مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجموعه‌ای از رادیوتلسکوپ‌ها در سرتاسر جهان در تلاش برای عکسبرداری از یک سیاهچاله به مرکز کهکشان راه شیری چشم دوخته‌اند، به مرکزی عظیم‌الجثه و قدرتمند که به کمان A شهرت دارد.

سیاهچاله

براساس گزارش ديسكاوري، اين تلاش در راستاي موفقيت كمپيني است كه با هدف ثبت اولين تصوير از يك سياهچاله در جهان آغاز شده‌است. اخترشناسان از اول تا 14 آوريل 2017 از سيستمي متشكل از راديوتلسكوپ‌هايي در سرتاسر جهان براي مشاهده سياهچاله عظيم مركز كهكشان راه شيري استفاده خواهند كرد،‌سياهچاله‌اي غول‌پيكر كه چهار ميليون برابر جرمگين‌تر از خورشيد است.

محققان اميدوارند بتوانند از افق رويداد اين سياهچاله،‌كمان A، تصويربرداري كنند،‌ نقطه‌اي بي‌بازگشت كه هيچ چيز،‌حتي نور هم نمي‌تواند از آن بگريزد. 

اين پروژه كه با نام تلسكوپ افق رويداد شناخته مي‌شود، رصد‌هاي راديوتلسكوپ‌ها در هاوايي، آريزونا، كاليفرنيا، مكزيك،‌شيلي، اسپانيا و قطب جنوب را با يكديگر تركيب مي‌كند تا تلسكوپي راديويي به بزرگي كل زمين ايجاد كند. چنين ابزار قدرتمندي براي نمايش افق رويداد سياهچاله مركز كهكشان كه در فاصله 26 هزار سال نوري از زمين واقع شده، ضروري خواهد بود. 

طي اين كمپين، تلسكوپ‌ها همچنين ابرسياهچاله‌اي در مركز كهكشان مسيه 87 را نيز مورد توجه قرار خواهند داد،‌كهكشاني كه در فاصله 53.5 ميليون سال نوري از زمين واقع شده‌است. اين سياهچاله عظيم 6 ميليارد برابر خورشيد است از اين رو افق رويداد آن بسيار وسيع‌تر از افق رويداد سياهچاله كمان A خواهد بود.

اين رصد‌ها به اخترشناسان كمك خواهد كرد تا جرم، سرعت چرخش و ديگر ويژگي‌هاي ابرسياهچاله‌ها را با دقت بالاتري بررسي كنند. محققان همچنين قصد دارند درباره موادي كه در صفحه‌اي به دور سياهچاله‌ها انباشته مي‌شوند و مكانيزم فوران‌هاي پلاسمايي كه از دل اين حفره‌ها بيرون مي‌جهند تحقيقات بيشتري انجام دهند.

اين كمپين همچنين مي‌تواند اطلاعات بيشتري از پديده‌اي به نام تناقض اطلاعاتي را آشكار سازد، معمايي كهنسال درباره اينكه آيا اطلاعات موادي كه توسط سياهچاله‌ها بلعيده مي‌شوند،‌نابود مي‌شوند يا خير.

اگرچه اين كمپين تا چند روز ديگر به پايان خواهد رسيد، اما سرهم كردن تكه‌هاي اطلاعات و ايجاد تصويري يكپارچه از افق رويداد روندي زمان‌بر خواهد بود.  تمامي اطلاعات جمع‌آوري شده به مجتمع پردازشي در MIT انتقال داده خواهند شد و پس از آن با كمك مراكز مختلف مورد پردازش قرار خواهند گرفت.

کد خبر 366352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha