سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱
۰ نفر

همشهری دو - زهرا تالانی: سال‌ها پیش وقتی یک اس‌ام اس را در گوشی همراهش دید که گروهی نیاز به کمک دارند، تصمیم گرفت تا مشکل آنها را با کمک‌گرفتن از شهرداری حل کند.

کار ما ایثار است

 اين سرآغاز راه‌اندازي يك خيريه با كمك دوستانش شد تا بتواند از اين طريق به افراد نيازمند بيشتري كمك كند. حالا اميرحسين قاسمي يك تسهيل‌گر شده كه در كنار دوستانش در بنياد خيريه‌اي با نام «شمس‌الشموس» و يك گروه همياري كه 150خيريه در آن عضو هستند، افراد نيازمند بي‌شماري را تحت پوشش قرار داده‌اند. بيشتر كساني كه با او كار مي‌كنند داوطلب هستند. قاسمي مي‌گويد: «نام اين كار ايثار است چون آنها ‌هم از نظر جان و هم از نظر وقت براي نيازمندان تمام‌قد ايستاده‌اند و هزينه پرداخت مي‌كنند. زماني اين راه زيباتر مي‌شود كه با همان اندك داشته‌هايت به كمك هم‌نوعان خود بيايي وگرنه اگر داشته باشي و از آن بگذري كه قيمت و ارزشي ندارد بلكه وظيفه‌ات است».

  • تأمين نيازهاي اوليه

رابرت مزلو معتقد است هرچه نيازهاي اوليه افراد بيشتر و بهتر تأمين شود بهتر مي‌تواند فكر‌ و زندگي كند؛ به همين دليل در بنياد خيريه شمس‌الشموس، اساس كار بيشتر تأمين نيازهاي اوليه افراد مانند مواد غذايي، پوشاك، مسكن و هزينه درمان و تحصيل است. قاسمي، مديرعامل اين بنياد مي‌گويد: «ما در اين خيريه ابتدا نيازهاي اوليه افراد را تأمين مي‌كنيم و سپس به‌دنبال آموزش آنها مي‌رويم چون اگر كسي شكمش سير نباشد حاضر به خواندن و نوشتن نيست و هيچ قدمي براي بهبود زندگي خودش برنمي‌دارد».

او در مورد كارش در اين خيريه مي‌گويد: «واقعيتش اين است كه هركسي به‌دنبال يك كار است كه بهره آن را ببيند تا دلش اقناع شود... لذا هميشه در آرزوي اين بودم كه عملي مفيد براي مردم انجام دهم.

نمي دانم، شايد اگر اين كار را نمي‌كردم هم باز خدا همين ميزان لطف را به من داشت. چون من كاري كه در برابر محبت‌ها و نعمت‌هاي خدا كرده‌ام اينقدر ناچيز است كه نمي‌توانم به‌حساب آن بگذارم كه چون كاري كرده‌ام نتيجه‌اش اين بوده است. اين صددرصد لطف خدا بوده و قطعا مرا رها نخواهد كرد. چيزي كه در اين چند سال متوجه شد‌ه‌ام اين است كه حساب و كتاب خدا را نمي‌توان زير سؤال برد. نمي‌تواني با اعمالت با خدا معامله كني پس بهتر است پاكباز باشي و فقط وظيفه‌ات كه خدمت به خلق خداست را بدون هيچ چشمداشتي انجام دهي».

  • تسهيل‌گري براي نيازمندان

در بنياد خيريه شمس‌الشموس افراد نيازمند گروه‌بندي مي‌شوند تا خدمات آموزشي، بهداشتي و نيازهاي اوليه آنها تأمين شود و اين كار توسط خيريه‌ها و خيرين ديگر هم انجام مي‌شود. قاسمي مي‌گويد: «كار ما بيشتر تسهيل‌گري است چون امكان ارائه تمام خدمات يكجا توسط يك خيريه وجود ندارد لذا از مابقي دوستان فعال در خيريه‌هاي مختلف كمك مي‌گيريم و هر خيريه در يك زمينه به ما كمك مي‌كند».

يكي از فعاليت‌هاي اين مجموعه تهيه لباس گرم براي كودكان كار و بي‌سرپرست است. مدتي قبل تعدادي كودك در روستاهاي زاهدان نياز به البسه گرم داشتند كه به همين منظور به‌علت گسترش و نفوذ بسيار زياد شبكه مجازي درميان مردم «كمپين جمع‌آوري لباس گرم براي كودكان نيازمند» در فضاي مجازي ايجاد شد.

قاسمي مي‌گويد: «هدف از تشكيل اين كمپين فقط‌ جمع‌آوري لباس نبود بلكه معتقديم از فرصتي كه در شبكه‌هاي اجتماعي وجود دارد بايد استفاده درستي به‌منظور فرهنگسازي‌ در راستاي گسترش رفتار خيرخواهانه و انسان‌دوستانه انجام داد». وي با بيان آنكه هنرمندان همكاري بسيار خوبي با طرح داشتند ادامه مي‌دهد: «شهرداري تهران نيز در راستاي مسئوليت اجتماعي خود در آن زمان پذيرفت كه با تبليغات گسترده در شهر در كنار مردم و مؤسسات باشد.»

  • بازارچه‌هاي دائمي

يكي از فعاليت‌هاي اين مركز داشتن بازارچه‌هاي دائمي، از فعاليت كارآفرينان در مراكز خيريه است كه توسط خود افراد تحت پوشش اداره مي‌شود. قاسمي مي‌گويد: «در اين بازارچه‌ها كه در اين 150مركز به‌صورت دوره‌اي برپا مي‌شود دستاورد افرادي كه ما با آنها در ارتباط هستيم، به فروش مي‌رود. انواع ترشي، كارهاي دستي، شيريني‌هاي خانگي، پوشاك دست‌دوز و... در اين بازارچه‌ها به‌فروش مي‌رود».

او مي‌گويد:«اين بازارچه‌هاي دائمي به اقتصاد خانواده‌ها كمك مي‌كند و اصلا فصلي يا مناسبتي نيست و هميشه خانواده‌ها مي‌توانند در اين غرفه‌ها محصولاتشان را عرضه كنند». اين غرفه‌ها به‌طور دوره‌اي در اختيار كساني كه تمايل به فعاليت اقتصادي داشته باشند، قرار مي‌گيرد.

داوطلبان اين خيريه معتقدند كمك به كساني كه نيازمند واقعي باشند حس وصف‌ناپذيري دارد بنابراين با كمك‌رساني مردم مي‌توان حتي براي مدت كوتاهي دل چند هموطن را شاد كرد؛ زيرا
چو عضوي به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار

  • قانون مهرباني

يكي ديگر از فعاليت‌هاي اين خيريه كمپين جمع‌آوري مواد غذايي خام و رساندن آنها به‌دست خانواده‌هاي نيازمند، با هدف تأمين چند‌ماه غذاي گرم و تازه، به جاي يك يا 2روز غذاي گرم است كه هرماه به‌مدت 5روز اجرامي‌شود.
در اين كمپين، مواد غذايي خام كه توسط خيريه‌ها جمع‌آوري شده به‌دست خانواده‌ها رسانده مي‌شود. قاسمي مي‌گويد: «در فرانسه قانوني تصويب شده كه دورريختن يا نابود كردن مواد غذايي را در سوپرماركت‌ها ممنوع و در عوض آنها را ملزم كرده است مواد غذايي مازاد خود را به خيريه‌ها اهدا كنند.كاش در كشور ما هم‌چنين اتفاقي بيفتد. هم‌اكنون 50تا 60خانواده مهاجر يا فقير كه در حاشيه شهر زندگي مي‌كنند هدف اصلي طرح كمپين مواد غذايي خام هستند كه هر‌ماه اين كار انجام مي‌شود و خوشبختانه تصميم داريم اين كار را گسترش دهيم و در اين زمينه با چند خيريه ديگر هم صحبت‌هايي شده است.»

  • سلامت

خيريه شمس‌الشموس با راه‌اندازي يك گروه سلامت كه شامل پزشكان و دندانپزشكان داوطلب است، فعاليت‌هاي پزشكي و دندانپزشكي را براي خانواده‌هاي نيازمند انجام مي‌دهد. در اين طرح پس از شناسايي بيمار، مسئولان تيم‌هاي پروسه سلامت، هماهنگي لازم را با اعضاي گروه براي همراهي بيمار تا مركز درماني انجام خواهند داد. پس از مراجعه، اقدامات اوليه جهت تشخيص، از قبيل آزمايش، عكس‌برداري و... در مورد بيمار صورت مي‌پذيرد. فعاليت‌هايي از قبيل عمل جراحي، خريد دارو، بستري در بيمارستان، خريد تجهيزات پزشكي، آزمايش، عكس و... نيز صورت مي‌گيرد. قاسمي كودكان را هدف اصلي اين طرح مي‌داند و مي‌گويد: «ما بر اين باوريم كه از طريق تزريق اميد، باورهاي منطقي، تقويت مثبت‌انديشي و معنا بخشيدن به زندگي كودكان‌، به‌روند درمانشان كمك شاياني خواهد شد؛ زيرا كودكان در هر سني نياز به بازي و سرگرمي دارند. كودكان اين سرزمين نياز دارند تا شاد و مفرح زندگي كنند».

اين خيريه تا‌كنون فعاليت‌هاي متنوعي در زمينه كمك‌رساني به مردم سرزمينش انجام داده و قصد دارد با كمك ساير خيريه‌ها زنجيره‌اي تشكيل دهد تا اين كمك‌ها بيشتر شود و در سراسر كشور گسترش پيدا كند.

  • شما چه مي‌كنيد؟

خيريه شمس‌الشموس در زمينه كمك به نيازمندان فعاليت و با ساير خيريه‌ها همكاري‌مي‌كند. شما براي همراهي با آنها چه مي‌كنيد؟ نظرات و پيشنهادهاي خود را به 30003344 پيامك كنيد يا با شماره تلفن 84321000 تماس بگيريد.

کد خبر 365974

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha