مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط‌زیست بر نقش زنان در حفظ محیط‌زیست تأکید کرد و گفت: با آگاهی‌بخشی به زنان می‌توان از مصرف بی‌رویه آب و انرژی جلوگیری کرد زیرا در هر دقیقه حدود ۱۰ تا ۲۰ لیتر آب تصفیه شده وارد فاضلاب می‌شود.

زهرا جواهريان در گفت‌وگو با خبرگزاري آنا در مورد نقش زنان در حفظ و حمايت از محيط‌زيست اظهاركرد: در دنيا زنان نقش مهمي در حفظ محيط‌زيست دارند و از سويي ديگر آنها عهده‌دار تربيت كودكان نيز هستند؛ بنابراين اگر زنان با مسائل محيط‌زيست آشنا باشند و به درستي به آن عمل كنند مي‌توانند با رفتار صحيح خود در نحوه عملكرد كودكان نيز تأثيرگذار باشند.

وي افزود: امروزه در خانواده‌ها بيشتر زنان در وضعيت اقتصادي خانوارها نقش دارند و مخارج زندگي نيز به‌دست زنان است. مسائلي مانند مديريت آب، مديريت انرژي و تفكيك زباله در منزل نيز از سوي آنها صورت مي‌گيرد؛ بنابراين اگر زنان در مورد مسائل محيط‌زيست آموزش ببينند كمك‌هاي بسياري به جامعه مي‌كند.

مديركل دفتر توسعه پايدار و اقتصاد محيط‌زيست يادآور شد: به‌عنوان مثال مصرف آب در منزل به سادگي مي‌تواند از سوي زنان رعايت شود زيرا هر دقيقه كه شير آب باز است نسبت به‌شدت آن 10تا 20 ليتر آب تصفيه شده وارد فاضلاب مي‌شود؛ درحالي‌كه اگر آگاهي از اين موضوع وجود داشته باشد از هدررفت بخش عظيمي از اين منابع جلوگيري مي‌كند. جواهريان ادامه داد: در راستاي كاهش مصرف انرژي بهتر است از ماشين‌هاي لباسشويي و ظرفشويي با مصرف كمتر استفاده كنيم تا آب و برق كمتري براي شست‌وشو استفاده شود. ما منازل خود را به‌نحوي انتخاب مي‌كنيم كه نورگير باشد اما با پرده‌هاي ضخيم از عبور نور جلوگيري كرده و از نور چراغ استفاده مي‌كنيم.

اگر يك‌درجه دما را در منزل كاهش دهيم 6درصد مصرف برق كاهش مي‌يابد؛ بنابراين آگاهي زنان از اين مسائل در راستاي حفظ محيط‌زيست بسيار مفيد و مثبت خواهد بود. وي تصريح كرد: امروز ما زباله را به هيچ وجه به‌عنوان دور ريز محسوب نمي‌كنيم زيرا تمام اين زباله‌ها مي‌تواند به اقتصاد ما بازگردد و زباله‌تر مي‌تواند كمپوست و زباله خشك بازيافت شود و مجدد به چرخه اقتصادي ما بازگردد و زنان مي‌توانند در خانه اين مسائل را رعايت كنند. حتي وقتي ما به طبيعت قدم مي‌گذاريم زنان به‌عنوان الگويي براي فرزندان و ساير اعضاي خانواده مي‌توانند فرهنگ جمع‌آوري زباله از طبيعت را به ديگران آموزش دهند.

کد خبر 365939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha