذشته در بدن است.

پژوهش‌های پیشین نیز بالا بودن مداوم کورتیزول را با مشکلاتی مانند افسردگی، افزایش وزن، اضطراب و مشکلات دیگر ارتباط داده‌اند.

یافته‌های این بررسی نشان داد که میزان‌های بالاتر کورتیزول در افراد بررسی هم با دور کمر یا شکم بیشتر و هم با شاخص توده بدنی بالاتر ارتباط دارد.

همچنین سطوح بالاتر کورتیزول با میزان‌های بیشتری چاقی در افراد در طول چهار سال این بررسی ارتباط داشت.

به گفته این پژوهشگران این بررسی ارتباط میان کورتیزول و چاقی را نشان داد، اما نمی‌تواند رابطه علت و معلولی میان این دو را ثابت کند.

همچنین بر اساس این بررسی قطعاً نمی‌توان گفت آیا کورتیزول بالا باعث پرخوری ناشی از استرس و درنهایت چاقی شده است یا نه.

بسیاری از افرادی که تحت استرس قرار می‌گیرند، پرخوری می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند بهترین راه برای مقابله پرخوری ناشی از استرس مصرف منظم وعده‌های غذایی است. داشتن برنامه غذایی منظم مانع از افت قند خون و برانگیخته شدن پرخوری می‌شود.

همچنین آنان توصیه می‌کنند که افراد هنگام غذا خوردن فقط توجه خود را به این کار معطوف کنند و به تماشای تلویزیون، چک کردن ایمیل و سایر کارها نپردازند.

کد خبر 363045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha