رمان تحسین‌شده و بسیار پرفروش «راه‌آهن زیرزمینی» نوشته کالسن وایت‌هد با موضوع تاریخ برده‌داری در آمریکا برنده جایزه معتبر پولیتزر در رشته ادبیات داستانی شد.

معرفی برندگان پولیتزر۲۰۱۷ در نیویورک

به گزارش همشهري، برگزيدگان جايزه پوليتزر در دانشگاه كلمبيا در نيويورك معرفي شدند و نويسنده رنگين‌پوست و 47ساله زاده نيويورك با ششمين رمان خود برنده بخش داستان شد. راه‌آهن زيرزميني كه پيش از اين چند جايزه ازجمله جايزه ملي كتاب را در آمريكا برده، در چند‌ماه اخير در فهرست پرفروش‌ها قرار داشته و داستان آن دستمايه توليد سريالي كوتاه به كارگرداني بري جنكينز، خالق فيلم برنده اسكار «مهتاب» خواهد شد.

كتاب ماجراي فرار زني جوان را از برده‌داري با استفاده از خط راه‌آهن زيرزميني روايت مي‌كند. راه‌آهن زيرزميني دومين كتاب در بيش از دو دهه اخير است كه همزمان برنده جوايز كتاب ملي آمريكا و پوليتزر مي‌شود. آخرين بار در 1993 بود كه «اخبار كشتيراني» ادنا آن پرو در يك سال اين دو جايزه معتبر را به‌دست آورد و تاريخ‌ساز شد؛

ضمن اينكه رمان تحسين‌شده او سال2001 در قالب فيلمي به همين نام به كارگرداني لاسه هالستروم و بازي كوين اسپيسي، جولين مور، جودي دنچ و كيت بلانچت روي پرده رفت و البته چندان موفق نبود. لين ناتيج براي نمايشنامه «عرق كردن» با موضوع مبارزه كارگران با كاهش فرصت‌هاي شغلي دومين جايزه پوليتزر خود را در بخش نمايشنامه‌نويسي به‌دست آورد و جايزه بخش غيرداستاني به متيو دزموند براي «اخراجي: فقر و سود در شهري آمريكايي» رسيد؛ كتابي درباره بحران اشتغال پس از سال2008 كه دستاورد فقر عمومي در آمريكا بود. همچنين هشام مطر كه ماجراي گم شدن پدرش را در ليبي در «بازگشت» روايت كرده، برنده پوليتزر زندگينامه لقب گرفت.

در بخش زندگينامه كتاب پرفروش «وقتي نفس كشيدن هوا مي‌شود» پال كالانيتي جزو گزينه‌هاي پراميد بود كه رقابت را به بازگشت واگذار كرد. در بخش تاريخ، جايزه پوليتزر به كتاب «خون در آب: زندان آتيكا و قيام۱۹۷۱ و ميراث آن» نوشته هيثر آن تامپسن رسيد كه براي ارائه تاريخي شفاهي با استانداردهاي بالا در داوري علمي و تلاش سرسختانه براي يافتن حقيقت در مورد شورش زندان آتيكا در ۱۹۷۱ شايسته تحسين شناخته شد.

کد خبر 366695

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha