جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

حلقه بحران گرد دولت دونالد ترامپ، به‌خاطر ارتباط تیمش با روس‌ها رفته‌رفته کامل‌تر می‌شود؛ ابتدا مایکل فلین مشاور امنیت ملی او به‌خاطر پنهان کردن مذاکراتش با سفیر روسیه مجبور به استعفا شد و حالا هم جف سشنز وزیر دادگستری به اتهامی مشابه در آستانه استعفا یا برکناری قرار گرفته است.

جهان روسیه آمریکا

اما ستاره اين روزهاي سياست در آمريكا، سفير روسيه در واشنگتن است.6هفته از استقرار تيم ترامپ در كاخ سفيد مي‌گذرد و طي اين مدت نام سرگئي كيسلياك هميشه يك پاي خبرها و تحليل‌ها در مورد سياست خارجي دولت جديد آمريكا و ارتباطاتش با دشمن ديرينه يعني روسيه بوده است.

تيم ترامپ متهم است كه پيش از به‌دست گرفتن قدرت، از طريق سفارت روسيه در واشنگتن با مسكو در ارتباط بوده و در مواردي حتي مذاكرات و توافقاتي هم داشته است. بسياري از رسانه‌هاي آمريكايي طي روزهاي اخير كه اطلاعات مربوط به ارتباط ميان سشنز و كيسلياك فاش شده، روي سفير روسيه متمركز شده‌اند.

روزنامه واشنگتن‌پست هفته گذشته فاش كرد كه جف سشنز كه يكي از نزديك‌ترين چهره‌ها به دونالد ترامپ به شمار مي‌رود، در انتخابات رياست‌جمهوري اخير، 2بار با سفير روسيه ديدار داشته است. اين در حالي است كه سشنز حدود 2‌ماه پيش در جلسه تأييد صلاحيتش در مجلس سناي آمريكا گفته بود كه با روس‌ها هيچ‌گونه تماسي نداشته است. سشنز متهم است كه به‌رغم اداي سوگند براي گفتن حقيقت، به نمايندگان سنا دروغ گفته است.

روزنامه نيويورك تايمز ديروز در گزارشي با اشاره به نقش سرگئي كيسلياك در تنظيم روابط روسيه و آمريكا نوشت كه او در ساختار سياسي شوروي سابق رشد كرده و تفكراتش همچنان در همان دوران سير مي‌كند و از اين جهت آنجا كه بحث تقابل ميان روسيه و آمريكا پيش مي‌آيد، هميشه رفتاري خصمانه نسبت به سياست‌هاي آمريكا دارد. اين روزنامه به نقل از ديپلمات‌هاي آمريكايي مي‌نويسد كه با وجود چنين رويكردي، او هميشه چهره‌اي قابل احترام براي ديپلمات‌هاي وزارت خارجه آمريكا و ديگر ديپلمات‌هاي مستقر در واشنگتن بوده است.

كيسلياك در ميان ديپلمات‌هاي مستقر در واشنگتن، به مهماني‌هاي مجللش معروف است؛ مهماني‌هايي كه هميشه براي او فرصتي براي دوستي با چهره‌هاي مطرح دولتي در آمريكا بوده است. نيويورك تايمز به نقل از مايكل مك‌فال، سفير سابق آمريكا در مسكو مي‌نويسد:‌ «من تلاش‌هاي او براي برقراري ارتباط با مقام‌هاي دولتي در آمريكا را تحسين مي‌كنم. تلاش او براي گرم‌گرفتن با ما هميشه من را تحت‌تأثير قرار مي‌داد؛ تلاشي كه البته با اهداف سياسي دنبال مي‌شد.»

ديميتري سيمس، رئيس مركز منافع ملي آمريكا كه از چهره‌هاي طرفدار تقويت روابط ميان مسكو و واشنگتن است در گفت‌وگو با نيويورك تايمز مي‌گويد: «هيچ‌كس، حتي خود من، از همان ابتدا رفتار تهاجمي كيسلياك را نمي‌پسنديد، اما رفته رفته متوجه شديم كه او يك وطن پرست واقعي است.» سيمس نخستين برخورد كيسلياك و دونالد ترامپ را مربوط به بهار گذشته مي‌داند؛ زماني كه هر دو در نشستي با موضوع روابط سياسي آمريكا و روسيه در مركز منافع ملي آمريكا حاضر شده بودند. سيمس مي‌گويد كه در اين نشست دونالد ترامپ سخنراني كرده و او اين دو را به هم معرفي كرده است.

ماجراي ارتباط ميان تيم ترامپ و روس‌ها تنها به مذاكره مايكل فلين و جف سشنز با سفير روسيه محدود نمي‌شود. مسكو متهم است كه در روند موفقيت دونالد ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري هم دخالت كرده است. نهادهاي اطلاعاتي آمريكا 3‌ماه پيش در گزارش‌هاي متعدد اعلام كردند كه هكرهاي روس با خواست كرملين، پس از هك كامپيوترهاي حزب دمكرات، اطلاعاتي را افشا كردند كه در نهايت به شكست هيلاري كلينتون رقيب دونالد ترامپ در انتخابات منجر شد. كيسلياك همان موقع ضمن رد اين اتهام‌ها اعلام كرد كه او در راستاي وظايف ديپلماتيكش با چهره‌هاي مؤثر در صحنه سياسي آمريكا ديدار مي‌كند و اين به‌معناي دخالت در مسائل داخلي اين كشور ازجمله انتخابات نيست.

سرگئي كيسلياك را به‌عنوان چهره‌اي بانفوذ هم در واشنگتن و هم در مسكو مي‌شناسند. برخي تحليلگران او را با آناتولي دوبرينين، سفير تأثيرگذار شوروي در واشنگتن در اوج جنگ سرد بين سال‌هاي 1962تا 1986، مقايسه مي‌كنند. روزنامه گاردين، چاپ لندن، به نقل از استيون پيفر، از مقام‌هاي پيشين وزارت خارجه آمريكا مي‌نويسد: «او باهوش است. زبان انگليسي را خيلي خوب صحبت مي‌كند و شوخ‌طبع است. او حتي در جلساتي كه اطلاعاتش ناقص است به بهترين شكل از منافع مسكو دفاع مي‌كند.»

كيسلياك را فردي وطن‌پرست مي‌دانند اما بسياري از مقام‌هاي آمريكايي معتقدند او را نمي‌توان در حلقه داخلي تيم پوتين دسته‌بندي كرد. سفير روسيه طي سال‌هاي گذشته هميشه يكي از محبوب‌ترين سخنرانان نشست‌هاي آكادميك در زمينه روابط ميان آمريكا و روسيه و همچنين مسائل مربوط به خلع سلاح بوده است.

اكنون كه ويتالي چوركين، ديپلمات باسابقه روسيه و نماينده اين كشور در سازمان ملل درگذشته، زمزمه‌هايي مبني بر جابه‌جايي كيسلياك از ساختمان سفارت روسيه در واشنگتن به مقر سازمان ملل در نيويورك شنيده مي‌شود. خود او هم به اطرافيانش گفته كه احتمالا به‌زودي واشنگتن را ترك كند و قرار است يكي از ژنرال‌هاي سرسخت روس جاي او را بگيرد. براي سرگئي كيسلياك، واشنگتن ديگر آن جاي هميشگي نيست. او طي روزهاي گذشته به دوستانش گفته كه تعجب مي‌كند چرا آدم‌هايي كه زماني دائما اطراف او بودند حالا از او دوري مي‌كنند.

  • سرگئي كيسلياك؛ ديپلمات كهنه‌كار

سرگئي كيسلياك، 66ساله، ديپلمات كهنه‌كاري است كه لبخند هميشگي روي صورت چاقش او را در تمامي تصاوير ثبت شده، از همتايانش متمايز مي‌كند. كيسلياك 9سال است كه در ساختمان مكعب‌ شكل سفارت روسيه در واشنگتن مستقر است؛ ساختماني كه با نماي سنگ مرمر سفيد، كاملا از ديگر ساختمان‌هاي اطراف قابل تشخيص است. كيسلياك در سال1977پس از پايان تحصيلاتش در دانشكده تجارت خارجي، در وزارت امور خارجه شوروي مشغول به‌كار شد.

سابقه حضور او در آمريكا به سال 1985 بازمي‌گردد. كيسلياك در دولت ميخائيل گورباچف، همزمان با انجام اصلاحات سياسي و اقتصادي او، به واشنگتن اعزام شده بود تا مذاكرات دو طرف در زمينه خلع سلاح را هدايت كند. او تا سال 1989در آمريكا حضور داشت و سپس به مسكو بازگشت. كيسلياك سپس از سال1998 نماينده روسيه در مقر ناتو بود و پس از آن از سال 2003به‌عنوان معاون وزير خارجه روسيه به مسكو بازگشت تا اينكه در سال 2008چند‌ماه مانده به ورود باراك اوباما به كاخ سفيد، بار ديگر راهي واشنگتن شد؛ اين بار به‌عنوان شخص اول سفارت روسيه در اين شهر.

کد خبر 363807

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha