سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور آمریکا در دیدارش با همتای مصری خود در واشنگتن ضمن تلاش برای بازسازی روابط دوجانبه، قاهره را "دوست و همپیمانی قوی" برای آمریکا خواند.

این دومین نشست میان دونالد ترامپ و عبدالفتاح سیسی، روسای جمهور آمریکا و مصر و اولین دیدار میان یک رهبر عربی با رئیس‌جمهور جدید آمریکاست. همچنین نشست مذکور نخستین دیدار ترامپ با سیسی در سمت ریاست‌جمهوری آمریکا است.

در این دیدار ترامپ تلاش کرد تا روابط قاهره و آمریکا را که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما دچار تنش شده بود بازسازی کند.

به گزارش ایسنا به نقل از اسکای نیوز عربی، ترامپ همچنین ضمن حمایت کامل از مصر ، برای همکاری با این کشور در مبارزه با تروریسم و تندروی متحد شد.

ترامپ در نشست با سیسی گفت: دوست دارم که همه بدانند و اگر کوچک‌ترین شکی دارند مطمئن شوند ما با قدرت پشت سیسی ایستاده‌ایم. ما پشت مصر و مردم آن ایستاده‌ایم.

این نخستین سفر عبدالفتاح السيسي به آمریکا از زمان انتخاب او از سال ۲۰۱۴ به شمار می‌رود و اوباما در دوره ریاست‌جمهوری خود هرگز سیسی را براي سفر به آمريكا دعوت نکرده بود.

ترامپ همچنین گفت: دوست دارم به سیسی بگویم که تو دوست و هم‌پیمانی قوی برای آمریکا هستی و ما هم دوست و هم‌پیمان مصر هستیم.

ترامپ همچنین ضمن تحسین مواضع و سیاست‌های سیسی گفت: سیسی به درستی در شرایطی دشوار عمل می‌کند.

ترامپ در دیدار با همتای مصری خود که برای اولین بار از کاخ سفید دیدن کرد گفت: ما و مصر پیوندهای مشترک بسیاری داریم. ما از اولین باری که یکدیگر را دیدیم به هم نزدیک شدیم.

سیسی نیز ضمن تقدیر از ترامپ اعلام کرد که شیفته شخصیت ترامپ شده است.

او که صحبت‌هایش به زبان انگلیسی ترجمه می‌شد اعلام کرد قصد دارد با رئیس‌جمهور آمریکا درباره استراتژی فعالی برای مبارزه با تروریسم همکاری کند.

در جریان دیدار سیسی و ترامپ درباره مسائل مختلفی از جمله کمک‌های آمریکا به مصر و برنامه‌های کمک‌های اقتصادی و نظامی این کشور و همچنین مساله لیبی و سوریه و تروریسم بحث و گفت‌وگو شد.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر در اظهاراتی گفت: در نشست روسای جمهور دو کشور درباره احیای روابط و همکاری‌ها و تهدیدهاي مشترک به ویژه مساله تروریسم گفت‌وگو شد.

او همچنین اعلام کرد که در این دیدار درباره حمایت اقتصادی، سیاسی و امنیتی آمریکا از مصر و مساله فلسطین و دیدگاه‌های دو طرف درباره روند صلح گفت‌وگو شد و طرف آمریکایی آمادگی خود را برای پیشبرد روند صلح خاورمیانه اعلام کرد.

در پایان نشست روسای جمهور دو کشور کنفرانس مطبوعاتی مشترکی میان دو طرف برگزار نشد.

مصر و اردن دو کشور عربی هستند که معاهده صلح با رژیم صهیونیستی را امضا کرده و همواره در ائتلاف‌های منطقه‌ای آمریکا حضور داشته‌اند.

کد خبر 365992

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha