همشهری آنلاین - سجاد میرزامهدی تهرانی: به یاد دارید در همایش E۳ سال گذشته مایکروسافت از پروژه اسکورپیو به صورت کاملاً خلاصه اطلاعاتی در اختیار عموم قرار داد. خب خبر خوب این است که اطلاعاتی معتبر از طراحی این کنسول منتشر شده که می‌توان به درست بودن آن کاملاً اعتماد کرد.

ایکس باکس

مایکروسافت برای آشنایی بیشتر با کنسول بعدی خود از ریچ لدبتر سردبیر نشریهٔ تکنولوژی Digital Foundry درخواست کرد تا به این شرکت آمده و با روند ساز و کار آشنایی یابد.

از همین رو ریچ لدبتر در نشستی به شرح دیده‌های خود از پروژه اسکورپیو پرداخت. با توجه به سخنان لدبتر متوجه این می‌شویم که کنسولی مایکروسافت قرار است عرضه کند بسیار قوی است و حتی می‌توان گفت که سایه اسکورپیو بر سر PS4 سنگینی می‌کند. اگر بتوان با یک جمله کنسول بعدی مایکروسافت را توصیف کرد باید گفت که کنسولی که قرار است شما را به بی‌نهایت ببرد.

در ادامه شاهد پرسش سؤالات خبرنگار وب سایت معتبر Eurogamer از ریچ لدبتر خواهید بود.

  • اسم کنسول چیست؟ چه موقع عرضه خواهد شد؟ اسکورپیو چه شکلی خواهد بود و اینکه چقدر هزینه دارد؟

متأسفم. به من گفته نشده یا اینکه نمی‌توانم چیزی به شما بگویم این رونمایی فقط فنی بود. من فرض می‌کنم که سوالاتی که شما پرسیدید برای همایش E3 گذاشته شده است ولی می‌تو‌انم به شما بگویم که خبرهایی خوبی در راه است.

  • بیخیال، یک چیزی حداقل به ما بگویید.

شکل کنسول احتمالاً به صورت خوبی غافلگیرتان خواهد کرد. درباره قیمت هم مایکروسافت به چیزی اشاره نکرده است اما باتوجه به نوع طراحی آن احتمالاً ارزان قیمت نخواهد بود. چیزی که من می‌توانم حدس بزنم قیمتی حدود 499 دلار است مانند قیمت ایکس باکس وان اصلی.

  • خب، شما چه چیزی از کنسول متوجه شدید؟

مایکروسافت به ما مشخصات سخت افزاری را به طور کامل به ما داد. پردازنده اصلی کنسول (CPU) هشت پردازنده X86 با فرکانس 2.3 گیگاهرتزی دارد. پردازنده گرافیکی اسکورپیو هم (GPU) چهل واحد مخصوص پردازشی با فرکانس 1172 مگاهرتز دارد که این مقدار برای کنسول بازی بسیار زیاد است. حافظه کنسول 12 گیگابایت GDDR5 با پهنای باند حافظه 326 گیگابایت است همچنین یک هارد 2.5 اینچی پرسرعت با ظرفیت 1 ترابایت و یک درایو Blu-ray 4K هم در کنسول قرار داده شده است.

ایکس باکس

مانند ایکس باکس وان اس این کنسول هم یک منبع تغذیه مجتمع (داخلی) دارد. پورت‌های ورودی و خروجی کنسول کاملاً مثل ایکس‌باکس وان اسلیم است؛ یعنی کنسول پورت کینکت ندارد و اما ورودی HDMI حفظ شده است.

  • من که هیچی نفهمیدم!

خیلی خوب، پردازنده اسکورپیو 30 درصد از وان اس سریع‌تر است. پردازنده گرافیکی اسکورپیو هم بیش از 4 برابر سریع قویتر از ایکس باکس وان اس می‌باشد. آنچه که به همین اندازه مهم است مقدار زیادی از حافظه سریع در دسترس می‌باشد. حتی با اینکه چهار گیگابایت از حافظه برای خود کنسول ذخیره شده است، بازی‌ها می‌توانند به هشت گیگابایت حافظه دسترسی داشته باشند که از ۵ گیگابایت حافظهٔ با سرعت پایین ایکس‌باکس وان بیشتر است.

یعنی فایل‌های با کیفیت بالای بازی خیلی سریع لود می‌شوند که به وضوح تصویر 4K که هدف مایکروسافت است، کمک زیادی می‌کند.

  • آیا این کنسول به همان اندازه که مایکروسافت گفته قوی خواهد بود؟ آیا انتظارات را برابرده خواهد کرد؟

می‌توان تقریباً گفت توانسته. بسیاری بر این باورند تا نسل جدید پردازنده‌ها را در کنسول جدید شاهد باشد ولی احتمالاً چنین اتفاقی نخواهد افتاد. به این دلیل که مایکروسافت می‌خواهد تمام بازی‌های ایک باکس وان اس با اسکورپیو هم خوانی داشته باشد اما در عوض پردازنده گرافیکی اسکورپیو یک هیولا است.

  • آیا از PS4 Pro قوی‌تر است؟

بله. کنسول بازی سونی بسیار هوشمندانه و عالی طراحی شده و نتایج خوبی هم دارد آگه به دست کاربلدش بی‌افتند اما نتیجه نهایی به این برمیگردد که اجرا بازی‌ها چگونه است. اما اگر بخواهیم که از روی اعدا قضاوت کنیم کاملاً مشخص است اسکورپیو پی اس 4 را نابود کرده است. این کنسول حتی گران‌تر هم از PS4 Pro خواهد بود به این دلیل که در تمام قسمت‌های این کنسول تنظیمات با بالاترین حالت ممکن طراحی شده است.

 حتی دیسک درایو این کنسول که Blu-ray 4K پخش می‌کند هم از پلی‌استیشن ۴ پرو بهتر است.

  • آیا نحوه اجرا بازی در اسکورپیو را دیدید؟

خب بله، دمو بازی فورزا که بر پایه موتور بازی Forza Motorsport 6 ساخته شده است. در این بازی تعداد زیادی ماشین در بازی وجود داشت حتی آب و هوای چرخشی هم درون بازی به چشم می‌خورد.

  • اجرا بازی در اسکورپیو چگونه بود؟

فوق العاده بود. با همان تنظیمات ایکس باکس وان اس بازی با کیفیت 4K و با 60 فریم در ثانیه قابل اجرا بود. اجر این بازی برای ایکس باکس وان با تنظیمات 1080p و 90 فریم در ثانیه قابل اجرا است. اسکورپیو فقط از 60 یا 70 درصد از منابع اجرایی خود برای انجام این بازی استفاده کرد.

  • این یعنی چی؟

اسکورپیو این قابلیت را دارد تا با ذخیره کردن منابع اجرایی خود بتواند بازی‌ها را بالاترین کیفیت ممکن اجرا کند از همین رو منابعی که ذخیره می‌کند می‌تواند باعث بهبود عملکرد کنسول شود.

  • چه چیزی ممکن است مانع شود؟

مایکروسافت بازی فورزا را تصادفی برای امتحان کنسول انتخاب نکرد. موتور اجرایی این بازی یکی از بهتری و قوی‌ترین اجرا کننده‌ها است.

  • من تلوزیون 4K ندارم و قصد هم ندارم حالا حالا هم بخرم پس چرا باید به این کنسول اهمیت بدم؟

مایکروسافت تعهد کرده است که اسکورپیو بدون در نظر گرفتن صفحه نمایش تمام بازی‌ها را به اجرا دربیاورد. حتی اگر یک تی وی 1080 داشته باشید می‌توانید انتخاب کنید با کدام حالت کنسول به اجرا بازی‌های مورد نظر در آید. حتی اگر بازی را در حالت 4K اجرا کنید، کنسول تصویر 4K را Supersample می‌کند تا صفحهٔ نمایش ۱۰۸۰p شما آن را نشان دهد؛ اصولاً تصویری که در این حالت می‌گیرید، یک تصویر شگفت‌انگیز صاف و زیبا است. تصور کنید که بهترین سیستم Anti-Aliasing دنیا را دارید.

  • خب، شاید!

اوکی؛ بگذارید ساده‌تر بگوییم: اسکورپیو تمام بازی‌های ایکس‌باکس وان را بهتر اجرا می‌کند، چه برای آن Patch بهینه ساز عرضه شده باشد، چه نه.

ایکس باکس

بازی‌های ایکس‌باکس وان روی اسکورپیو شبیه سازی نمی‌شود، بلکه تمام و کمال از سخت‌افزار اسکورپیو استفاده می‌کنند. یعنی در بیشترین حالت‌ها، فریم‌ریت‌ها بهتر می‌شوند، شکست تصویر از بین می‌رود، وضوح تصویر به بیشترین حالت خودش می‌رسد و بافت‌ها بهتر نمایش داده می‌شوند. به لطف سه گیگابایت رم سریع بیشتر و هم‌چنین هارد دیسک سریع‌تر، لودینگ بازی‌ها هم بهتر می‌شود.

  • جالب به نظر می‌رسد. پیشرفتی هم برای بازی‌های ایکس باکس 360 ایجاد می‌شود؟

بله. تمام پیشرفت‌های گفته شده بر روی بازی‌های ایکس باکس 360 تأثیر می‌گذارد. بد در اینجا یک اشاره‌ای داشته باشم به اینکه روند طراحی این کنسول برای مایکروسافت اصلاً راحت نبوده و این کمپانی بسیار هزینه کرده تا به الان همچنین مایکروسافت تعهد جدی بسیته که کنسولی طراحی کند تا نمونه آن را تا به حال ندیده باشید.

  • در آخر شما چه فکری می‌کنید؟

برای بار هزارم می گویم: نرم افزار همه چیز است که با توجه به اجرا دمو یک بازی بسیار شگفت زده شدم. این کنسول به زیبایی طراحی شده و حتی سیستم خنک کننده‌ای دارد که آن پردازشگر گرافیکی هیولایی که دارد را به خوبی خنک نگه می‌دارد.

این کنسول ما را به یاد ایکس‌باکس اول و ایکس‌باکس ۳۶۰ می‌اندازد و خبری از تمرکز روی کینکت و تلویزیون و از قبیل چیزها نیست. مایکروسافت منابع زیادی صرف کرده است تا بهترین دستگاه برای اجرای بازی را بسازد و می‌توان گفت که "ایکس‌باکس برگشته است.

منبع: Eurogamer

کد خبر 366858

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha