سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
۰ نفر

دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی برای سرمایه‌گذارانی که دربازار سهام سرمایه‌گذاری کرده‌اند به‌طور میانگین ۳۶ درصد بازده داشته است اما طبق آمار رسمی در همین مدت ۱۹ هزار میلیارد تومان از مجموع درآمد شرکت‌های بورس کاسته شده است.

به گزارش همشهري، از مرداد‌ماه سال92 تاكنون كه حسن روحاني به همراه كابينه‌اش، دولت را تحويل گرفت بازار سهام دونيمه كاملا متفاوت را سپري كرد نيمه اول كه در مقايسه با نيمه دوم بسيار كوتاه‌تر بود بازار سهام با بيشترين رشد در تاريخ 50ساله‌اش مواجه شد و در نيمه دوم بازار نه فقط رشد نكرد بلكه سهامداران با زيان هم مواجه شدند.

اين دو دوره از زواياي مختلفي با هم تفاوت داشت، در دوره نخست كه بعد از مشخص شدن نتايج انتخابات رياست‌جمهوري آغاز شد، موج اميد كاملا در تالار شيشه‌اي نمايان بود، اين اميد آن قدر قدرتمند بود كه شاخص بورس را يك‌راست بالا برد، همه اينها به اين دليل بود كه سهامداران گمان مي‌كردند سياست‌هاي اقتصادي دولت جديد به نفع بورس است و تحت‌تأثير همين تحليل همه براي خريد سهام هجوم آوردند در نتيجه شاخص بورس ظرف يك مدت كوتاه از 48هزار واحد به 89هزارو 500واحد در 15دي‌ماه 1392رسيد.اين بالاترين نقطه‌اي بود كه تا آن زمان شاخص بورس به آن دست يافته بود.

اين دوره كه بيش از 5‌ماه طول كشيد همين جا به پايان رسيد وفصل دوم معاملات بورس در دوره رياست‌جمهوري حسن روحاني با يك روند نزولي آغاز شد. در اين دوره شاخص كل بورس تهران ابتدا در جا زد و سپس تحت‌تأثير عوامل كلان اقتصادي شروع به نزول كرد.

اين نزول تا آن‌جا پيش رفت كه در سال 1395سهامداران نه فقط سود نكردند بلكه به‌طور ميانگين با 4.5درصد زيان، سال را به پايان رساندند. در اين دوره شاخص كل از 89هزارو 500واحد به 77هزارو 200واحد رسيد و معادل 14درصد افت كرد با اين حساب و كتاب مي‌توان به اين نكته پي برد كه بخش عمده بازده بورس در دوره 4ساله رياست‌جمهوري حسن روحاني مربوط به نيمه نخست بوده كه همه آن با تحليل‌هاي ناظر به آينده انتظار و اميد به سياست‌هاي اقتصادي حسن روحاني اتفاق افتاد.

  • بازده 36درصدي بورس

اطلاعات آماري مربوط به شاخص بورس تهران در دوره 4ساله رياست‌جمهوري حسن روحاني نشان مي‌دهد كه شاخص بورس كه بيانگر ميزان بازده سرمايه‌گذاري در بورس است با 20هزار واحد رشد از 57هزار واحد در مرداد‌93 به 77هزارو 300واحد رسيده است اين به‌معناي اين است كه شاخص كل بورس تهران در اين مدت 36درصد رشد كرده كه همانطور كه گفته شد بخش اصلي اين رشد مربوط به سال 92و زمان مشخص شدن نتايج انتخابات رياست‌جمهوري و تحت‌تأثير انتظارات آينده بود.

  • رشد 16ميليارد دلاري

اطلاعات آماري بورس تهران در دوره 4سال رياست‌جمهوري حسن روحاني همچنين نشان مي‌دهد كه ارزش كل بورس تهران در اين دوره 60هزار ميليارد تومان معادل 16ميليارد دلار رشد كرده است. ارزش كل بورس تهران كه در ابتداي مرداد 92معادل 265هزار ميليارد تومان بود هم‌اكنون به محدوده 325هزار ميليارد تومان رسيده است. اين به‌معناي اين است كه ارزش كل بورس تهران در اين مدت جمعا 23درصد افزايش يافته است. ارزش بازار سهام از ضرب تعداد سهام شركت‌هاي بورس در قيمت سهام اين شركت‌ها محاسبه مي‌شود به بيان ديگر اين يعني اينكه 23درصد از مجموع بازده بورس تهران در اين دوره مربوط به رشد قيمت سهام شركت‌ها بوده است.

  • افت سود شركت‌هاي بورس

با وجود آنكه شاخص بورس تهران در دوره 4ساله رياست‌جمهوري حسن روحاني رشد كرده است و ارزش بازار نيز با 16ميليارد دلار افزايش همراه بوده است اما اطلاعات آماري مربوط به پيش‌بيني سود شركت‌هاي بورس نشان مي‌دهد كه درآمد شركت‌هاي بورس در اين دوره افت محسوسي داشته است.

دوره رياست‌جمهوري حسن روحاني همزمان با برخي تحولات مهم اقتصادي بود. از يك سو سايه سنگين ركود تورمي اقتصاد را از كار انداخته بود و از سوي ديگر كاهش قيمت نفت و تحريم‌هاي بين‌المللي جريان گردش پول و چرخه اقتصادي را با مشكل مواجه كرده بود، تحت‌تأثير همين رويداد‌ها سياست‌هاي اقتصادي انقباضي از سوي دولت در پيش گرفته شد تا جلوي تورم گرفته شود اين موضوع منجر به كاهش تورم و كاهش شاخص‌هاي بورس شد،

در مقابل اما ركود همچنان ادامه داشت و اين ركود منجر به كاهش سود شركت‌هاي بورس شد به‌طوري كه در اين مدت دست‌كم 19هزار ميليارد تومان از سود شركت‌هاي بورس كاسته شد.اطلاعات آماري نشان مي‌دهد پيش‌بيني سود شركت‌هاي بورس كه در آذر‌ماه 1393به 59هزارو 243ميليارد تومان رسيده بود با 19هزارو 162ميليارد تومان كاهش به 40هزارو 81ميليارد تومان در پايان بهمن‌ماه سال‌1395رسيده است. يعني سود شركت‌هاي بورس نه فقط افزايش نيافته بلكه با يك عقبگرد اقتصادي با 38درصد افت مواجه شده است.

کد خبر 366059

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha