رضا اسماعیلی: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با شاعران و ذاکران خاندان رسالت(علیهم‌السلام) مثل همیشه بر نکاتی عمیق و قابل‌تامل دست گذاشتند.

رضا اسماعیلی

مطالبات رهبر انقلاب از شاعران و ذاكران را مي‌توان در 3محور نگاه معقول و منطقي به دين، پرهيز از برداشت‌هاي عاميانه و سطحي و بيان مسائل جعلي و توهمي و تبيين سبك زندگي ايراني- اسلامي با تأكيد مجدد بر پيوند «شعر آييني» با «شعرانقلاب» خلاصه كرد.

يكي از محورهاي مهم بيانات رهبر انقلاب تأكيد بر امانتداري در شعر ديني و آييني است. امين شعر انقلاب طرح مسائل غلط و خلاف آموزه‌هاي ديني و قرآني را در شعر آييني جايز نمي‌دانند و بر اين دقيقه پاي مي‌فشرند كه شعر اصيل ديني بايد «متكي و مستند به معارف حقه‌ الهيه» باشد. نكته ديگر تبيين سبك زندگي «ايراني اسلامي» به زبان شعر است. مطالبه رهبر انقلاب از شاعران ديني و آييني اين است كه با بهره‌گيري از ميراث ماندگار پيامبر خاتم(ص) يعني قرآن و عترت، از مدح و منقبت صرف فاصله بگيرند و همچون شاعران صدر اسلام دنبال ترويج حكمت‌هاي ديني و احياي مكارم اخلاقي باشند.

آخرين محور بيانات رهبري تأكيد بر پيوند «شعر آييني» و «شعرانقلاب» و حركت در مسير «ظلم‌ستيزي» است. ايشان فرمودند: «مبارزه با ظالمان منحصر به مبارزه با شمشير نيست. امروز تبليغات در دنيا حرف اول را مي‌زند كه مي‌توان با ابزار بيان و شعر با ظالمان مبارزه كرد». متأسفانه گاهي شاعران آييني خرج خود را از شعر انقلاب جدا مي‌كنند و بي‌توجه به مقتضيات زمان راه خود را مي‌روند. اين تفكيك تبعاتي جبران‌ناپذير براي انقلاب دارد كه كمترين آن انفعال و بي‌تفاوتي نسبت به مسائل داخلي و جهان اسلام و سرودن شعر خنثي و بي‌خاصيت است.

اگر شعرهاي شاعران نسل‌هاي اول و دوم را كه در فضاي انقلاب و سال‌هاي دفاع‌مقدس باليده بودند بازخواني كنيم، خواهيم ديد اين شعرها هر چند پيشاني‌نوشت «شعر آييني» نداشتند ولي به‌معناي واقعي كلمه آييني بودند. بسياري از شعرهاي آييني امروز به‌خاطر كژتابي‌هاي مضموني و اعتقادي به نوعي در مسيري مخالف با روح دين و آيين حركت مي‌كنند؛ شعرهايي كه به‌خاطر بي‌توجهي به مسائل جهان اسلام، عصبيت‌هاي ديني را تحريك مي‌كنند و « وحدت امت اسلامي» را به خطر مي‌اندازند.

سخت بر اين باورم كه شعر اصيل ديني و آييني ما، شعر انقلاب، دفاع‌مقدس و پايداري است و نسل‌هاي جوان شاعران آييني روزگار ما بايد سروده‌هاي شاعران نسل‌هاي اول و دوم انقلاب را الگو قرار دهند تا از فروافتادن در دامچاله‌هاي اعتقادي و مضموني درامان بمانند.

  • شاعر
کد خبر 363193

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha