شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران توضیحاتی در مورد ساخت مجتمع تجاری جدید در محل ساختمان پلاسکوی سابق ارائه و به تشریح موارد قانونی برای ساخت براساس طرح تفصیلی، پرداخت.

شورای شهر

محمدمهدي تندگويان در گفت‌وگو با ايسنا، درخصوص سرانجام زمين فعلي ساختمان پلاسكو و وعده مسئولان امر در رابطه با ساخت يك مجتمع تجاري جديد در اين زمين با بيان اينكه بدون شك هرگونه ساخت‌وساز در اين محل بايد منطبق با طرح تفصيلي و طرح جامع تهران باشد، گفت: محل ساختمان پلاسكو در حريم درجه 2بناي تاريخي مدرسه و كليساي ژاندارك و خانه مشيرالدوله قرار دارد.
وي با بيان اينكه براساس ضوابط حريم درجه 2، ارتفاع مجاز براي احداث بنا تنها 12متر از سطح معبر مجاور اعلام شده، گفت: هرگونه بهسازي، نوسازي و احداث بنا در اين محدوده، تنها پس از طرح‌هاي همسان با بافت تاريخي و تصويب آن از سوي سازمان ميراث فرهنگي قابل اجراست.

اين عضو شوراي شهر تهران با بيان اينكه در اين محدوده هرگونه ساخت‌و‌سازي كه به عرصه اثر و بافت تاريخي با ارزش آن لطمه وارد كند، ممنوع است، گفت: ساختمان پلاسكو در سال 41افتتاح شده و با توجه به تبصره 8ماده 100قانون شهرداري‌ها و با توجه به اينكه ساختمان قبل از سال 55ساخته شده است، لزومي به دريافت پايان‌كار يا پروانه ساختماني نداشته است و برهمين اساس به‌نظر مي‌رسد با توجه به اينكه ملك پلاسكو فاقد پروانه بوده و هم‌اكنون نيز در حريم درجه 2بافت تاريخي قرار دارد.

وي اضافه كرد كه براساس بند 2-13ضوابط طرح تفصيلي مصوب براي شهر تهران، ضوابط ساخت‌وساز در محوطه‌هاي اطراف بناهاي تاريخي و فرهنگي تابع ضوابط و مقررات مصوب سازمان ميراث فرهنگي است، لذا با توجه به ثبتي بودن مدرسه ژاندارك و خانه مشيرالدوله در سازمان ميراث فرهنگي و دارا بودن‌ حريم مصوب در اين سازمان بايد هرگونه ساخت‌وساز در محل ساختمان پلاسكوي سابق، با رعايت ضوابط حريم ابنيه تاريخي باشد. تندگويان با بيان اينكه محل ساختمان پلاسكو در محدوده حصار ناصري قرار دارد، گفت: پهنه فعلي محل ساختمان سابق پلاسكو S123، يعني 6طبقه است؛

البته از آنجا‌ كه رعايت حقوق مكتسبه در ساختمان پلاسكو مورد تأكيد مسئولان قرار دارد و بايد حقوق كسبه حفظ شود، مالك مي‌تواند پرونده ساختمان جديد در زمين فعلي پلاسكوي سابق را به كميسيون ماده 5برده تا در آنجا بررسي‌هاي لازم صورت گيرد؛ اما از آنجايي كه ملك پلاسكوي سابق در يكي از پرترددترين خيابان‌هاي تهران قرار دارد، بايد اقدامات لازم در راستاي تأمين پاركينگ صورت گيرد. گفتني است پيش از اين رئيس بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي اعلام كرده بود كه ظرف مدت 2سال ساختماني را در محل پلاسكوي سابق منطبق با مشخصات خوب خواهند ساخت.

کد خبر 363199

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha