سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۱
۰ نفر

همشهری دو - بهرام ایازپور: تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای مطالعه است، به‌خصوص برای آنها که برنامه‌ای برای سفر ندارند.

تعطیلات خواندنی

در واقع، مي‌توانيد در طول اين 2هفته يك كتاب خوب در دست بگيريد و با خيال آسوده آن را به پايان برسانيد. اين كتاب مي‌تواند يكي از آنهايي باشد كه هميشه دوست داشته‌ايد بخوانيد يا يكي كه خيلي تعريفش را شنيده‌ايد. برخي از كتابفروشي‌ها در‌ماه اسفند حدود ۲۰درصد تخفيف براي مشتريان درنظر گرفته‌اند. اگر هم در اين روزها سرتان حسابي شلوغ است مي‌توانيد از وب‌سايت‌هاي فروش كتاب نيز به‌طور آنلاين خريد كنيد كه آن نيز درصدي تخفيف به همراه دارد. ما در ادامه فهرستي از چند كتاب را پيشنهاد كرده‌ايم تا هنگام انتخاب و خريد كتاب به شما كمك كند.

  • مردي در تبعيد ابدي

اگر دنبال يك رمان داستاني-تاريخي براساس يك زندگي واقعي هستيد اين كتاب مي‌تواند براي شما مناسب باشد. قصه مردي در تبعيد ابدي توسط نادر ابراهيمي براساس زندگي ملاصدراي شيرازي نوشته شده‌است. در اين كتاب از كودكي تا زمان تبعيد ملاصدرا به كوير با او همراه خواهيد شد. علاوه بر زندگي‌نامه، با عقايد ملاصدرا آشنا مي‌شويد و به چگونگي ظهور نخستين تفكرات فلسفي- عرفاني او پي‌ خواهيد برد. البته گفتني‌ست كه مسلما تمام اين قصه و آنچه در آن بيان‌شده عين واقعيت نيست و نويسنده از تخيل خود نيز بهره برده‌ است.

  • نورالدين پسر ايران

اگر به خاطرات 8سال دفاع‌مقدس علاقه‌منديد اين كتاب برايتان مناسب است. نورالدين پسر ايران كه توسط معصومه سپهري نوشته شده، خاطرات سيدنورالدين عافي- رزمنده و جانباز- است. در اين كتاب سعي شده خاطرات جنگ با صداقت و به دور از هرگونه جانبداري بازگو شود. از ديگر ويژگي‌هاي اين كتاب، طنز پنهان در بيان برخي گفت‌وگو‌ها و موقعيت‌هاست. علاوه بر آن در اين كتاب مي‌توانيد روايت كاملي از عمليات بدر، والفجر۸ و كربلاي۴ را بخوانيد. به كتاب نورالدين پسر ايران كه شامل ۱۸ فصل است عكس‌هايي نيز ضميمه شده تا خواننده را بيشتر به فضاي كتاب نزديك كند.

  • مدير مدرسه

منتقدين، اين رمان را بهترين اثر جلال آل‌احمد خوانده‌اند. راوي اين قصه معلمي‌‌ست كه از شغل خود و درآمد كمش احساس نارضايتي كرده و آن را ترك مي‌كند. پس از آن او مديريت يك دبستان را به‌عهده مي‌گيرد غافل از آنكه چه دردسرهايي پيش رويش خواهد بود. مدير مدرسه تلاش مي‌كند هر چه كمبود و مشكل در مدرسه است حل كند اما مجموعه‌اي از شرايط او را از اين كار باز مي‌دارد و ناچار تصميم مي‌گيرد استعفا كند. اين رمان نيز مانند اكثر آثار آل‌احمد مضموني اجتماعي داشته و دغدغه‌هاي او را به تصوير مي‌كشد.

  • سفرنامه ناصر خسرو قبادياني

اگر در تعطيلات قصد سفر نداريد اما مي‌خواهيد حال و هواي آن را تجربه كنيد اين كتاب را به شما پيشنهاد مي‌كنيم. اين سفرنامه شرح سفر 7 ساله ناصر خسرو‌ قبادياني شاعر، فيلسوف و گردشگر ايراني‌ست. گفته مي‌شود ناصر خسرو پس از ديدن يك خواب از تمام لذت‌هاي دنيوي دست شسته، به مرو مي‌رود از شغل ديواني كناره‌گيري كرده و راهي سفر حج مي‌شود و اين سفرنامه را از يادداشت‌هاي سفر طولاني‌اش مي‌نويسد. نثر و زبان ناصر خسرو در اين سفرنامه تقريبا ساده است و تمركز او بيش از مهارت‌هاي زباني، روي شرح و توصيف ديدني‌ها و عجايب سفر است.

  • هيولاهاي خانگي

اين كتاب مجموعه‌اي از 8 داستان كوتاه است كه شايد از ديگر قصه‌هاي كوتاهي كه تا به حال خوانده‌ باشيد كمي بلندتر باشند. اين مجموعه قصه تازه‌ترين اثر فرشته احمدي‌ست. داستان‌هاي اين مجموعه روايتي از آدم‌هايي است كه زندگي‌ عادي و معمولي‌اي دارند و به اين فكر مي‌‌افتند كه آيا بهتر نيست رويه جديدي را در زندگي در پيش بگيرند؟ نويسنده در اين قصه‌ها موقعيت‌هاي متفاوت و خلاقانه‌اي ايجاد كرده و سعي مي‌كند يك مفهوم را از ابعاد مختلفش به نمايش بگذارد. مواردي كه ممكن است شما را بيشتر از هر چيزي به اين مجموعه جذب كند المان‌هايي چون داستان‌هاي غيرتكراري و فضاهاي نسبتا جديد هستند.

  • ارميا

اين كتاب نخستين رمان رضا اميرخاني‌ست. قصه آن درباره جواني از شمال شهر تهران است كه به‌صورت داوطلبانه به جنگ مي‌رود. هنگام ثبت‌نام اين جوان كه ارميا نام دارد با شخصي به‌نام مصطفي آشنا شده و كم‌كم دوستي عميقي بين آن‌ دوشكل مي‌گيرد. مصطفي در جريان جنگ به شهادت رسيده و پس از آن ارميا دچار تحولاتي مي‌شود. اين داستان مي‌تواند مفاهيمي مانند اخلاق و خصلت‌هاي انساني را به‌خوبي براي خواننده به تصوير بكشيد. علاوه بر آن شخصيت‌هاي ساخته شده در آن نيز مي‌تواند شما را جذب كند، به‌ويژه اگر به داستان‌هاي دفاع‌مقدس و حال و هواي آن علاقه‌مند باشيد. گفتني‌ست كه اين كتاب به‌عنوان اثر برگزيده 20سال ادبيات دفاع‌مقدس برگزيده شده‌است.

  • آب و هواي چند روز سال

اگر دلتان مي‌خواهد سراغ يك مجموعه داستان برويد، آب و هواي چند روز سال با 10قصه كوتاه انتخاب خوبي‌ست. در اين مجموعه كه توسط آيين نوروزي نوشته شده با جهان نسبتا تازه‌اي در داستان روبه‌رو خواهيد شد. در داستان‌هاي اين مجموعه خبر از اتفاقات عجيب و فرا واقعي نيست بلكه بستر اصلي قصه‌ها زندگي روزمره‌ است. وجه اشتراك داستان‌هاي اين مجموعه با يكديگر شخصيت يك مرد جوان است، شما شاهد مواجهه اين شخصيت با محيط اطرافش خواهيد بود. در پايان قصه‌ها نيز نبايد منتظر يك دگرگوني عظيم باشيد، همه‌‌چيز آرام اتفاق مي‌افتد و نهايتا به يك دگرگوني در ذهنيت ختم مي‌شود.

  • بازار خوبان

اين كتاب مجموعه‌اي از 8 داستان كوتاه است كه توسط آرش صادق‌بيگي نوشته شده و نخستين كتاب چاپ شده اوست. داستان‌‌هاي اين مجموعه در عين حال كه قصه‌هايي مستقل را تشكيل مي‌دهند با يكديگر ارتباط مضموني دارند. اكثر قصه‌هاي اين مجموعه حول محور مشاغلي مي‌گذرد كه در داستان ايراني فراموش‌شده يا به نوعي توجه كمتري را به‌خود جلب كرده‌اند، شغل‌هايي چون گرمابه‌داري يا پارچه‌نويسي. علاوه بر آن نوع نثر نويسنده و فضاي قصه‌ها آنها را متفاوت كرده‌است. گفتني‌ست كه اين مجموعه در نهمين دوره جايزه ادبي جلال آل‌احمد به‌عنوان مجموعه داستان كوتاه برتر برگزيده شده است.

  • نگهبان

اگر رماني با فضاي وهم‌آلود مي‌خواهيد نگهبان را به شما پيشنهاد مي‌كنيم. پيمان اسماعيلي در اين داستان شخصيتي را به‌وجود آورده كه كم‌‌كم در همزيستي با طبيعت به موجودي ديگري بين انسان و حيوان تبديل مي‌شود. در اين قصه با سيامك، شخصيت اصلي كتاب كه مرتكب قتل مي‌شود همراه شده و در ميان برف و يخ كوهستان‌هاي غربي ايران و گرماي جنوب با ماجرا پيش خواهيد رفت. ناگفته نماند كه اين كتاب برنده جايزه ادبي مهرگان، جايزه منتقدان و نويسندگان مطبوعات، جايزه گلشيري و روزي روزگاري شده‌است. اگر از اين كتاب لذت برديد مي‌توانيد مجموعه داستان كوتاهي به نام همين امشب برگرديم كه به تازگي از اين نويسنده چاپ شده كه را نيز بخوانيد.

  • لم يزرع

در اين كتاب مي‌توانيد روايت متفاوتي را از دوران 8سال جنگ تحميلي ببينيد، محمدرضا بايرامي نويسنده لم يزرع اين بار سربازي عراقي را به‌عنوان شخصيت اصلي داستانش درنظر گرفته‌، ماجراي اصلي اين رمان درباره كشتار شيعيان در منطقه‌اي به نام دجيل در عراق است. نويسنده در اين رمان به زندگي شيعيان عراق تحت حاكميت رژيم بعث پرداخته كه يا مجبور به حضور در جنگ مي‌شدند و يا تحت فشارهاي شديد حاكميت بوده و خانه و زندگي خود را از دست مي‌دادند. ناگفته نماند كه اين كتاب، امسال در نهمين دوره جايزه ادبي جلال آل‌احمد در بخش رمان و داستان بلند به‌عنوان اثر برگزيده انتخاب شده است.

کد خبر 365040

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha