شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

رسول عوده‌زاده: درحالی‌که رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور تأکید می‌کند ۳۵ درصد از پدیده ریزگردها در خوزستان منشأ داخلی و ۶۵ درصد آن منشأ خارجی دارد، کارشناسان و نمایندگان استان، کانون‌های داخلی ریزگردها را جدی و خطرناک‌تر برمی‌شمارند؛

كانون‌هايي كه به اعتقاد آنها در نتيجه انتقال غيراصولي آب از خوزستان، خشك شدن تالاب‌ها و جاري شدن پساب نيشكر به جاي آب در تالاب شادگان فعال شده و به جان آب و هواي خوزستان افتاده‌اند.

  • كانون‌هاي فعال ريزگرد

استاندار خوزستان در اين‌باره مي‌گويد: براساس گزارش‌هاي دريافت شده از سوي مراجع معتبر ١٣٠ هزار هكتار اطراف شهر اهواز و ٥٠ هزار هكتار در منطقه هورالعظيم جزو كانون‌هاي فعال ريزگردها محسوب مي‌شوند با اين توضيح كه كاربري اغلب اين كانون‌ها در سال‌هاي گذشته مرتع بوده است. همچنين ١٥ درصد اين مناطق زمين‌هاي مربوط به كشت ديم، ١٠ درصد تالاب‌ها و فقط ١٢ درصد اين مناطق بدون پوشش بوده است.

غلامرضا شريعتي با بيان اينكه در سال‌هاي گذشته برخي نقاط تالاب‌ها به‌ويژه هورالعظيم و تالاب شادگان براي استخراج نفت خشك شده است، مي‌افزايد: 350هزار هكتار از كانون‌هاي ريزگرد داخلي در استان خوزستان فعال، 100هزار هكتار حاد و 35هزار هكتار فوق حاد و فوق بحراني است.

يك فعال محيط‌زيست هم به همشهري مي‌گويد: مشكل ما اگرچه هم‌اكنون زيست‌محيطي است، اما اگر به آن توجه نشود در آينده تبديل به چالش اجتماعي مي‌شود. مسعود كنعاني مي‌افزايد: استان خوزستان دچار يك فاجعه به تمام معناي زيست‌محيطي شده و به‌دليل حمايت نكردن مسئولان در حال تبديل شدن به كوير است.

  • مديريت آب و حقابه تالاب‌ها

برخي از متوليان حوزه كشاورزي و انرژي هم كه سال‌هاست بر طبل «خشكسالي ريشه ريزگردهاست» مي‌كوبند با واكنش كارشناسان و نمايندگان مواجه شده‌اند. نماينده اهواز در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: با گزارش‌هاي علمي ثابت كرديم انتقال آب از خوزستان نه اقتصادي است نه به‌صرفه و عملا خيانت به يك منطقه است كه استاني را به‌خاطر اجراي طرح‌هاي صنعتي و كشاورزي يك استان ديگر خشك كنند.

علي ساري مي‌افزايد: اينكه حقابه تالاب‌ها را رعايت نمي‌كنند سخني واقعي است. بارها به همراه مسئولان محيط‌زيست طي بازديدهاي ميداني اين مسئله را به اثبات رسانده‌ايم. ثابت شده است كه اكثر قسمت‌هاي تالاب خشك شده و اگر جايي آب هست در واقع زهاب نيشكر است و حقابه تالاب نيست.

وي با انتقاد از عملكرد سازمان حفاظت محيط‌زيست در استان خوزستان مي‌گويد: ما اقدامات دولت را كوچك نمي‌شماريم، اما انتظار مي‌رود علاوه بر تحقق وعده‌هاي جديد منابع مصوب سال‌هاي گذشته براي ريزگردهاي استان را تخصيص دهند.

  • تفاوت جنس 2ريزگرد

امام جمعه موقت اهواز هم از تفاوت جنس 2ريزگرد با منشأ داخلي و خارجي پرده برمي‌دارد و مي‌گويد: خاكي كه منشأ خارجي دارد، از نوع رمل و شن و معمولا سبك و غيرقابل چسبندگي است اما خاكي كه از كانون‌هاي داخلي روي سر مردم مي‌ريزد رسي، سنگين و چسبنده است و تجهيزات برقي را از كار مي‌اندازد و براي سلامت خطر بيشتري دارد.
آيت‌الله محسن حيدري مي‌افزايد: خشكسالي و انتقال آب از خوزستان به ديگر استان‎ها دليل خشك شدن تالاب‌ها و بروز ريزگرد با منشا داخلي است.

  • پساب‌هاي نيشكر در شادگان

از سوي ديگر، رها كردن پساب‌هاي نيشكر بدون تصفيه در تالاب شادگان و ساير تالاب‌هاي استان از ديگر معضلات استان شمرده مي‌شود. نماينده شادگان در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: متأسفانه پساب‌هاي نيشكر در دوره‌هاي مختلف در مناطق مختلف رها و موجب ايجاد مشكلات عمومي و خاص آن منطقه شده است.

پساب واحد امام خميني شعيبيه به رودخانه كارون، واحد دهخدا به تالاب هورالعظيم، واحدهاي شرق كارون (دعبل خزاعي، سلمان فارسي و فارابي) به تالاب شادگان و واحدهاي غرب كارون (ميرزاكوچك خان و اميركبير) به اراضي شمال شرق خرمشهر تحت عنوان حوضچه‌هاي تبخيري (معروف به تالاب نيشكر) هدايت مي‌شود.

مجيد ناصري‌نژاد مي‌افزايد: مسئولان اين شركت‌ها در مغالطه‌اي آشكار اعلام مي‌كنند با توجه به احداث تصفيه‌خانه در مسير اين زهاب‌ها شوري آن به ميزان استاندارد رسيده است درحالي‌كه حجم اين پساب‌ها بسيار زياد و از دبي رودخانه زاينده‌رود در اصفهان بيشتر است.

  • تصويب بودجه ۱۰۰ ميليون دلاري

جواد كاظم نسب‌الباجي، نماينده اهواز با بيان اينكه كميسيون تلفيق لايحه بودجه كل كشور سال ۹۶ مبلغ ۱۰۰ ميليون دلار براي مقابله با ريزگردها تصويب كرده است، به همشهري مي‌گويد: در جلسه روز شنبه كميسيون تلفيق لايحه بودجه ۹۶ موارد برگشتي لايحه به كميسيون ازجمله موارد استفاده از صندوق توسعه ملي را مورد بحث و بررسي قرار داد كه خوشبختانه چند مصوبه بسيار خوب ازجمله اختصاص مبلغ ۱۰۰ ميليون دلار معادل ۳۳۰ ميليارد تومان براي مقابله با ريزگردها داشت.

کد خبر 363203

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha