چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تیم برنرز لی پدر اینترنت در نهایت موفق شد جایزه چند میلیون دلاری تورینگ را از انجمن رایانش ماشینی یا ACM به خاطر مشارکت تاثیرگذار و ماندنی در صنعت رایانه دریافت کند.

برنرزلی

براساس گزارش گيزمگ، با اين وجود توصيف مشاركت برنرز لي در صنعت رايانه با صفت‌هايي مانند تاثيرگذار و ماندني دست‌كم گرفتن تلاش‌هاي وي خواهد بود. برنرز‌لي در سال 1980، زماني كه در موسسه سرن در اروپا مشغول به كار بود،‌هايپرتكست‌ها و هايپرلينك‌ها را ابداع كرد، متني كه از تكه‌اي قابل كليك براي دسترسي به متني ديگر برخوردار باشد، ابداعي كه تا به امروز محبوب اينترنت و كاربرانش بوده‌است.

وي در سال 1989 و پس از سال‌ها كار روي شبكه‌هاي اوليه رايانه‌اي، تلاش كرد تا هايپرتكست‌ها، پروتوكل كنترل ارسال يا TCP و سيستم نام‌هاي دامنه را با يكديگر تلفيق كرده و سيستمي اطلاعاتي ابداع كند كه خود آن را شبكه تارگستر جهاني ناميد.

براي دسترسي به اين اطلاعات، وي اولين مرورگر وب جهان به نام WorldWideWeb را ابداع كرد كه به كاربران امكان مي‌داد اطلاعات را نمايش داده و صفحات آن را تغيير دهند. اين صفحات به شكلي بودند كه كاربران مي‌توانستند آنها را بدون نياز به دسترسي به كد‌ها ويرايش كنند.

وي در سال 1991 اولين صفحه وب جهان را منتشر ساخت كه هنوز مي‌توان آن را در اين آدرس مشاهده كرد. اين صفحه هدف از ايجاد چنين سيستم ساده اما قدرتمند اطلاعاتي جهاني را توضيح مي‌دهد و به كاربران نشان مي‌دهد چگونه صفحات وب خود را تنظيم كنند.

اينترنت يكي از بزرگترين جهش‌هاي تكاملي نسل بشر به شمار مي‌رود، ابداعي كه توانسته مجموع دانش بشر را به صورت مجازي در اختيار همگان قرار دهد. اين ابداع ارتباطات، تجارت، انتشار، آموزش و هزارن صنعت ديگر را متحول ساخته‌است در حدي كه امروز ادامه حيات اين صنايع بدون وجود اينترنت غير قابل تصور است.

اينترنت همزمان ابزاري به شدت قدرتمند و مختل كننده است،‌از اين رو مي‌توان ابداع برنرز‌لي را ابزاري توصيف كرد كه به بهترين و بدترين شكل ممكن مسير تكامل بشريت را متحول ساخته‌است.

کد خبر 366110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha